למרות הפייק ניוז

כמה מוכנים להתחסן בעולם - ובציבור החרדי

בבריטניה אושר היום החיסון לקורונה של חברת אסטרהזניקה. מה ההבדל בינו לחיסונים הקודמים שאושרו? • ההצהרה של ג'ו ביידן, וסקרים על המוכנות להתחסן ברחבי העולם (קורונה)

אלי דן | כיכר השבת |
(צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

בעוד בישראל מתנהל מסע החיסונים במלוא המרץ, ומתרחבת הביקורת על הפרות הסגר על ידי פרופ' חזי לוי ממשרד הבריאות ופרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש, ברחבי העולם מתנהל מסע בחיסונים בעצלתיים.

בארה"ב, לאחר שאמש התחסנה סגנית הנשיא הנבחרת קמלה האריס, פרסם היום הנשיא הנבחר ג'ו ביידן סרטון ובו הוא אומר כי לאחר היכנסו לתפקיד יפעל לזרז את הפצת החיסונים בחינם וללא אפליות על רקע גזעי, לאחר שלטענתו אוכלוסיות מיעוטים מופלות לרעה בנושא החיסונים.

יתכן שהתקדמות האישורים של החיסונים שאינם מתוצרת פייזר וביונטק, יסייעו לו בקיום הבטחותיו לשינוע מהיר של החיסונים לכל מדינות ארה"ב. כזכור, החיסונים מתוצרת פייזר מצריכים תנאים אכסון והובלה תובעניים ביותר המקשים מאוד על הפצתם.

בעיות השינוע, וההבדלים בין החיסונים

לעומת החיסון של פייזר המצריך אכסון בטמפרטורה של 70 מעלות צלזיוס מתחת האפס, החיסון של חברת מודרנה מצריך "רק" כ-20 מעלות מינוס, ואילו החיסון של אסטרהזניקה שאושר היום בבריטניה מצריך אכסון בקירור של 5 מעלות בלבד.

החיסון שאושר היום ופותח על ידי אסטרהזניקה בשיתוף אוניברסיטת אוקספורד הבריטית, סבל לא מעט מהמורות בדרך לאישורו, לאחר שזכה בשלב הניסויים לאחוזי יעילות נמוכים, אך לאחר שיפור שעשו בחברה ברמת המינון טוענים כעת כי החיסון מספק הגנה של כ-90 אחוז מפני הקורונה.

כאמור, בבריטניה אושר היום החיסון לקורונה של חברת אסטרהזניקה, זהו החיסון השלישי לקורונה שאושר במדינה, אחרי החיסונים של פייזר ומודרנה, ראש ממשלת אנגליה בוריס ג'ונסון מסר בתגובה חגיגית: "אלו חדשות פנטסטיות וניצחון למדע הבריטי".

כמה מוכנים להתחסן מסביב לעולם?

בתוך כך, מתפרסמים היום נתונים מעניינים על הנכונות להתחסן במדינות שונות באירופה שם החל מבצע החיסונים ביום ראשון האחרון.

בצרפת לדוגמא, אחוזי המעוניינים להתחסן נמוכים במיוחד ועומדים על 40 אחוז בלבד, גם ברוסיה מדובר על כ-43 אחוזים.

לעומתם, במדינות כמו איטליה גרמניה וצרפת כ-60 אחוז מהאוכלוסייה מעוניינת להתחסן. נתונים דומים נמסרו מארה"ב, עם כ-69 אחוז. בבריטניה שהייתה הראשונה לאשר את חיסוני הקורונה במערב, כ-77 אחוז דיווחו כי הם מעוניינים להתחסן.

ובישראל?

על פי סקר שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה, 51 אחוז מכלל האוכלוסייה היהודית בישראל מעוניינים ככל הנראה להתחסן, באוכלוסייה הערבית הנתון נמוך יותר ועומד על כ-30 אחוז בלבד.

יש לציין כי בקרב המגזר היהודי נתוני הנכונות לחיסון במגמת עליה, לעומת המגזר הערבי שם דווקא המגמה הפוכה וככל שעובר הזמן נתוני הערבים המסרבים להתחסן עולים.

מגמה נוספת הראויה לציון היא, נכונותן של הגברים להתחסן גבוהה יותר מזאת של הנשים, בעוד כ-55 אחוז מהגברים בישראל מעוניינים להתחסן, רק כ-41 אחוז מהנשים מעוניינות בכך.

והחרדים?

על פי נתוני המכון הישראלי לדמוקרטיה, אחוז החרדים המעוניינים להתחסן עומד על כ-38 אחוז בלבד, עם זאת גם במקרה זה משתקפת מגמת עליה בנכונות להתחסן.

מעניין לציין כי ממחקר שערך "כיכר השבת" בשיתוף קיימא, עולים נתונים דומים מאוד, כ-38.8 אחוז מהמגזר החרדי מעוניינים להתחסן.

לעומתם 22.8 אחוז מסרבים להתחסן על פי נתוני כיכר השבת, לפי נתוני המכון הישראלי מדובר על כ-24 אחוז מהמגזר החרדי המסרבים להתחסן.

40 האחוז הנותרים מכלל המגזר החרדי, ככל הנראה ממתינים לראות את השפעת החיסונים בטרם יקבלו את החלטתם.

עם זאת סקר כיכר השבת מגלה כי למכתבו של הרב פירר בשם גדולי ישראל הקורא להתחסן היה משמעותי מאוד עבור רוב המגזר החרדי.

נתוני סקר 'כיכר השבת' עם 'קיימא':

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות