דף יח
*טבילת כלים בשבת ויו"ט.
א. הטעם שאין מטבילין כלים בשבת, לרבה גזירה שמא יטלנו בידו ויעבירנו ארבע אמות ברה''ר, לרב יוסף גזירה משום סחיטה, לרב ביבי שמא ישהא, ולרבא דנראה כמתקן כלי. והשמועות 1. במשנתינו יו''ט שחל לאחר השבת לכו''ע משיקין את המים בכלי אבן לטהרן אבל לא מטבילין ולא גזרינן אטו הטבלה, ודחי דמכיון שאין לו מים יפים נזהר בהם. 2. מדלין בדלי טמא ועי"כ נטהר, ודחי שנזכר כיון שהותר לו רק באופן זה. 3. כלי שנטמא ביו''ט מטבילין ביו''ט אף שאם נטמא מערב יו''ט אסור ולא גזרינן, ודחי דטומאה ביו''ט הויא מילתא דלא שכיחא וליכא למיגזר. 4. אין מטבילין ביו''ט כלי שנטמא באב הטומאה אלא ולד הטומאה, ודחי דמשכחת לה גבי כהנים וזריזין הן. 5. נדה שאין לה בגדים טהורים מערמת וטובלת בבגדיה ולא גזרינן שיטבילם בפ''ע, ודחי כיון שהותר רק ע''י מלבוש זכורה היא. 6. לרבא דאמר שנראה כמתקן כלי אבל אדם נראה כמיקר, ובמים רעים נמי שייכא בשרב ובימות הגשמים כשבא מן השדה, וה''ה ביו''כ דליכא מידי דבשבת שרי וביוה''כ אסור דלמסקנא דרבא אמרינן הואיל.
ב. דיני טבילה ביו"ט 1. לרבי אין מטבילין כלי על גב מימיו לטהרו ואין משיקין את המים בכלי אבן לטהרם וחכמים שרו, ומקשינן דמשנתינו שריא השקה ואסרה הטבלה, ומתרצינן דמשנתינו כרבי ביו''ט והברייתא בשבת או שהמשנה כרבנן בשבת והברייתא ביו''ט. 2. כלי שנטמא מערב יו''ט אין מטבילין אותו בין השמשות ולר''ש שזורי ה''ה בחול מפני שצריך הערב שמש, ואיירי לרבנן דבי רב במחשבתו ניכרת מתוך מעשיו שרואים שהוא רץ עם הכלי להטבילו ופליגי האם יש למחות, ולרבא בהא לכו''ע צריך למחות אלא פלוגתייהו אי ידעינן דלא גמיר דין אחר כגון טומאת פחות מכעדשה. 3. מטבילין מגב לגב, דהחמירו שהרוצה לעשות גיתו על גב כדו עליו לטבול וכן בטבל ע''מ לאכול בחבורה זו ורוצה לאכול בחבורה אחרת.
שאלות לחזרה ושינון
א. המח' מ"ט אין מטבילין כלים בשבת והשמועות (6)
ב. דיני טבילה ביו"ט (3)