משחקי כסאות

נתניהו, מנהל את מערכת הבחירות של לפיד

נתניהו מטפח את לפיד כדי למנוע את החלפתו • גדעון סער במלכוד • גנץ טועה אסטרטגית ופוגע בעצמו פוליטית • ואיך בג"ץ הציל ל'יהדות התורה' את ימי הבחירות • צפו (פוליטי TV)

רפאל כהן | כיכר השבת |

נתניהו נערך ל-24.3

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקפיד לטפח במסע הבחירות את יו"ר 'יש עתיד', יאיר לפיד, בניסיון ללחוץ את שלושת יריביו העיקריים, יאיר לפיד, גדעון סער ונפתלי בנט, ולמנוע מהם את היכולת להרכיב ממשלה, אם הגוש בראשותו לא יגיע ל-61 מנדטים.

בחלומו, רוצה נתניהו לראות את 'יש עתיד' חזקה משמעותית מ'תקווה חדשה' ו'ימינה'. במצב בו לפיד זוכה למספר מנדטים כמעט כפול מסגניו, מאבקי האגו הצפויים בין השלושה עלולים למנוע הרכבת ממשלה יציבה.

נתניהו. נערך ליום שאחרי (דוד כהן, פלאש 90)

סער במלכוד

יו"ר 'תקווה חדשה', גדעון סער, שציפה להיות יריב משמעותי לנתניהו, לא מצליח להתרומם בסקרים. מפלגתו מנסה למכור לציבור ש"רק הוא יצליח להרכיב ממשלה", אבל הישענות על טענה זו רק מחדדת כמה סער נמצא במלכוד:

משמאל, ניצב לפיד, שכבר שנים הולך בשממה הפוליטית כדי להדיח את נתניהו, וזוכה לאמון ציבורי. מימין, יש את בנט, שמשדר עומק והבנה רחבה יותר מסער.

סער פוליטיקאי משופשף, והוא יכול לדלות קולות מיריביו לגוש החלפת נתניהו, אבל אם סער אכן הגיע לתקרת ההצבעה שלו, הוא בוודאי יודע שקשה מאוד להגיע ללשכת ראש הממשלה עם רבע קואליציה.

סער. לא מצליח לעלות בעמודת המנדטים (פלאש 90)

הטעות האסטרטגית והפוליטית של גנץ

בשבועות האחרונים טוען יו"ר 'כחול לבן', בני גנץ, כי אם לא יבחר, המעמד השוויוני בממשלה ימחק. אז, מתריע גנץ, נתניהו יפטר את גוש השמאל בממשלה ויכהן לבדו וללא מעצורים. בעצם, 'כחול לבן' מיישרת קו עם רמיזות 'הליכוד', שאם המפלגה לא תצלח את אחוז החסימה, מקומה בממשלה בטל.

מעבר לטעות האסטרטגית בכך שגנץ פוגע במאבק משפטי אפשרי ביום שלאחר הבחירות ומשחק כעת לידי נתניהו, מתעוררת השאלה איך האיום הזה אמור לשכנע בוחרים? אם שר הביטחון חושב שעבודתו בשנה האחרונה הייתה טובה, שידגיש אותה. אם הוא חושב שלא, ובוחריו רוצים שינוי, אז מה בעצם ההבדל בינו לנתניהו?

גנץ (תומר נויברג, פלאש 90)

בג"ץ הציל את גפני וליצמן

'יהדות התורה' התחילה אחרונה את מסע הבחירות, שלושה שבועות לקו הסיום, אחרי שסיימה לנהל את מאבקיה הפנימיים. לגפני, ליצמן וחבריהם קשה להתמודד עם הזעם הפנימי בחברה החרדית בעקבות שנת הקורונה, אבל אז בא בג"ץ והגדיל את כוח המפלגה.

ברור שגפני לא רצה בפסיקת בג"ץ להכיר בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים, אבל מבחינה פוליטית החלטה זו באה בדיוק מתי שהיא מסייעת לו: שלושה שבועות לבחירות, מיד אחרי התמונות הקשות משושן פורים בדרך העולה לירושלים וכשהוא וחבריו נותרים ללא תשובות על התנהלותם.

נשיאת ביהמ"ש העליון, אסתר חיות. סייעה לגפני וליצמן (יונתן זינדל, פלאש 90)

רק חשוב להזכיר שהכרעת השופטים הגיעה 15 שנה לאחר הגשת העתירה, ולמפלגות החרדיות היה זמן רב לחוקק חוק גיור ממלכתי על פי ההלכה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות