שכונת הר נוף סוערת: ראב"ד 'העדה החרדית', הגר"מ שטרנבוך, פרסם היום (שני) מכתב חריג בו פסק כי אין חובה להתפלל במניין, ומי שלא חש מעט בטוב - ומגיע למניין, עובר על גזל.
כעת חושף, 'כיכר השבת' מה גרם לראב"ד לשנות את דעתו ולהורות על סגירת בתי הכנסת ולמה החליט לעשות זאת בשלבים שונים. וגם; הפטנט לקריאת התורה בריכוזים החרדיים בארצות הברית.
רופא חרדי מפורסם בקווינס שבניו יורק, בשם ד"ר אלי בענט, כתב לראב"ד מכתב ארוך, מפורט ומנומק, וזה מה ששיכנע את הפוסק לתת את ההוראה.
בין היתר ביאר במכתב באריכות את הסכנה בהתפשטות הנגיף. מספר המיטות, הוא כותב, אינו מספיק עבור כל החולים הצפויים. בימים האחרונים נעשים מאמצים לשכירת אולמי ספורט בכדי להסב אותם לבתי חולים ארעי עם מיטות נוספות.
ד"ר בענט מתאר כי שוחח בימים האחרונים עם רופאים רבים באיטליה שסיפרו לו כי לאור מספר החולים הגבוה, הם נאלצים לא פעם לקבל החלטות קשות כמו באיזה חולה לטפל ראשון: צעיר בן 35 או מבוגר בן 65 כשכל החלטה תביא להידרדרות במצבו של השני עד כדי מוות.
"התפילה במניין הוא משהו חשוב מאוד עבורי ואני לא יכול לתאר שעשרות אלפי יהודים לא יענו אמן על ברכות בגלל שאין מניין, אני יכול לומר שבכל פעם שישנה התארגנות גדולה, הנגיף מתפשט בצורה בלתי רגילה".
"אבל הדרך היחידה לעצור את התפשטות המגיפה היא שמירת מרחק בין אנשים. מספר המקרים של קרונה שהגיעו למרפאה שלי הכפילו את עצמם בשבוע האחרון".
הרופא אף הגדיר זאת במכתב בחריפות, כי "זה עניין של הצלת נפשות".
"ולמרות", כותב הרופא, "שאני לא יכול להגיד לרב כיצד לפסוק, אני יכול לומר שאא"כ תצא פסיקה חד משמעית לא להתפלל במניין, אנשים ימשיכו בכך בטענות שונות".
בסוף המכתב כותב הרופא את מסקנתו החד משמעית: "העמדה שלי ברורה: הדרך היחידה להציל חיים היא רק ע"י עצירת מגע והתאספות בין אנשים".
כאמור, בימים האחרונים אובחנו מספר תושבים חרדים בשכונת הר נוף בירושלים כנושאי נגיף הקורונה. התושבים הסתובבו במרכזי התפילה והתורה בהר נוף, דבר שעורר חשש כבד להתפשטות הנגיף בשכונה.
הבוקר, התכנסו רבני וגבאי השטיבלך המרכזי של הר נוף "אמרי שפר" להתייעצות במעונו של ראש הישיבה הגר"מ שטרנבוך, לקבלת החלטות באשר להמשך תפעולו של ה'שטיבלך' המרכזי בשכונה לאור התפשטות הנגיף בשכונה.
במהלך האסיפה הובאו דבריו של ד"ר סלוצקין המתגורר בשכונה, כי קיים חשש רציני להתפשטות הנגיף בצורה ניכרת בשכונה, וכי השיא בשכונה עוד לפנינו ויש לנקוט באמצעי זהירות קפדניים לצמצום התפשטות הנגיף.
יצויין כי כבר בשבוע שעבר נכנס ראש הקהילה ב'אמרי שפר', הרב יעקב משה שפיצר למעונו של הגר"מ שטרנבוך לשאול אם לסגור את השטילבך. הרב השיב שלא יסגרו מיד כדי שלא לגרום לבהלה אדירה בציבור, ויש להודיע לציבור כי אם לא יקיימו התקנות יסגרו את בית המדרש.
היום, לאחר התפשטות הנגיף בשכונה, ועם קבלת הנתונים מכלל הגורמים המקצועיים, הורה הגר"מ בסיומה של האסיפה שהתקיימה במעונו, על מספר הוראות דרמטיות בשינוי סדר היום בשכונה
• לסגור את השטילבאך המרכזי אמרי שפר כדי לצמצמם את התפשטות הנגיף בשכונה.
• יש להודיע לכלל התושבים כי אין חובה להתפלל במניין עקב סכנת הידבקות
• מי שלא חש בטוב לא ייצא מהבית, והמפר הוראות אלו הרי הוא מזיק את הרבים ועתיד ליתן את הדין.
בעקבות כך פורסמו הבוקר בשכונת הר נוף בירושלים מודעות הקוראות לציבור מטעם זקן הפוסקים הגר"מ שטרנבוך: "בעקבות ריבוי המקרים של חולי קורונה שבקרו בבתי הכנסת כאן בשכונת הר נוף, אין חובה להתפלל במנין עקב סכנת הידבקות".
"וכל מי שלא מרגיש בטוב וחש איזה חולשה שהיא, אסור באיסור גמור לצאת מהבית ולא לבוא לבית הכנסת בשום פנים ואופן, ומי שמפר את זה הרי הוא מזיק את הרבים ועתיד ליתן עליו את הדין, ובבואו לבית הכנסת עובר בגזל".
