דף מח
*חלה בטומאה ביו"ט והואיל. *מלקות מבשל גיד. *עיסה.
א. המבשל גיד לוקה חמישה, משום מבשל ביו"ט, אוכל גיד הנשה, מבשל בשר בחלב ואוכלו. והאיסור החמישי 1. להו"א הבערה, ודחי נימא הואיל וראוי לצרכו. 2. גיד נבילה, ודחי דא"כ הוי ג' על אכילתו. 3. עצי מוקצה להו"א דהוו דאורייתא שנאמר לא תעשה כל מלאכה, ודחי שהרי ילפינן מהפסוקים ביחזקאל שבכור מעשר ופלגס לא ראויים לקרבן אחר, וביטול ערלה במאתים, וממשקה ישראל ממעטינן טבל ולא מוקצה שאיסור דבר אחר גרם לו ש"מ דאיסורו מדרבנן, וכן מדאין חילוק מלאכות ביו"ט. 4. עצי אשירה, ודחי דחייב שתים משום לא ידבק ולא תביא. 5. למסקנא הלאו בהבערה הוא בשריפת עצי הקדש.
ב. דיני העיסה 1. אין לאפות בבת אחת בחיטים קבים ובשעורים ג' קבין במעליתא וי''א חילוף הדברים, ובחסיכתא חטים ג' קבים ושעורים ארבעה. 2. איכא צירוף חלה בסל תנור ונשיכה ואיכא פלוגתא בכעכין, ומסתפקינן בטבלא שאין לה לזבז האם בעינן תוך כלי או אויר כלי, ועלתה בתיקו. 3. לרבן גמליאל שלש נשים עוסקות בבצק כאחד, ור"ע הקשה לו שאין שווים בזריזות ועצים ותנור וא"ל ר"ג שאם תפח תלטוש בצונן, ולחכמים עוסקות בזה אחר זה. 4. שיאור בלאו וישרף וזהו לר"מ הכסיפו ולרבי יהודה כקרני חגבים, וסידוק בכרת וזהו לר"מ כקרני חגבים ולר"י נתערבו סדקים.
שאלות לחזרה ושינון
א. המבשל גיד לוקה חמישה, ומהו הלאו החמישי (5)
ב. דיני העיסה (4)