דף סד
*מולין וערלים. *שחט על החמץ.
א. השוחט במחשבת מולין וערלים דעת אחרים שאם הקדים מולין לערלים כשר אבל ערלים למולין פסול, ומפרשינן מ"ט 1. אינה לשחיטה אלא לבסוף ותפוס לשון ראשון לכן הראשון חל. 2. לעולם ישנה לשחיטה מתחילה ועד סוף וגמר בלבו למימר תרוייהו והוציא רק את הראשון, ודחי דר"מ בעי שיהיו פיו ולבו שוין גבי תרומה ונדרים. 3. ברישא ששחט סימן ראשון למולים והשני אף לערלים ובסיפא איפכא ולכן פסול כיון דמחשבת המולין אינה מעורבת בסימן הראשון דקסבר ר"מ מפגלין בחצי מתיר.
ב. השוחט פסח על החמץ עובר בל"ת שנאמר לא תשחט על חמץ דם זבחי וה"ה אם יש לאחד מבני החבורה או לכהן המקטיר. והדינים 1. אם הלחם אינו בעזרה לרבי יוחנן אינו עובר ולר"ל עובר, ופליגי להו"א בהתראת ספק וקשיא דכבר נחלקו גבי הנשבע שיאכל ככר זו היום מדוע פטור, ולמסקנא פליגי האם כשנאמר על היינו בסמוך ואף שנחלקו כבר בשוחט תודה שלחמה בבית פאגי צריכא דהכא הויא איסורא והתם משום חלות קדושה על הלחם. 2. לרבי יהודה עובר גם על תמיד של בין הערבים שנאמר זבחי ולר"ש בער"פ חייב גם על פסח שלא לשמו אפילו שפסלו, ובחוה"מ חייב על זבחים שעלו לשם חובה דכתיב פעמים זבח ודריש זבח זבחיי, וכן חייב במליקה והזאה אבל לא במנחות ואיכא פלוגתא מאי קסבר בהקטרה אי הוקשה לשחיטה.
שאלות לחזרה ושינון
א. מדוע לאחרים הקדים ערלים למולין פסול ואיפכא כשר (3)
ב. דיני השוחט פסח על החמץ ומ"ט (2)