כמו כן, בבית המדרש המרכזי בהר נוף "אמרי שפר" הוציאו הודעה על סגירת בית המדרש המרכזי אמרי שפר, והתושבים התבקשו לקחת את חפציהם האישיים כמו טלית ותפילין מבית המדרש עד היום – טרם סגירת בית המדרש החל ממחר בבוקר.
איך נוצר הקשר בין הרופא לגר"מ שטרנבוך?
מי שקישר בין הראב"ד לרופא החרדי מקווינס, הוא איש חינוך וותיק, תושב השכונה בשם הרב יהושע ליף, המקורב להגרמ"מ שטרנבוך.
בשיחה עם 'כיכר השבת' אומר הרב ליף, "אני גר בשכונת הר נוף כבר הרבה שנים, לפני שבוע וחצי התחלתי לדבר עם הרבנים ועסקנים, שלפי עניות דעתי חייבים לסגור דבר ראשון את בית הכנסת 'אמרי שפר' שהוא מועד לפורענות, בשל ריבוי המניינים במקום".
"כפי שאני הבנתי, לאחר התייעצות עם ידידי - רופא מפרסם מקווינס, מדובר על משחק באש כפשוטו ובפצצה מתקתקת. לכן התחלתי לערב את הרבנים ובראשם את הראב"ד.
"לצערי", אומר הרב ליף, "הצלחתי בשימה, שבוע וחצי מאוחר מדי, שהראב"ד יפסוק לסגור את המקום המרכזי בשכונה - 'אמרי שפר', ועוד בתי כנסת ולפטור את תושבי השכונה ללכת למניין".
"אני בעצמי", מוסיף הרב ליף, "לא הולך כבר שבוע וחצי למניינים ומתפלל ביחידות ואפילו לא הלכתי למניין בשבת האחרונה בלובי גדול ורחב של הבניין שלי שיש שם גם חצר גדולה עם מעט אנשים לשמוע את פרשת החדש, כי אני סבור שהמצוות הללו הם רק מדרבנן - ושמירת הגוף דוחה כל התורה כולה".
"לאחר שקישרתי בין הגר"מ לרופא, ולאחר שהוא ראה את המכתב, הגר"מ אישר לי כבר בשבוע שעבר לא לצאת ולהתפלל במניין, ואני שמח שהיום הוא פסק לכלל הציבור". מסיים הרב ליף.
קריאת התורה בארצות הברית
בנוסף, מספר רבנים בארה"ב שאלו אמש את הראב"ד, האם התקיימו היום מנייני קריאת התורה בארה"ב, ושאלו אותו בדבר שיטה חדשה שהוצעה על ידם.
וזו הייתה נוסח השאלה; בעקבות סגירת בתי הכנסת בארה"ב, התפתחה לאחרונה תופעה בארצות הברית, בה אנשים פרטיים מתפללים במרפסת ביתם ומכנסים מניין על ידי "צירוף ראיה" של שכנים המתפללים אף הם בסמוך להם במרפסת ביתם.
עם התפתחות התופעה התארגנו בשבת האחרונה בכמה מקומות בארה"ב למנייני קריאת התורה בשיטת "צירוף המרפסות", כאשר ב"עליה לתורה" כיבדו את השכנים משאר המרפסות שהיו רחוקים מספר התורה, ולא היו יכולים לאחוז בספר תורה, ואף לא לקרוא בו, בשונה מכל שבתות השנה בהם העולה לתורה ניגש פיזית לספר התורה וקורא בו יחד עם ה"בעל קורא".
לאחר השבת שלחו מספר רבנים וראשי קהילות מארה"ב להגר"מ שטרנבוך, לשאול אם עשו כהלכה בקריאת התורה בשיטה החדשה, והאם יכולים הם להמשיך במנהג זה לעלות לתורה שכנים המתגוררים במרפסות הסמוכים, אשר אינם יכולים לגשת פיזית לספר התורה ולקרוא בו יחד עם הבעל קורא.
בשאלתם כותבים השואלים: "בימים טרופים אלו ה"י וכלל ישראל צריך רחמים גדולים, ועפ"י דעת הממונים על הבריאות במדינתנו וע"פ דעת הרבנים שאין להתקבץ ולעשות מינים בבתים מפני הסכנה רח"ל, זכינו שכל הדיירים ברחוב התפללו ממרפסת ביתם בציבור ביחד מתוך התעוררות רבה במשך יום השבת, והיו כולם רואים את הש"ץ".
"וכמעט כולם רואים אלו את אלו, והקלנו להעלות ספר תורה ולקרוא בו, וקראנו המשתתפים לעלות בתורה ולברך ברכת התורה ממקום עומדם ולצאת בשומע כעונה מפי הבעל קורא".
"וכעת נפשינו בשאלתנו אי יאות למעבד הכי להלאה בשעת הדחק, או כיון שצריך הקורא לאחוז הספר תורה בידו, נמנע מזה בעתיד".
במכתבם ציינו השואלים כי חלק מהעולים לתורה היו זקנים שלא יצאו מפתח ביתם כבר כמעט שבוע שלם, ואין לשער הצער שלהם, וזהו ממש כטל של תחיה להם להצטרף לקריאת התורה ולהיות עולים לתורה.
הרב שטרנבוך השיב לשואלים כי עקב המצב השורר כעת בארצות הברית המוגדר כשעת הדחק, מותר לסמוך על הדעות כי ניתן לעלות לתורה גם כשהעולה אינו קורא בעצמו בתורה, היות ש"שומע כעונה" ונחשב כקורא על ידי שמיעה, וכמו כן האחיזה בעצי הספר תורה אינו מעכב.