"גזירה על לומדי התורה"

חוק הגיוס הגיע לוועדת חוץ וביטחון; הח"כים החרדים מחו

בשונה מפעמים קודמות, חוק הגיוס לא הוביל להקמת ועדה מיוחדת, אך הח"כים החרדים התייצבו ודרשו תשובות. ח"כ משה ארבל דרש: "גם ערבים צריכים להתגייס" (חדשות בארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
וועדת חוץ וביטחון, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ועדת החוץ והביטחון התכנסה היום (שלישי) לדיון ראשון בהכנת חוק גיוס בחורי הישיבות לקריאה שנייה ושלישית, לאחר שעבר במליאה בשבוע שעבר. בשונה מימים עברו, חוק הגיוס אכן הלך לוועדה האחראית, ולא הוקמה ועדת משנה לבחינתו בצורה פרטנית.

חברי הכנסת החרדים, בהם אורי מקלב, יעקב אשר ומשה ארבל, נכחו בדיון וביקשו לקבל הסברים על מגוון סעיפים, וכן דרשו לשנות את הסטטוס קוו גם עבור חברה אחרת בישראל, החברה הערבית.

‏"אין סיבה שתומכי רע"מ, שנציגיהם תמכו בחוק הגיוס, לא יקחו חלק בהליך הזה ובכך למלא את ערך השיוון. המגזר הערבי צריך להיות מגויס לצה"ל. השיוויון לא חשוב למדינה, אלא ניסיון לחנך את החרדים", טען חבר הכנסת משה ארבל מש"ס.

חבר הכנסת יואב בן צור אמר בדיון: "יעדי הגיוס המוצעים אינם ריאליים ונועדו לכישלון ידוע מראש. מוטב היה שלא לחוקק כלל חוק שכזה, המהווה אפליה של ממש ופגיעה בציפור הנפש של העולם היהודי לדורותיו. הממשלה הרעה הזאת מבקשת לעקור את התורה מעם ישראל בגזירת הגיוס".

במענה לשאלת חבר הכנסת יעקב אשר מיהדות התורה, צה"ל השיב כי 69% מהגברים חייבי הגיוס אכן מתגייסים, ואילו 17% מקבלים פטור בשל חוק תורתו אמונתו, כמראה ליחס החרדים הפטורים משירות צבאי. אשר וארבל מחו על כך שצה"ל סיפק נתונים רק על חייבי גיוס, ויו"ר הוועדה, חבר הכנסת רם בן ברק, הודיע שיבדוק את הנתונים המלאים.

חבר הכנסת אורי מקלב תקף בדיון: "זה חוק שהוא גזירה על לומדי התורה. קו השבר בין עם ישראל לתורת ישראל. כבר סעיף המטרה הראשון משקף את זה, מעמידים את לימוד התורה במעמד נחות ופחות, זהו דבר הפוגע בציפור הנפש שלנו, אנחנו בטוחים שהתורה הוא הנשק הסודי שלנו. יש כאן פגיעה אישית בלומד התורה עד כדי הפללתו והשלכתו לכלא בעוון לימוד תורה בארץ ישראל".

"כור ההיתוך צריך להיות על נשמת אפינו שהיא תורת ישראל. לימוד התורה מחזק ונותן חוסן למדינת ישראל. הפגיעה בלומדי התורה היא סכנה לעם ישראל. המציאות היא שאין צורך בגיוס בני הישיבות יש עודף כוח אדם בצבא. איזה תועלת יש מלקרוע בחורים מהסטנדר מספסל הלימוד לשום צורך מעשי. סיירת החסד והנתינה קיימת בציבור החרדי, אנחנו יכולים ללמד אחרים מהו חסד", טען.

בסיום דבריו פנה ח"כ יעקב אשר ליו"ר הוועדה ח"כ רם בן ברק ואמר: "הבעת תקווה שהחוק יעבור בהסכמה, אני מודיע לך שהסכמה לא תהיה. עושים על החרדים סיבוב, אין פה דיון אמיתי על צרכי צבא. גם את החוק הזה בג"צ יפסול כמה שבועות קודם הבחירות וכמה פוליטקאים ירוויחו מזה, אבל זה לא יוביל לכלום".

יו"ר הוועדה בן ברק אמר בפתח הדיון: "החברה הישראלית היא פסיפס של תרבויות שונות, מגזרים וקהלים שהשוני של כל אחד ואחד מהם הוא המרכיב את הפלא שנקרא מדינת ישראל. בעשורים האחרונים נוצר ניכור שמרחיק אחד מהשניה ולצערי אנו לא עושים מספיק לתקן זאת. חוק הגיוס מצטייר לעיתים כניסיון להכניס אצבע בעין למגזר כזה או אחר אך בדיוק ההיפך הוא הנכון. המטרה היא לדון ולהכניס את השינויים הנדרשים ובסופו של דבר להגיע לחוק בהסכמה ורוח טובה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות