כיכר השבת
היסטוריה ואקטואליה

"יש היום אנטישמיות, אבל ליהודים יש גב"

הגאון הרב פנחס גולדשמידט, נשיא ועידת רבני אירופה, ורבה של מוסקבה, אומר בעקבות פוגרום 'קְיֶילְצֶה' כי מדינת ישראל רק הגבירה את האנטישמיות - אך עדיין, ליהודים יש גב (בארץ)

|
8
| כיכר השבת |
הרב פנחס גולדשמידט ודגל ישראל (צילום: לוי נזרוב, אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)

הכתבה על 'פוגרום 'קְיֶילְצֶה' עוררה הדים רבים, ולכן אנו מציגים ראיון עם כבוד הגאון הרב פנחס גולדשמידט, נשיא ועידת רבני אירופה, ורבה של מוסקבה אשר פועל גדולות ונצורות למען העם היהודי בעולם בכלל, ובאירופה בפרט.

בהקשר לפוגרום 'קְיֶילְצֶה' המזעזע, האם פולין עד ימינו אנטישמית יותר מגרמניה?

"אתה מזכיר לי שיחה שהייתה לי עם הגאון רבי חיים קרייזוירט גאב"ד אנטוורפן זצ"ל: זכורני שדיברנו על האנטישמיות באירופה, הוא התבטא ואמר: 'בגרמניה יהודי היה יכול ללכת בלי פחד לאחר המלחמה, בפולין כאשר רצו לחזור לביתם הפולנים התנפלו עליהם ועשו פוגרום בעיר קיילצה'.

"הוא רצה לומר שהפולנים היו בעצם יותר אנטישמים מהגרמנים. הוא טען שהגרמנים פשוט כמו רובוטים הקשיבו לפקודות והם לא היו אנטישמים בעצם כמו הפולנים. אינני יודע אם הוא צדק, גרמניה בתש"ו הובסה והיתה תחת כיבוש בנות הברית, שום אדם שפוי לא היה נוגע אז ביהודי. בזמנו סיפרו בדיחה, שוטר גרמני עצר נהג שדהר מאתיים קילומטר לשעה בתוך העיר, הנהג, הוריד את החלון, והפטיר לשוטר, אני יהודי, והשוטר מיד נתן לו ללכת. אבל פולין השתחררה ופולין כאילו היתה חופשיה".

האם כבודו רואה היום אנטישמיות באירופה, האם הקמתה של מדינת ישראל ועוצמתה מונעת אנטישמיות?

"יש וורט ידוע מהגאון רבי מאיר שפירא מלובלין זצ"ל בהלכות 'עגלה ערופה', שלמדנו בסוף מסכת סוטה, 'בשדה - ולא צף על פני המים', כתוב שאם מוצאים מת ביבשה, אז מודדים איזו עיר היא הקרובה ביותר, והיא נושאת באחריות, והיא מביאה את העגלה הערופה, ואילו אם מצאו יהודי הרוג במים - אז לא מביאים עגלה ערופה כי שום עיר לא לוקחת אחריות.

"אמר ר"מ שפירא על מצב היהודים באירופה בזמנו, שהמצב שלהם כמו מת שנמצא במים, כל ממשלה מתנערת מהאחריות, כולם אומרים שזו לא הבעיה שלנו. מאז הקמתה של מדינת היהודים, המצב של היהודים בכל העולם, הוא כבר לא של "צף על פני המים" יש עיר ומדינה הלוקחת אחריות.

"אם מישהו חשב שהקמתה של מדינת ישראל תפחית את האנטישמיות, אז הוא טעה. היום יש יותר אנטישמיות לצערי בגלל המדינה, בגלל המדיניות של המדינה בשטחים וכול' המדינה במובן מסוים החליפה את מקום היהודי הבודד, בתור מטרה לאנטישמיות. יש יותר שנאה היום, מאשר לפני מאה שנה, אבל עם זה, אם נחזור לוורט של ר"מ שפירא מלובלין - היום המעמד של היהודי הוא יותר חזק, כי יש מאחורי כל יהודי מדינה יהודית, היא אחת משמונה המעצמות הגרעיניות בעולם, מעצמה כלכלית, הגויים מסתכלים בכבוד על היהודי, אם מישהו יגע ביהודי, יהיה מי שיתבע את דמו.

"אספר לך, לפני 15 שנים הייתי אחד המארגנים של יום השחרור של אושוויץ, והגיעו לשם 40 ראשי מדינות מכל העולם. היה טקס ב'בירקנאו' היו שם כמה נואמים. נשיא פולניה, נשיא רוסיה, ונשיא מדינת ישראל. בין היתר נאם שם גם נציג הצוענים שכידוע גם הושמדו בשואה. הוא היה מגרמניה, הוא קם ואמר תודה רבה לכל הנשיאים שנתנו לו לדבר, הוא הודה לנשיא גרמניה שהם זוכרים את הטבח של הצוענים וכו'.

"לאחר נאומו הייתי ליד כמה מנהיגים יהודים, ואמרתי להם, אם לעם היהודי לא הייתה מדינה - הנציג היהודי היה מדבר אותו דבר בדיוק!, הוא היה מודה לנשיא גרמניה שהם זוכרים את השואה שלנו, זה הכל!

"כל זאת אני אומר לך כמובן מבלי להיכנס לנושא ההשקפתי על 'מדינת היהודים'".

האם היו מנהיגים יהודים שחזו את השואה?

"היה שני יהודים שניבאו על השואה שתבוא, הראשון היה ליאו טרוקצי - שמו היהודי היה לייבל בורנשטיין, הוא היה הסגן של לנין, ואחר כך הודח ונרצח על ידי המתחרה שלו, סטאלין. והשני היה המנהיג הציוני הרבזיוניסטי, זאב ז'בוטינסקי.

"שניהם ניבאו את השואה, לא בגלל שהם היו נביאים, הם גם לא היו בני נביאים... הם הסתובבו בין הגויים, והם הכירו את הפולנים הגרמנים, והעמים האירופאים בצורה טובה. מי שלומד היסטוריה ולומד את ההיסטוריה של פולין יודע שהייתה שנאה אדירה של המעמד הבינוני, של האיכרים של הכנסייה כלפי היהודים".

כמה רע ליהודים להתגורר בפולין לפני השואה?

"הקהילה היהודית הגדולה ביותר באירופה הייתה בפולניה, עשרה אחוז מפולניה היו יהודים, 3 מיליון יהודים גרו בפולניה, ורשא היתה בחלקה הגדול יהודית. והיתה שנאה אדירה ליהודים, אשר התבטאה בחוקים אנטישמים, שאחד מהם היה שלא נתנו ליהודים להיכנס לאוניברסיטה. בתחילה היה מותר ליהודים 30 אחוז סטודנטים, ואח"כ הורידו זאת ל- 9 אחוז. היה גם חוק נגד השחיטה בפולניה, וזה גם ההסבר שבזמן מרד גטו ורשא, המחתרת הפולנית כמעט ולא עזרה ליהודים, אפילו ששניהם היו נגד הנאצים, כי השנאה מקלקלת את השורה!".

למסקנה, פוגרום קְיֶילְצֶה יכול לחזור על עצמו בימינו ח"ו?!

הרב גולדשמידט: "אין היום פחות אנטישמיות, מאשר לפני מאה שנה או שמונים שנה. אבל היום, אנטישמי יודע שהמחיר שישלם עבור מעשה אנטישמי הוא גבוה, ודם יהודי אינו הפקר".

להוריד את מפלס השנאה אי אפשר, שכן כבר חז"ל כתבו "הלכה עשיו שונא ליעקב", שאלתי היא האם הרב מרגיש שהקמת המדינה עזרה ליהודי שמתגורר בחוץ לארץ?

הרב גולדשמידט: "אפשר לעשות הרבה בכדי להוריד את מדד השנאה גם בין הדתות וגם בין העמים. הרבה נעשה בתחום הזה מאז מלחמת עולם השניה. למשל, עד היום בסעודיה יהודי היה בבל ייראה ובל יימצא, אתמול, קיבלתי הזמנה רשמית מממשלת סעודיה לבוא לביקור בחודש אוקטובר, לקראת כינוס ממשלות ה G20 והיה אם זה יתאפשר בגלל הקורונה...".

תודה רבה כבוד הרב.

- הריאיון עם כבוד הרב נערך לפני מספר חודשים

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

8 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

6
הגרמנים של היום יותר טובים מפעם אבל עדיין יש שם ניאו נאצים
ירושלמי
5
מאז קום המדינה בכלל, ובפרט מעת הרעיון הציוני, נכנסו כלל ישראל למריצת מזבלות.... ואנטישמיות גוברת, לא רק בחו"ל אלא אפילו בפרקליטות המדינה, שאומרת שמותר להיות בחופשיות ובפרט בביטויים נגד החרדים....
צודק במאה אחוז
4
ולפני ישראל את מי היה להאשים?
חיים
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות