היסטוריה ואקטואליה

כשהרמ"א קבע: "השם יתעלה הוא המוחץ"

כבר לפני 500 שנים, הרמ"א, רבי משה איסרלישׂ, התייחס במענה לשאלה שנשאל, לסוגיה שרלוונטית גם בימינו אנו, בעקבות מגיפת ה'קורונה' שוררת בעקבותיה משבר (היסטורי)

|
12
| כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

משבר הקורונה - כאן ובגדול. המשק מתפורר, הציבור עט על רשתות המזון, הזמנות מחו"ל מתבוששות מלבוא, זוגות נאלצים לבטל חתונה המונית ומתדיינים עם בעל האולם על מי הנזק? הזמנות למלונות וצימרים בטלות, והנזק העצום מתגלגל מאחד על השני.

שאלות הלכתיות הרות גורל מתגלגלות לפתחם של דיינים ומורי הוראה, ומובטחני שבעתיד שאלות אלו יעסיקו כהוגן את גדולי ישראל ובראשם את חבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א.

רבי משה איסרלישׂ המכונה הרמ"א, גדול פוסקי אשכנז במאה ה-16, נולד בעיירה קַזִ'ימְיֶישׁ' בפולין בשנת 1530 ובגיל 13 הוסמך לרבנות, חיבורו הגדול על ספר שולחן ערוך כנגד פסיקותיו של מרן רבי יוסף קארו המפורסם מצפת, העלה אותו לקדמת במת פוסקי ההלכה מאז ועד היום. עליו נפוצה האמרה "ממשה ועד משה לא קם כמשה", שהכוונה שהוא משתווה הן למשה רבנו, והן לרמב"ם.

במענה לשאלה, לפני כמעט 500 שנים, הוא עונה תשובה שיש שיחשבו שהיא רלוונטית עד ימינו: מה הדין במשכיר שסגר עם שוכר דירה לשנה תמימה, וטרם כניסת השוכר התגלה שהאישה חולה במחלה מדבקת!

הרמ"א (מתוך ויקיפדיה)

נביא את לשונו: "וקודם כניסת שמעון לבית חלתה אשת שמעון חולי הקדחת שקורין גע"ל זוכ"ט (קדחת צהובה), כמובן שהמשכיר מעונין לבטל את החוזה, שהרי חולי זה הוא מדבק! מה הדין והצדק?", נשאל הרמ"א מבני עדתוץ

עונה הרמ"א שאין המשכיר יכול לחזור בו גם אם אשת השוכר חלתה, ואין מדובר במקרה של אונס, כיון שאין זו מחלה מדבקת! הקב"ה הוא האלוקים! ואם היה חשש להידבקות, הרי שלא היה את מצוות ביקור חולים!

נביא את דבריו: "כי מה שאומר שהוא חולי מתדבק כולו הבל ומי שלבו נוקפו אומר כן, כי השם יתעלה הוא המוחץ והרופא. ואם היה כדברי המשכיר בטל כל דיני ביקור חולים כי לא מצינו בשום מקום שחלקו בין חולי מתדבק לשאינו מתדבק חוץ מלענין בעל ראתן דאסרו לישב בצלו".

ומסיים הרמ"א: "דעתי שאין יכול לחזור. כה אמינא הצעיר משה איסרלש". הובא בשו"ת הרמ"א סימן כ.

חשוב להדגיש, שבזמן הרמ''א לא היה למדע שום ידע על מחלות מדבקות, כשם שלא היה ידוע עוד חכמות שהיום יודעים. בימינו יש ידע רב בחכמת הרפואה, וגדולי הרופאים וגדולי ישראל מזהירים לשמוע לקול הוראות משרד הבריאות, ולכן אי אפשר ללמוד מפסק הרמ"א לפני מאות בשנים למגיפה בדורינו.

  • ישראל שפירא, הינו חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם המתמחה בהיסטוריה תורנית
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

12 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

8
הרמב''ם במורה מסביר למה צרעת יושב בבידוד וכך לשונו ותועלת הדעה הזו ברורה בהשפעתה, נוסף על כך שהצרעת מתדבקת, וכל בני אדם נפשם קהה ממנו וכמעט שזה בטבע.
חרדי
7
שם זה היה מקרה בודד. אבל לגבי הקורונה רואים איך שזה עובר להמונים בכל העולם....אז במקום ששכיח היזקא יש לחוש ולהחמיר....כלומר הכל משמיים אבל עובדה שהולכים לרופא...ולוקחים תרופה.....דהיינו השתדלות מצד האדם והתוצאה היא ביד ה' יתברך.
קובי
6
חבל לכתוב דברים כאלו, ח''ו הרמ''א ידע מה קורא עם מגיפה, הרי הוא עצמו ברח מעירו כאשר היתה מגיפה, הגמ' מייעצת לברוח כשיש מגיפה. אבל הענין הוא /הרמ''א מדבר כאשר יש רק נגועה אחת בלבד והמגיפה עדיין לא התפשטה ולכן הוא לא חשדש וכמו שתכב גם בשו''ת צי''א. בבקשה אל תמהרו תכתוב אלשיות מדומות בפרט אם אתם לא מו
יצחק
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות