דף קכא
*סיום הסדר. *טומאת ידים. הדרן עלך מסכתא פסחים!
א. סיום הסדר 1. אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן, וזהו עקירה מהחבורה או לאכול לאחר הפסח. 2. פליגי האם גם אחר מצה אין מפטירין ותני פסח משום דנפיש טעמיה, ומייתי ובלבד שיאכל כזית מצה באחרונה ש"מ דאין מפטירין ודחי דאתא לאשמועינן שיכול לאכול לפני ולא חיישינן לאכילה גסה. 3. מרור בזמן הזה לכו"ע דאורייתא כיון שתלוי בפסח, ומצה לרבא הויא דאורייתא שנאמר בערב תאכלו מצות ולרב אחא בר יעקב הוי דרבנן וקרא אתי לטמא ולרבא לא גרע מערל. 4. אין לאכול אם ישנו לת"ק רובן אבל ישנו מיעוטן יאכלו, ולרבי יוסי אם ישנו לא יאכלו אבל אם התנמנמו יאכלו. 5. בירך ברכת הזבח לא פטר את הפסח דהוי טפל, אבל ברך על הפסח לרבי ישמעאל פטר את הזבח דקסבר זריקה בכלל שפיכה אבל לר"ע לא פטר.
ב. טומאת ידים 1. קרבן פסח לר"א בן עזריה מטמא מחצות דיליף גז"ש לילה ממכת בכורות וחפזון זהו דמצרים וה"ה מצה דהוקש לפסח, ולר"ע הפסח נאכל עד הבוקר ושעת חפזון היינו דישראל, ובלילה אתי למעט ליל ט"ז דהו"א יהא כשלמים ויהא נאכל לשתי לילות ויום במקום לשני ימים ולילה. 2. פיגול מטמא את הידים משום חשדי כהונה. 3. נותר מטמא משום עצלי כהונה, ופליגי האם שיעורם כזית כאיסורו או כביצה כטומאתו.
הדרן עלך ערבי פסחים וסליקא לה מסכת פסחים
שאלות לחזרה ושינון
א. סיום הסדר (5)
ב. טומאת הידים (3)