דף יג
*התקנת האשה לר"י.
לחכמים מתקינין כהן אחר שמא יטמא דשכיחא וסגי בכהן אחד כיון דזריז ובפרט שיש לו צרה, ולרבי יהודה אף מתקינים לו אשה אחרת דחייש למיתה דחדא. ומפרשינן כיצד בכל מצב שיתרחש יוצא שיש לכה''ג אשה 1. אם רק מתקינים, קשיא שהיא אינה אשתו. 2. מקדשה, קשיא דלא סגי בלא ביאה. 3. כונסה, קשיא דנאמר ביתו למעט שלא יהיו לו שני בתים. 4. חוזר ומגרשה, קשיא שנשאר עם בית אחד בלבד. 5. מגרשה על תנאי שתמות, קשיא שמא לא תמות וישאר עם שני בתים. 6. אומר ה''ז גיטך ע''מ שלא תמותי, קשיא שמא תמות חברתה וגם הגט יחול וישאר בית בלא כלל. 7. מגרש ע''מ שאחת מהם תמות, קשיא שמא אף אחת לא תמות ויהא לו שני בתים וכן דתנאי בגט שתלוי בחייה לא חל משום שאינו כורתה. 8. מגרשה ע''מ שחברתה לא תמות, קשיא שמא חברתה תמות באמצע העבודה ויתברר למפרע שעבד בשתי בתים. 9. מגרש ע''מ שחברתה תמות, קשיא שמא תמות ויעמוד בלי בית. 10. מגרש את שתיהן ואומר לאחת ע''מ שלא תמות חברתך ולשניה מגרש ע''מ שלא תכנס לביכ''נ, קשיא שמא חברתה תמות והיא לא תכנס וישאר בלא בית. 11. למסקנא מגרש את השניה ע''מ שהכה''ג יכנס לביכ''נ, ואז אם אחת מהם תמות חברתה קיימת, ואם הראשונה עומדת למות באמצע העבודה הכה''ג יקדים ויכנס לביהכ''נ ויתברר למפרע שהיתה מגורשת והגט של החדשה לא חל כיון שחברתה מתה. ומייתי דלר''י כה''ג אונן אינו עובד שמא יאכל, והא דביו''כ יכול לעבוד באנינות זה מכיון שכולם צמים.
שאלות לחזרה ושינון
כיצד לרבי יהודה איכא אשה לכה''ג בכל מצב (11)