דף לב
*כלי ותיקון מנא.
א. עשיית כלי ותיקון מנא 1. אין פוחתין את הנר מפני שעושה כלי, ואתי כר''מ דכלי חרס מקבל טומאה משנגמרה מלאכתו אף קודם שיצרף בכבשן או כר''א ברבי צדוק דקסבר אילפסין חרניות טהורות במשא הזב לפי שלא נגמרה מלאכתן עד שיחקקו ואמרינן דראוי לקבל בו פשיטי, ומייתי פלוגתא אי שרי לעשות אילפסין חרניות ביו''ט. 2. אין עושין פחמין ביו''ט אף דחזי למסור לאוליירין לצורך יו''ט וזהו ואיירי להזיע וקודם הגזירה. 3. פתילה ביו''ט אין גודלין אין מהבהבין ולא חותכים לשנים ושרי למועכה ביד ולשרותה בשמן ולחתכה באור בפי שתי נרות. 4. אין שוברים חרס ולא חותכים נייר לצלות עליו מליח, משום דמתקן מנא. 5. אין גורפין תנור וכיריים אבל אם אי אפשר לאפות אא''כ גורפו מותר, ורב אשי טח סביבות פי התנור בטיט דסמיך על שפת נהר פרת שכבר מגובל ואירי דציירא מאתמול. 6. אין מקיפין וזהו לקרב שתי חביות לשפות עליהן קדירה, אבל שרי לצדד אבני בית הכסא דלא גזרו על אהל עראי במקום כבוד הבריות, ואמרינן דמדורתא ביעתא קדירה פוריא וחביתא שרו דווקא מלמעלה למטה. 7. אין סומכים קדירה ודלת בבקעת לפי שלא ניתנו עצים אלא להסקה, ולמ"ד אין מנהיגין בהמה במקל זהו משום דנראה שהולך לשוק. 8. חזרא רב נחמן אסר ורב ששת שרי, לל''ק ברטיבא לכו''ע אסור ופליגי ביבשתא אי לא ניתנו עצים אלא להסקה או מה לי לצלות בו או בגחלתו, ולל''ב ביבשתא לכו''ע שרי ופליגי ברטיבא דחזי להיסק גדול, ולהלכה יבישא שרי ורטיבא אסור. 9. לרב יהודה אין תיקון כלי באוכלי בהמה, ומייתי גבי עצי בשמים שקטמו לר''א להריח פטור ולחצוץ שיניו חייב חטאת והא דשובר את החבית לאכול גרוגרות זהו במוסתקי, אבל לרבנן להריח שרי לכתחילה ולחצוץ שיניו פטור אבל אסור.
שאלות לחזרה ושינון
א. עשיית כלי ותיקון מנא (9)