דף מג
*חמץ בתערובת ונוקשה וכמאן.
א. לתנא דמתני' דאיכא לאו בתערובת חמץ כגון כותח וכן בחמץ בנוקשה כגון תכשיטי נשים, ופליגי אי אתי כר"מ דקסבר שעל שיאור שהכסיפו פניו דזהו נוקשה לוקה וכ''ש בתערובת, או כרבי אליעזר דקאמר שיש לאו בתערובת וכ''ש בנוקשה. ודרשות הפסוקים לר"א 1. תערובת חמץ בלאו אתיא להו"א מלשון מחמצת ודחי דצריך לנתחמץ מחמת דבר אחר, ולמסקנא שנאמר כל לגבי לאו, ורבנן כל לא דרשי. 2. חיוב נשים בחמץ, לר"א מכל דכרת דליכא למילף בגז"ש ממצה כיון שאינם בקום אכול מצה אלא חיובם במצה נלמד ממה שנאסרו בחמץ, ולרבנן אתו מכי כל אבל כל לא דרשי. 3. ר''א לא יליף כרת לתערובת הואיל דקאי באוכלין אין לרבות נאכלין, ואף שמצינו גבי כי כל אוכל חֵלב דמרבה נאכלין מיהו התם ליכא למדרשיה באוכלין דשביק להו. 4. מקשינן דלר"א נילף נשים מכל ותערובת מכי כל לגבי כרת וכדאשכחן גבי הקטרת שאור דר"א דריש כי כל, קשיא.
שאלות לחזרה ושינון
א. דרשות הפסוקים לר"א דקסבר שיש לאו בתערובת חמץ (4)