היסטוריה ואקטואליה

כשהרב זוננפלד התעקש ללכת בשער שכם

בעוד מרנן הגר"ח קנייבסקי והגרי"ג אדלשטיין הורו לא ללכת לכותל בחג השבועות, כדי לא להתגרות באומות, מרן הגר"ח זוננפלד - התעקש ללכת דרך שכם! מה השתנה?! (היסטוריה)

|
25
| כיכר השבת |
שער שכם, הגר"ח זוננפלד, הגר"ח קנייבסקי והגר"ג אדלשטיין (צילום: HARNIK NATI - לע"מ; ספריית הקונגרס האמריקני (American Colony (Jerusalem). Photo Department, photographer); דוד כהן ואהרן קרון - פלאש 90)

פרק א': ההודעה בערב חג השבועות מאת מרנן שר התורה הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שלא ללכת לכותל בחג השבועות תשפ"א, כדי שלא להסתכן ושלא להתגרות באומות,עוררה שאלה חשובה ויסודית על שינוי המציאות בכל דור ודור, ועל כך שאין להורות הלכה מאירועים שהיו בעבר, אלא לשאול בכל פעם מחדש שאלת חכם.

בספר 'עמודא דנהורא' לרבי משה בלוי, יו"ר אגודת ישראל ומקורבו שנים רבות של הגר"ח זוננפלד, וכן בספר "האיש על החומה" שכתב רבי שלמה זלמן זוננפלד נינו של מרן הגרי"ח זיע"א הובא מעשה[1] מבהיל שאירע ב'פרעות תר"פ' (1920), בעת שהזמינו את הגרי"ח זוננפלד לברית מילה, והגרי"ח זוננפלד הלך עטוף בטלית ותפילין לברית המילה לבדו, מביתו בעיר העתיקה בשכונת בתי מחסה דרך שער שכם, המקום המסוכן ביותר, עד למקום הברית בירושלים החדשה מחוץ לחומות.

רבי משה בלוי (משמאל), בשנתו האחרונה. הנואם הוא הרב דוקטור יצחק ברויאר, בעת שהעידו בפני ועדת החקירה האנגלו-אמריקאית לענייני ארץ ישראל, בתחילת שנת 1946 (מתוך ויקיפדיה)

כל זה אירע למרות שהיו מבאי הבית שטענו לגרי"ח זוננפלד: "אמנם שלוחי מצווה אינן ניזוקין לא בהליכתן ולא בחזרתן אבל היכן שמצוי הסכנה, אסור לילך לשם, והיאך הרב מסתכן ללכת בין הערבים?! ואם הלך - מדוע בחר דרך שער שכם המסוכן ולא דרך שער יפו המסוכן פחות?".

שער שכם, שנת 1983 (צילום: HARNIK NATI, לע"מ)
הרב זוננפלד (שני משמאל) בקבלת הנציב הבריטי, 1920 (צילום: ספריית הקונגרס האמריקני (American Colony (Jerusalem). Photo Department, photographer))

השיב להם הגרי"ח זוננפלד: "מה? וכי נפקיר את שער שכם? הלא אם אנו נפחד ללכת ברחוב זה, יחשבו הם שבאמת הצליחו לגרש אותנו מהרובע, לא, זה לא! אסור לנו לוותר מפני הפחד על שום רובע ושום פינה בירושלים, דווקא אלך דרך שער שכם כדי שלא יעלה על הדעת שהערבים הצליחו לגרש את היהודים מעיר הקודש".

המעשה כפי שהובא בספר 'האיש על החומה' מאת הרב שלמה זלמן זוננפלד א' מהדורת קרן רא"ם תשס"ו. עמ' 366 (אוצר החכמה)

אותו סיפור חזר על עצמו בפרעות תרפ"ט, כשיצא הגרי"ח זוננפלד לברית מילה דרך שער שכם.

במבט ראשון לכאורה אנו רואים שינוי בין השקפתו של מרן הגרי"ח זוננפלד, לבין השקפתם של מרנן הגר"ח קנייבסקי והגרי"ג אדלשטיין.

מתוך ספר 'עמודא דנהורא' מאת רבי משה בלוי מהדורת קרן רא"ם ירושלים תשס"ח עמ' 17 (אוצר החכמה)

אולם לאחר שכותב השורות שוחח עם אנשי מחשבה מהמגזר הליטאי, נטען שישנו הבדל בין האירועים. שכן במאה שנים בין תר"פ לתשפ"א, הדברים השתנו, והקמת המדינה הציונית ולמעלה משבעים שנות איבה בינה לבין ערביי ישראל עשו את שעשו, ולכך מרנן שה"ת ורה"י פסקו שאין ללכת לכותל בשעה שישנה סכנת פוגרומים מאת ערביי העיר העתיקה.

[1] מובא פה בעיבוד לשון

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

23
"עשו את שעשו" מה עשו? אפשר הסבר?
ללא שם
22
ההבדל אחר: אז הופקרנו ע"י גויים אנטישמיים ונגד זה ניתן להאבק. עכשיו אנחנו מופקרים ע"י יהודים(?) מטומטמים, ונגד זה אין הרבה מה לעשות.......
לוחם חרדי
21
מצחיק איך מה שאתה מתאר פה, לשיטתך זה סכנת נפשות, לפי מה שכתבת אתמול על העולים להר הבית. בקיצור תהיה עקבי ותפסיק לפסוח על שתי הסעיפים.
ע
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות