איתי זיידן, קצין צה"ל במילואים ששירת כמדריך טיסה וחייל צה"ל ליהוא בן בטה, ששירת כפרח טיס מבית הספר לטיסה נהרגו לפני מספר ימים כתוצאה מהתרסקות מטוס קל בשטח פתוח בדרום הארץ. הערב (רביעי) הותר לפרסום דו"ח הביניים.
צוות מומחים מצה"ל, בראשות אל"ם א' הציג למפקד חיל האוויר, את ממצאי דו"ח הביניים ממנו עולה כי בשלב זה עדיין לא ניתן לקבוע את סיבת התאונה.
צוות המטוס כלל כאמור את מדריך הטיסה, רס"ן (מיל׳) איתי זיידן ז"ל, וחניך בטייסת המיון בבית הספר לטיסה, רב"ט ליהוא בן-בסה ז"ל.
בן בסה, היה בשלב המכין בקורס הטיס, כארבעה חודשים, בשלב הטיסות הממיינות וזו הייתה טיסתו התשיעית (צ'ק 9) על מטוס ה"סנונית". למדריך הטיסה, ממלא מקום מפקד טייסת מיון, טייס קרב בהכשרתו, אלפי שעות טיסה, מהן מאות שעות על מטוס ה"סנונית".
מתוך ממצאי דו"ח הביניים שפורסם הערב עולה כי במטוס התאונה טופלה תקלה טכנית במנוע לפני כחודשיים וחצי ותקלה נוספת, בחומרה קלה, כשבוע לפני התאונה, במסגרתן בוצעו פעולות אחזקה מקיפות במטוס.
בשלב זה של החקירה לא נמצא קשר בין היסטוריית האחזקה של המטוס לתאונה. המטוס נבדק ואושר לטיסה על ידי הצוותים הטכניים באותו הבוקר, וטסו בו שתי טיסות נוספות עם צוותים שונים מבית הספר לטיסה באותו היום.
על פי התחקיר, בשעה 10:43 בבוקר המריא מטוס ה"סנונית" מבסיס חצרים, מזג האוויר היה טוב והראות הייתה טובה, בטיסה תוכננו תרגילים קבועים מראש ותרגיל נוסף לשיקול דעתו של מדריך הטיסה בהתאם לצורכי המיון.
במהלך הגיחה ביקש המדריך ממגדל הפיקוח להנמיך את גובה הטיסה, בהתאם לנהלים, ככל הנראה לצורך ביצוע התרגיל הנוסף. זה היה הדיווח האחרון למגדל הפיקוח, לא התקבלו בקשר דיווחים על מקרה חירום או על תקלה עד קרות התאונה.
המגע הוודאי האחרון של מערכות המכ"ם עם המטוס היה בשעה 11:12 בגובה 900 רגל מעל פני השטח.
בשלב זה, לפי התחקיר, לא ניתן לקבוע איזה תמרון ביצע המטוס עד הפגיעה בקרקע. משך הזמן שחלף הוא לכל היותר כשתי דקות מאובדן מגע המכ"ם ועד הפגיעה בקרקע.
בצה"ל מציינים, כי "מכשירי ההקלטה שהיו במטוס ניזוקו באופן קשה בתאונה ועל אף מאמצים רבים בארץ ובחו"ל ככל הנראה לא ניתן יהיה לשחזרם".
"עד כה לא נמצאו ממצאים המעידים על היפגעות של המטוס באוויר או פגיעה מציפורים או התנתקות חלקים באוויר ו/או התפתחות אש באוויר. לא בוצע ניסיון לנטישת המטוס".
צוות המומחים בראשות אלוף-משנה א' ממשיך לחקור את נסיבות התאונה וכלל הכיוונים נבדקים, בין היתר חברת היצרן של המטוס תגיע לארץ.
מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין קיבל את ממצאי דו"ח הביניים ואישר את כיווני החקירה להמשך.מפקד חיל האוויר ציין כי קרתה לנו תאונה קטלנית, צריך להמשיך בחקירה מקצועית ועמוקה, והוסיף שמאפייני התאונה המורכבים מפיסות מידע רבות, המקשות על הרכבת תמונה ברורה ועל אף זאת עלינו להבין מה קרה ואיך קרה.
בנוסף, החליט מפקד חיל האוויר שלא להחזיר את מערך מטוסי ה'סנונית' לטיסות אימונים בחיל האוויר, שאר מערכי הטיסה שבו לטיסות אימונים בסוף השבוע האחרון.
המשפחות השכולות עודכנו בממצאי דו"ח הביניים. חיל האוויר ימשיך ללוות את המשפחות ויעדכן אותן בהמשך התפתחות החקירה.
• הסרטון הופץ ברשתות החברתיות וניסיונותינו לאתר את בעל זכויות היוצרים לא צלחו. אם זהות הצלם ידועה לכם הודיעו לנו בדוא''ל desk@kikar.co.il. השימוש בצילום נעשה בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים, התשס''ח-2007.