דף מט
*הבעור. *נשואין. *עמי הארץ. *כזית וכביצה. *לעת"ל.
א. זמן הביעור 1. ער''פ שחל בשבת, לר''מ מבערין הכל לפני שבת, לחכמים הכל בזמנו, ולר"א ברבי צדוק תרומה לפני שבת וחולין בזמנן. 2. ההולך לשחוט את פסחו ולמול את בנו ולאכול סעודת אירוסין ראשונה ולרבי יוסי אף בסבלונות, יבטל בלבו ואם יש שהות ישרוף. 3. ההולך להציל מנכרים, יכול לבטל אפי' אם יש לו שהות. 4. בשביתת הרשות וכן סבלונות לרבי יהודה יחזור מיד.
ב. סוגית נישואין 1. אין לת"ח להנות מסעודה שאינה של מצוה כגון בת כהן לישראל ובת ת"ח לע"ה. 2. העונש באינו ראוי לזרע אהרן: אלמנה, גרושה, זרע אין לה, קוברה, קורבתו, עניות, גלות, אבל בראוי זוכה לעשירות ובנים ת''ח. 3. ת"ח שמרבה סעודתו בכל מקום סופו: מחריב ביתו, מאלמן אשתו, מייתם גוזליו, תלמודו משתכח, מחלוקת רבות, אין דבריו נשמעים, מחלל שם שמים רבו ואביו, גורם שם רע לו ולכל זרעו שנקרא מחים תנורי, מרקיד בי כובי, מלחך פינכי, מך רבע. 4. לעולם ימכור כל מה שיש לו ויתחתן עם ת"ח וזה ענבי הגפן בענבי הגפן, ואין לשאת בת עם הארץ. 5. סדר נישואין: בת ת''ח, גדולי הדור, ראשי כנסיות, גבאי צדקה, מלמדי תינוקות.
ג. סוגית עמי הארץ 1. הם שקץ נשותיהן שרץ ובנותיהם כבהמה. 2. אסור לו לאכול בשר. 3. מותר לנחרו בלא ברכה ביו''כ שחל בשבת, ולקרעו כדג. 4. אסור להתלוות עמו שהרי על חייו לא חס. 5. המשיא בתו לע''ה ככופתה לפני ארי. 6. ר"ע כשהיה ע"ה אמר יתן לי ת"ח ואנשכנו כחמור שנושך ושובר עצם, ואם לא היו צריכים לנו היו הורגין אותנו. 7. הלומד לפניו כבועל ארוסתו בפניו. 8. גדולה שנאה: גוי לישראל, ע"ה לת"ח, נשותיהם של ע"ה, ושנה ופירש קשה מכולם. 9. אין מוסרין להם עדות ולא מקבלין מהם. 10. אין מגלים להם סוד. 11. לא נעשה אפוטרופוס ליתומים ולקופת צדקה. 12. פליגי האם אין מכריזין על אבידתו, או דזימנין נפיק מיניה זרעא מעליא.
ד. המח' בשיעור כזית וכביצה 1. בברכת המזון לר''מ כזית שנאמר ואכלת, ולר''י כביצה ושבעת. 2. לענין לחזור לביעור חמץ ושריפת קדש, לר"מ תרוייהו כביצה ולר"י בכזית, ואמרינן לרבי יוחנן איפוך ולאביי לר''מ כביצה כטומאתו ולר''י כזית כאיסורו, לר''נ בתרוייהו כשני ביצים, ולחכמים קדשים בכזית וחמץ בכביצה.
ה. ביום ההוא לעתיד לבוא 1. לא יהיה אור יקרות וקפאון שמה שיקר בעוה"ז יהא קפוי וקל לעוה"ב, וזהו אור, נגעים ואהלות או בנ"א עשירים וכמעשה דעולם הפוך ראיתי. 2. יהיה על מצילות הסוס קדש לה', שה' יוסיף על ירושלים עד שהסוס מציל, מצילות שעושין לסוס יהיו קודש, או שהביזה עד שהסוס מציל תהיה להקדש. 3. הסירות יהיו כמזרקים, שעמ"י יתעשרו ויתנדבו. 4. לא יהיה עוד כנעני, לשון אין כאן עני או תגר. 5. ה' אחד ושמו אחד, שעל הרעות מברכים בעוה''ז דיין האמת ולעוה''ב יברכו הטוב והמטיב, או שה' נקרא בעוה''ז בשם אדנות ובעוה''ב בשם הויה.
הדרן עלך פרק שלישי!
שאלות לחזרה ושינון
א. זמן הביעור (3)
ב. סוגית נישואין (5)
ג. סוגית עמי הארץ (12)
ד. המח' בשיעור כזית וכביצה (2)
ה. ביום ההוא לעתיד לבא (5)