דף יג
*מעשה מרכבה.
א. סוגיית מעשה מרכבה 1. נבוכדנצר אמר אעלה על במתי עב אדמה לעליון, השיבתו בת קול רשע בן נמרוד הרשע אדם חי שבעים שנה ויש חמש מאות שנה: מהארץ ועד לרקיע, עוביו של רקיע ובין רקיע לרקיע, ולמעלה מהם חיות הקודש וכנגד כולן רגלי החיות קרסוליהם שוקיהם רכוביהם ירכיהם גופם צואריהם ראשיהם קרניהם רגלי הכסא והכסא עצמו ועליו שוכן מלך חי וקיים רם ונשא, אך אל שאול תורד. 2. רבי אלעזר לא רצה ללמוד מעשה מרכבה מרבי יוחנן כיון שעדיין לא הזקין ולאחר שנפטר אמר לרבי אסי אם הייתי זכאי גמירתיה מרבך, רב יוסף למד מסבי דפומבדיתא מעשה בראשית ולא רצה ללמד אותם מעשה מרכבה משום שנאמר דבש וחלב תחת לשונך וכבשׂים ללבושך. 3. מעשה מרכבה לרבי עד וארא בתרא ולרבי יצחק עד החשמל, עד וארא מלמדים ואח''כ מוסרים ראשי פרקים וי''א עד וארא מוסרים ואח''כ אם הוא חכם מבין מדעתו. 4. היה תינוק שדרש בחשמל ויצאה אש מחשמל ושרפתו כיון דלא מטי זימניה, ובקשו לגנוז את ספר יחזקאל וחנניה בן חזקיה ישב בעליה ודרש וכן אמר שלא הכל חכמים הן. ופירוש חשמל זהו חיות אש ממללות או כאשר יוצא הדיבור מפי ה' חשות ואם לאו ממללות, והחיות רצוא ושוב כמראה הבזק כאוּר היוצא מפי הכבשן ומבין החרסים. 5. רוח סערה באה מן הצפון ומתוכה כעין החשמל מתוך האש שהלך לכבוש את כל העולם תחת נבוכדנצר כדי שלא יאמרו שה' מסר את בניו ביד אומה שפלה, וה' אמר שעוונותיהם של עמ''י גרמו לו להיות שמָדש לעכו''ם. 6. אופן אחד בארץ וראשו מגיע אצל החיות זה סנדלפון שגבוה מחבריו מהלך חמש מאות שנה ועומד אחורי המרכבה וקושר כתרים לקונו שאומר שם על הכתר והולך מעצמו דמקום ה' אינו ידוע. 7. ה' מתגאה על הגאים, שמלך החיות ארי והבהמות שור והעופות נשר ואדם מתגאה עליהם וה' מתגאה על כולם, ויחזקאל בקש רחמים שפני השור יתחלף מכיון שאין קטיגור נעשה סניגור ונעשה פני כרוב וזהו אפי זוטרי של תינוק. 8. כל מה שראה יחזקאל ראה ישעיהו אלא שהיה כבן כרך שרואה את המלך ויחזקאל כבן כפר, וכתיב בישעיהו שהיו שש כנפים וביחזקאל ארבע פנים וארבע כנפים משום שבחורבן ביהמ''ק כביכול התמעטו שני הכנפים שאומרות בהם שירה בגז''ש יעופף או שמכסות רגליהם מזה שראה שהם רגל ישרה ואין דרך שייראו. 9. כתיב אלף אלפין ישמשוניה ורבו רבבן קדמוהי יקומון ומאידך כתיב היש מספר לגדודיו, ומתרצינן דלאחר חורבן ביהמ''ק כביכול נתמעטה פמליא של מעלה, או אלפים בגדוד אחד ואין מספר לגדודים, או אלפים ישמשו לנהר דינור. 10. נהר דינור יוצא מזיעת החיות ונשפך על ראש הרשעים בגהנום, או על אשר קומטו ואלו תתקע''ד דורות שה' שתלן בכל דור ואלו עזי פנים, וי''א אלו ת''ח שמקמטין עצמם על ד''ת בעוה''ז וה' מגלה סוד לעוה''ב, ואמרינן שבכל יום נבראים מלאכים מנהר דינור ואומרים שירה ובטלים וי''א שנברא מלאך מכל דיבור של ה'. 11. לבושו של ה' כשלג חיור ושער ראשו כצמר לבן זהו בישיבה, אבל במלחמה נאמר קווצותיו תלתלים שחורות כעורב שאין נאה במלחמה אלא בחור. 12. כתיב על כסא ה' שביבין דינור ומאידך נאמר כרסוון ומשמע תרי, ומתרצינן לר''ע לו ולדוד וא''ל ריה''ג עקיבא עד מתי אתה עושה אצל שכינה חול אלא לדין ולצדקה וקבל ממנו, וראב''ע א"ל עקיבא מה לך אצל הגדה הלך מדברותיך אצל נגעים ואהלות אלא כסא לישב עליו ושרפרף להדום רגליו. 13. ריב''ז ישב על החמור ור''א בן ערך היה מחמר אחריו וא''ל שישנה לו מה שלימדו במעשה מרכבה וירד מעל החמור מפני ששכינה עמנו ומלאכי השרת מלוין אותנו, ור''א דרש וירדה אש מהשמים וסיבבה את האילנות ואמרו שירה ונענה מלאך מן האש הן הן מעשה מרכבה, וריב''ז נשקו על ראשו ואמר ברוך ה' שנתן בן לאברהם אבינו שיודע להבין לחקור ולדרוש במעשה מרכבה. וכן רבי יהושע דרש והיתה תקופת תמוז ונתקשרו שמים בעבים ונראתה כמין קשת בענן והתקבצו מלאכי השרת לראות וריב''ז אמר אשריכם ואשרי יולדתכם והנכם מזומנים לטרקלינים גדולים בעוה''ב, ואמרינן חנניא בן חכינאי הרצה לפני ר''ע שהרצה לפני רבי יהושע שהרצה לפני ריב''ז.
שאלות לחזרה ושינון
א. סוגיית מעשה מרכבה (13)