דף עו
**מנלן דנקרא עינוי.
מדכתיב חמש פעמים בתורה לשון עינוי שמעינן דאיכא חמשה עינויין, ושתיה בכלל אכילה שנאמר גבי מעשר שני ואכלת מעשר תירושך וזהו יין וכן נאמר שֵׁכר וילפינן בגז''ש מנזיר ורק גבי נדרים הויא מיני מתיקה דאזלינן בתר לשון בני אדם. ומפרשינן מנלן שנקראו עינוי
1. סיכה שנאמר בדניאל וסוך לא סכתי והמלאך אמר לו שהתענה ובא בדבריו, ומייתי שכאשר האנשים בהיכל ה' השתחוו קדמה לשמש והתריזו כלפי מטה ה' אמר למיכאל סרחה אומתך וגבריאל לקח גחלים מהכרוב וכך הצטננו והכו את גבריאל בששים פולסי דנורא, ושר פרס שימש עשרים ואחד יום וקבל כ''א מלכים ופרוותא דמשמהיג ואת ישראל וגבריאל לימד זכות ובזכות דניאל חזר ובלע את האיגרת ונמחקה ולכן הם לא שולטים על רבנן.
2. רחיצה להו''א מסיכה דדניאל ומהיקש ותבא כמים בקרבו וכשמן בעצמותיו ודחי דאתי שסיכה כשתיה ולמסקנא אתי מגופיה וסוך לא סכתי, או שכאשר דוד ברח מאבשלום נאמר שהתענה וכתיב עיף וזהו מרחיצה ודחי דלמא מסנדל, ולמסקנא מים קרים על נפש עיפה וזהו רחיצה מדלא כתיב בנפש.
3. נעילת הסנדל, דוד בבריחתו הלך יחף ודחי דלמא מסוסיא ומרטקא, ומייתי דיחף זהו ברגל דישעיהו הלך ערום ויחף ודחי דילמא במנעלים המטולאים כמו ערום דהוי בבגדים בלואים, ולמסקנא מנעי רגלך מיחף וגרונך מצמאה.
4. תשמיש המטה שלבן אמר ליעקב אם תענה את בנותי וזהו מתשמיש ואם תקח וזהו צרות, וליכא למילף מעינוי דדינה דהוי מביאות אחרות.
שאלות לחזרה ושינון
סוגיית מן (18)