גודלה העצום של הכנרת, הנוסק לשיא של 16 שנים, הזכיר לי נשכחות עת הכנרת כולה הייתה משטח תעופה, מה שנתן לי את המחשבה שהנה אנו מתקרבים לקץ הגאולה.
אתם שואלים ובצדק, מה הקשר?!
בשנת תרפ"ו (1926) הוקמה חברת התעופה אימפיריאל איירווייז שלימים תיקרא BOAC (בריטיש אוברסיז איירווייז קורפוריישן), וכיום בריטיש איירווייז. שאיפתה הייתה לחבר את אנגליה עם הודו.
איך עשו זאת? הם נסעו בספינה מלונדון לפאריז, מפאריז טסו לאיטליה, ומשם טסו במטוס ימי אל שדה התעופה הבינלאומי של טבריה - על הכנרת, ומשם נסעו בכרכרה לשדה תעופה בצומת צמח, משם טסו לבגדד, משם לפקיסטן, ומשם לבומביי.
הטיסה בכינרת נחתה ביום שלישי בשעה 13:00 בצהרים, אז נחת לו המטוס היכן שהיום נמצא חוף לידו (שזה אגב הקשר בין חוף לידו בים המלח, לחוף לידו בכינרת - 'לידו' זה היה השם של חברת התדלוק של המטוסים).
יום שלישי אחה"צ - חופש!
בתקופה הבריטית, הגעת המטוס הייתה אטרקציה לכל תושבי העיר, וכולם סגרו את העסקים ובאו לחזות במופע המרהיב: "נחיתת מטוס על המים". מבדר ביותר שהבריטים ראו את הצורך לחוקק חוק שבכל יום שלישי בצהריים מושבת המסחר, ולא רק בטבריה, אלא בכל רחבי הארץ.
הנחיתה על הכנרת הייתה מסובכת בגלל הרוחות החזקות, והיה צריך לעשות אותה בדרך מאוד מדויקת. המטוסים היו קלים, עשויים חלקי בד, ולעיתים מחמת הרוחות המטוס התהפך, והנזק היה עצום.
סוף הסיפור הוא, שחברת הביטוח בלונדון הפסיקה לבטח את הקו, והבריטים העבירו אותו לשדה התעופה של עזה, ולשדה התעופה קליה על ים המלח, אך הצבא הבריטי נחת בכינרת עד שנת תש"ח.
המעניין שבחודש שבט תשע"ט הודיעו שבתקופה הקרובה יחדשו את הטיסות הימיות על הכינרת..
מי יודע, אולי כוונת מאמר חז"ל "ומטבריה עתידין להיגאל"[1] נאמר על שדה התעופה בכנרת. נתאר לעצמינו שמלך המשיח מגיע ומכנס את עם ישראל לארץ ישראל, היכן יכשירו שדות תעופה לעשרות מיליוני יהודים? (עשרת השבטים ביניהם), אולי שטחה העצום של הכינרת יוכל לאכלס את מאות המטוסים שינחתו על המים.
[1] ראש השנה, דף ל"א, עמוד ב
- ישראל שפירא, הינו מדריך טיולים ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com