בהיכל הגדול

הנדיב הדליק בחנוכייה עם ציפוי זהב • תיעוד

היא מצופת זהב וצורתה כשיטת הרמב"ם כפי שצייר בעצמו את קני המנורה. בבית הכנסת המרכזי במוסקבה הדליק הנדיב את הנר הראשון, אחרי מנחה, בחנוכייה החדשה ומפוארת (עולם)

|
13
| כיכר השבת |
הדלקת החנוכייה במוסקבה, היום (צילום: ש. אשכנזי)

עם סיום תפילת המנחה של ערב חג החנוכה בהיכל בית הכנסת המרכזי במוסקבה, נאסף הציבור הגדול הכולל מתפללים ואורחים רבים, בצד הדרומי-מזרחי של בית הכנסת להדלקת נר ראשון של חג החנוכה, שנערכה בהתרגשות רבה על-ידי הנגיד מר יהודה קנייבסקי, מידידי ותומכי בית הכנסת המרכזי "מהרינה רושצ'ה" במרכז מוסקבה.

קנייבסקי הדליק את המנורה כהוקרה על תרומת מנורה חדשה ומפוארת בציפוי זהב, המעוררת במראה ציפייה לגאולה הקרובה והשלמה, בהיותה דומה למנורה שהייתה בבית המקדש.

המנורה נוצרה על-ידי האמן היהודי מר אלון ליסיצקי ממוסקבה, בהכוונתו של המחנך הרב אברהם אלימלך גדז', כשיטתו של הרמב"ם כפי שצייר בעצמו את הקנים באלכסון, וכמו שעורר הרבי מליובאוויטש זי"ע לפרסם ולצייר דווקא בתבנית זו.

ואכן רבבות אלפי מנורות יוצרו כך כבר בכל העולם, ובהן מנורות רבות וגדולות המעוררות פרסומי ניסא בכל העולם כולו. אחת מהן ניצבת למרגלות חומות הקרמלין בברית רוסיה, ואותה מדליק מדי שנה רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א, במעמד פרסומי ניסא בהיקף גדול ומרגש במיוחד, ובהשתתפות המונים רבים, שעל-אף הקור הגדול באים לראות ולהיראות ולקדש שם שמים בין מיליוני אזרחי רוסיה, שנחשפים למעמד הגדול באמצעות כלי התקשרות המדווחים על-כך באופן בולט ומכובד.

הדלקת הנרות בבית הכנסת המרכזי, פותחת את סדרת אירועי החג שיימשכו עד ל'זאת חנוכה', הן מדי ערב בבית הכנסת המרכזי עצמו בהשתתפות אישים ואורחים רבים, והן במעמדי פרסומי ניסא פומביים על-ידי בתי חב"ד הפזורים בשכונות שבבירה, יחד עם פעילות ואירועים רבים בכל המוסדות ובתי הכנסת במוסקבה.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

6
יפה
דוד
5
המנורה הייתה עגולה ולא אלכסונית. הרבי מחב"ד טעה בעניין זה, ואולי גם הרמב"ם ובנו ר' אברהם. ארכיאולוגים מצאו כבר מאות תבליטים וציורים של מנורת המקדש על מטבעות, כדים וחרסים מתקופת המשנה. בכל מקום היא תמיד חצי עגולה. גם על שער טיטוס אפשר לראות את חצי העיגול של המנורה. פעם שמעתי הרצאה, ובה למדתי שההוכ
חנן. ב.
לא רק הרמב''ם סבר כך אלא כך משמע מפשט דבריו של הרש''י שכותב שקני'ה עולים באלכסון (שמות כב, לב)
ישראל
על סמך ממצאים ארכיאולוגיים מפוקפקים וציורים שבכלל לא קשורים למנורת המקדש, ועל סמך... ציורו של טיטוס.. אתה מעז לחלוק על הרמב"ם ובנו ועל הרבי. אתה לא חושב שזה מגוחך?! תלמד את השיחה של הרבי בנושא ים כל המראי מקומות ותבין למה המנורה הייתה אלכסונית ותפסיק לבלבל במוח עם ממצאים מימי טיטוס..
לחנן. אתה טועה ומטעה!!
4
חנוכיה יפה, אבל המנורה הייתה עגולה. אין ממצאים ארכיאולוגיים מתקופת בית המקדש שמראים מנורה עם קנים ישרים.
אורי
אורי היקר. מסורת בידינו שהראשונים עד לאחרונים - כולל הש''ך והט''ז כתבו את דבריהם ברוח הקודש. האם כבודו יודע יותר מהרמב"ם כיצד הי'ה נראה בית המקדש?! אוי לו למי שחושב שעל השכל יש לבסס הכל (יוונים)! שונים הדברים לגמרי בטענת "יש פוסקים אחרים" מהמחשבה לומר ש'הוא טעה', רח"ל, ואני מבין טוב יותר!
ישראל ברוכוביץ'
יש. תתעדכן. גילו פסיפס כזה. ואגב, שאר הממצאים לא סותרים, מפני שכתוב ששלמה המלך ע''ה עשה הרבה מנורות שונות בבית המקדש
חיים למברג
זה מה שהרמב"ם פוסק פסק הלכה ולא מה שהיוונים ניסו להחדיר בראש העם היהודי - ולצערנו הרב די צלחו אם לא הרבי מליובאוויטש והרמבם ההינו נשארים עם מנורות עגולות.....
יחיאל
שפו גם על ההשוואה לאבטוח שהרמב"ם שמח בכך...
אני
הרמב"ם עליו השלום חי מאות שנים אחרי החורבן. לא הייתה לו שום ידיעה לגבי צורת המנורה. מסורת ישראל סבא היא שהמנורה הייתה עם קנים עגולים.
אורי
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות