דף עו
*עילאה ותתאה. *ריחא מילתא.
א. עילאה ותתאה, חם לתוך חם אסור, צונן לצונן מותר וצריך להדיח ובצלי יקלוף אבל במלוח טפי או מתובל או שיש סדקים אסור, ובחם לצונן או צונן לחם לרב עילאה גבר ולשמואל תתאה אבר ובעי קליפה. והשמועות 1. במשנתינו נטף מרוטבו על החרס וחזר אליו יטול את מקומו דהוי צלי מחמת דבר אחר, לרב איירי שהחרס צוננת ועילאה גבר, ולשמואל בחרס רותחת. 2. נטף מרוטבו על הסולת יקמוץ את מקומו, ולשמואל ברותחת. 3. סכו בשמן תרומה חבורת כהנים יאכלו ובישראל חי ידיחנו וצלי יקלוף, ולשמואל סגי בקליפה כיון שהיא משהו בעלמא.
ב. לרב ריחא מילתא לכן אוסר לאכול בכותח שהוא מחלב מה שנצלה יחד עם בשר, וללוי ריחא לאו מילתא אפילו בשר כחושה עם נבילה שמינה. והשמועות 1. אין צולין שני פסחים יחדיו מפני התערובת, לרב תערובת טעמים וללוי תערובת גופין. 2. בסיפא אפי' גדי וטלה, ללוי אתי שפיר שהרי גוזר שמא יתערבו, ולרב איירי בכעין שתי קדירות דליכא תערובת טעמים ואז גזרינן משום תערובת גופין. 3. הרודה פת חמה ונתנה על פי חבית יין של תרומה ר"מ מתיר רבי יהודה אוסר ולרבי יוסי חטים שרי ושעורים אסור, ללוי פליגי אם ריחא מילתא, ולרב לכו''ע ריחא מילתא ובפת חמה וחבית פתוחה אסור, בצונן וחתום שרי, ופליגי בפת חמה וחבית חתומה או בפת צוננת וחבית פתוחה.
שאלות לחזרה ושינון
א. דיני עילאה ותתאה והמח' מה גובר (3)
ב. המח' האם ריחא מילתא והשמועות (3)