פרשת ויצא על פי רבי נחמן:
רוצה להגיע ל'שער השמים'? תישן!
יעקב אבינו סולל את הדרך לדורות:
להתרומם, לעלות ולהגיע עד - 'שער השמים'.
"ויצא יעקב" – במהלך החיים, אתה מתחיל הרבה התחלות חדשות...
מסלול החיים כולל: יציאה מהמוכר, והתקדמותועליה לדרך חדשה.
כל החיים אתה עולה - מדרגה לדרגה!
ברגע, שאתה 'משחרר' את האחיזה במוכר, ומוכן לחוות את הקושי של התחלה חדשה: אתה מצליח - להתקדם!
הרצון והשאיפה לעלות מחייב - התמודדות עם ניסיונות, והתוצאה?
דווקא הקושי, דוחף ומקפיץ אותך - לדרגה חדשה!
הדרך לעליה עובר דרך הקושי - 'חרנה'!
ההתקדמות עוברת דרך 'חרנה' - 'חרון אף'!
ה'חרון אף' הוא ההתמודדות עם כל מיני – מניעות ודימיונות:
שיקשו עליך את - מסלול העליה!
למה החיים לא יכולים להיות קלים, ופשוטים יותר? למה???
כי - מידת הדין מקטרגת על האדם - ונלחמת בו! והיא:
לא נותנת - מתנות חינם! אין - מתנות בחינם! אין!
מוהרנ"ת קורא לקשיים 'חרנה', ואומר - שלא ניתן 'לדלג' עליהם!
ולכן, מראש, אל 'תתרגש' או – תשבר מהם!
אל תיתן לדמיון, או יצר הרע – להפיל אותך!
תישאר חזק בדעתך – ותתמודד!
אין נפילה! יש פגיעה – שממנה רק עולים מעלה!
הפרשה מלמדת איך להתמודד עם הקשיים - בזמני העליה.
יעקב אבינו מלמד: "ויפגע במקום" – הפגיעה היא לא נפילה!
היא חלק מתהליך ההתקרבות והעליה - אל 'המקום':
'מקומו של עולם' - הקב"ה! עכשיו, אתה כבר מודע לתהליך, ואתה יודע:
הפגיעה הופכת, לנקודת המפגש שלך עם - 'מקומו של עולם':
הפגיעה היא התקדמות בדרגה - לקב"ה, ולכן:
הקשיים שבדרך, לא נחשבים - נפילה!
כמה שתעלה יותר גבוה, לפני כן, תרד – יותר ל'חושך' למטה!
ולכן, חשוב לעלות בדרכו של יעקב אבינו:
תחזק את הדעת, ואל תיתן לעצמך ליפול! רק – תתחזק! וכך:
הנפילה לא תבלבל אותך, ותצליח לעלות - יותר מהר!
והכלל הוא: דווקא הנפילה היא 'המקפצה' – לדרגה יותר גבוהה!
הדמיון מחשיך את השכל !
"וילן שם כי בא השמש" – כשאתה בירידה אתה מרגיש 'בחושך':
'לילה' של החיים – סבל וצער, ואתה:
'לן' בקושי ובצער של הניסיון, כאילו:
'כי בא השמש' - השמש שלך שקעה! ולא - תזרח יותר!
ואתה: שוכח שזה - רק דמיון! כי:
בזמן הניסיון, השכל והמוחין שלך ושלי - מסתלקים!
"בא השמש" – כשאין 'שמש' - אין 'מוחין'!
אתה במצב של 'קטנות מוחין', זה דורש ממך:
ענווה, כניעה והתבטלות, וזה גם – מאוד מבלבל!
אם ה'שכל' לא היה נעלם, לא היה – ניסיון!
בזמן ניסיון, השכל חייב 'להירדם', אחרת:
הניסיון הוא - לא ניסיון! ואתה שוכח:
שהעליה, גורמת ל'שמש' שלך לשקוע! כי:
הסתלקות השמש, הולכת להזריח לך - אור חדש!
אין זריחה, אם לא היה קודם – שקיעה!
סולם מוצב בארץ כדי - לעלות השמימה
אתה תגיע עד 'שער השמים', אם תזכור:
שאין קפיצת הדרך! יש עליה בסולם - שלב אחרי שלב!
רוצה לעלות בסולם? תלמד - מהמלאכים!
"והנה מלאכי אלוקים עולים ויורדים" – תזכור:
שהירידה היא - תכלית העליה, ואל – תתפעל או תתרגש ממנה!
"עולים ויורדים" – הקב"ה הודיע ליעקב אבינו בחלום:
זאת הדרך לעלות בעבודת ה' - לדורות!
הירידה, היא: הסימן, שאתה בדרך – לעליה!
אל תפחד! להיות מלאך אלוקים – תרד ותעלה!
"מלאכי אלוקים עולים ויורדים" – אם תתעורר ראשון - 'התעוררות דלתתא', אז, מלאכי אלוקים – ירדו מלמעלה, ויהיה:
'ההתעוררות דלתתא' עם - 'התעוררות דלעילא'!
ומזה יעשה תיקונים וייחודים גדולים...
רבי נתן אומר, שרק מי שפיקח יאמין לדברי הצדיקים, והוא:
יצליח לעלות לדרגות גבוהות, אם:
יזכור היטב את הדברים, 'ויחרוט' אותם, על - 'לוח' ליבו!
"והנה ה' ניצב עליו" – הבטחה אלוקית לדורות!
"ה' ניצב עליו" – יש הבטחת אלוקית - לדורות!
אם תתחזק לעמוד ברגעי הניסיון, הקב"ה יסלול לך את הדרך:
לעלות מהר יותר - ובקלות!
"ושמרתיך בכל אשר תלך" – יש הבטחה אלוקית!
אתה תקבל שמירה בכל מקום ובכל זמן – בכל אשר תלך!
אתה תרגיש איך הקב"ה - 'מחזיק' לך אצבעות!
עולה ויורד – איתך! צועד – איתך!
כדי שלא תיפול מהסולם שמוצב על הארץ, כדי:
שתצליח להגיע אליו – עד 'שער השמים'!
יש לך הבטחה - "כי לא אעזבך"!
תרגיש איך רחמי וחסדי ה' לא עוזבים אותך – אף פעם! ואז:
"וייקץ יעקב משנתו" – ה'דעת' מקיצה מה'שינה'
"ויקץ... משנתו" – כש'הדעת' חוזרת, זה בבחינת - 'יקיצה מהשינה'.
ואז, אומר מוהרנ"ת:
אתה פותח עיניים, ורואה - שהשמש זורחת!
ואתה יודע שהקב"ה היה איתך! ולרגע הוא - לא עזב אותך!
ניסיון העבר – מוכיח זאת! ויש לך גם - הבטחה לעתיד!
אתה לא יודע – כי, הקב"ה לא רוצה - שתדע!
"ואנוכי לא ידעתי" – רק בזמן הניסיון, אתה שוכח שהקב"ה איתך!
שהשכל נעלם, כי:
כח הדימיון ויצר הרע - לא הולכים לישון, רק אתה! אל תתפתה!
תזכור - "אכן יש ה' במקום הזה" – 'לית אתר פנוי מיניה':
הקב"ה נמצא במקום הזה - ובכל מקום!
וכשאתה זוכר זאת: אתה תודה לו על - גודל חסדיו!
ומתחזק בכך, שהפגיעה היא לא – נפילה! מטרתה רק:
להעלות אותך לדרגה - גבוה יותר!
כל מה שתתן לי – 'עשר אעשרנו'!
יעקב נדר נדר - שיקריב קורבן ויתן צדקה, מכיון:
הצדקה מכניעה את הקליפות – כח הדימיון ויצר הרע!
הצדקה מעוררת רחמים - על האדם! וזהו:
"כל אשר תתן לי, עשר אעשרנו"!
וכמידת הרחמים מתעוררת על האדם, הוא יכול:
"וישא יעקב רגליו" – להתרומם לדרגות ופסגות חדשות!
יעקב אבינו מודיע לכל מי שרוצה לשוב לה':
שיתחזק ויחזיק מעמד - בזמן הניסיון!
"וילך ארצה בני קדם" – בני קדםהם נפשות ישראל בדרגה גבוה:
רק שנפלו - לארציות ולגשמיות, ויש - להשיבם לשורשם.
והם ישובו ע"י תשובה: "השיבנו ה' אליך ונשובה, חדש ימינו כ'קדם'":
כי - התשובה קדמה לעולם! וזהו לשון 'קדם', ולכן:
מכל נפילה, אפשר – לקום מחדש!
לקום, ולעלות על הסולם שמוצב ארצה, ולהגיע – עד השמים!
נצחתי ואנצח – גמרתי ואגמור
"כל עין לך תצפה" - אומר מוהרנ"ת שצריך:
כל הזמן לצפות – לישועה ה'! (ליקוטי הלכות, שילוח הקן)
בבחינת: "כי לישועתך קיוונו כל היום - ומצפים לישועתך"
כי העליה בדרגה עוברת דרך - חושך ושינה!
איך מחזיקים מעמד בזמן – הניסיון וה'שינה'?
"וישכב שם במקום" – רומז למקום 'אבן השתיה' - מקום התפילה.
"והנה סולם" – סולם בגימטריא 'קול' בבחינת - ה'קול קול יעקב'.
אם תתחזק ותתפלל - בזמן הניסיון, תזכה:
"זה שער השמים" – כל שערי שמים יפתחו עבורך - לקבל תפילתך!
ומיד תראה שיש אלוקים במקום הזה, ותרגיש:
איך הקב"ה נמצא – איתך עימך ואצלך תמיד!!!
הקב"ה מחכה שתפילתך תבקע, את – 'שער השמים'!
"שמרתיך בכל אשר תלך" – תזכור שאני כל הזמן שומר עליך!
ותפילתך עולה עד – שער השמים!
תזכור - אל תשכח!!!
פתח שערי שמים לתפילתנו, אמן!