דף ג
א. במשנה שנינו שמונה יציאות, וקשיא מדוע לא נמנו טפי 1. ט''ז, שהרי בכל מעשה משתתפים שנים, ודחי דלא תני פטור ומותר כאשר אינו עושה מעשה, ולכן רק צידת צבי צידת נחש ומפיס מורסא נמנו כיון שבהם עושה מעשה ובכל זאת פטור ומותר. 2. י''ב, שהרי בארבעת המעשים שפטור המלאכה נעשית מבין שניהם, ודחי דקחשיב רק היכא שיכול לבוא לידי חיוב חטאת, ושנים שעשו פטורין שנא' בעשותה.
ב. אמרינן דידו של אדם אינה כרה''ר ואינה כרה''י ובעי אי הויא ככרמלית, ומייתי שתי ברייתות שנחלקו בדין היתה ידו מלאה פירות האם שרי להחזירה. ופליגי 1. האם ידו חשובה ככרמלית. 2. לכו''ע ידו ככרמלית, והא דשרי למעלה מעשרה. 3. לכו''ע ידו לאו ככרמלית וההיתר בהוציא ידו מבעו''י, ולפי זה נפשט הספק שחכמים לא התירו לרדות פת מהתנור אף שיתחייב מדאורייתא. 4. לעולם הא לא תפשוט, ובברייתות איירי בשוגג, ונחלקו אי קנסו שוגג אטו מזיד. 5. לכו''ע לא קנסו, והא דשרי להחזיר ידו היינו לאותה חצר.
שאלות לחזרה ושינון
א. מדוע לא נמנו במשנה יותר משמונה יציאות (2)
ב. השמועות האם ידו של אדם ככרמלית (5)