"פֵּרוֹתֶיךָ מְתוּקִים וְצִלְךָ נָאֶה"

כל המנהגים והסגולות החסידיים לט"ו בשבט

פרויקט מיוחד: ט"ו בשבט הגיע ואיתו גם מגשי הפירות העסיסיים, הסגולה לפקידת עקרות, התפילה לאתרוג מהודר, הטעם של אלו הנוהגים לאכול דווקא אתרוג, והמנהג לאכול 30 סוגי פירות (חסידים)

|
8
| כיכר השבת |

את חג ט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות נוהגים לציין ברוב הקהילות והמקומות באכילת פירות מסוגים שונים בכלל, ופירות משבעת המינים בפרט, ועל ידי כך לשבח את פירות ארץ ישראל העסיסיים, כפי שכותב ה'מגן אברהם' "נוהגין להרבות בו במיני פירות של אילנות בט"ו בשבט, להראות בזה שהוא ר"ה לאילנות".

לא כך הדבר בחצרות החסידים, שם נוהגים לציין את ט"ו בשבט, לא רק כראש השנה לאילנות, אלא גם כחג בעל משמעות רבה להמשך השנה בשלל נושאים רוחניים, ובחלק מחצרות החסידים נהוג להתייחס לט"ו בשבט כאל יום המסוגל לישועות ממש, מה שהביא לכך שברוב החצרות חוגגים את ראש השנה בהידור רב, בעריכת 'טישים' המוניים, ואף במגשי פירות יוקרתיים.

הגישה החסידית לט"ו בשבט

בחסידות סוכטשוב מקובל לספר בשם האדמו"ר בעל ה'אגלי טל', שהתבטא כמה פעמים בחייו ואמר, כי ראש השנה לאילנות הוא גם ראש השנה לחידושי תורה, וכי מיום זה הוא מרגיש שחידושי התורה שלו מתחדשים בצורה מופלאה.

בחסידות ויז'ניץ מקובל להתייחס לט"ו בשבט כאל יום המסוגל לישועות של ממש. מובא בשם האדמו"ר בעל ה'אהבת ישראל' מויז'ניץ זיע"א, ששנה אחת בעת עריכת השולחן בט"ו בשבט התבטא הרבי ואמר כי " ט"ו בשבט הוא יום המסוגל לפקידת עקרות, והפירות שאוכלים הם על מנת להזכיר לכולם את עניין הצאצאים, ואלו שטרם זכו לילדים שיאכלו פירות ועל ידי כך יעזרם הקב"ה שייפקדו בפירות מתוקים שצילם נאה..

חסידים רבים נוהגים להתפלל דווקא ביום זה על כך שייזכו באתרוג מהודר לחג הסוכות הבעל"ט, וחלקם אף נוהגים לאכול אתרוג ביום זה ולכוון על כך, כפי שנכתב בספר 'בני יששכר', שם מביא הרה"ק רבי צבי אלימלך מדינוב את העניין, ולראייה הוא כותב כי עצם זה שאנו אמורים "אילן אילן במה אברכך", אילן בלשון יחיד, ולא אילנות, הכוונה לאילן לצורך מצווה, וזהו מצוות נטילת האתרוג.

סיבה נוספת לאכילת אתרוג בקרב החסידים היא, שהאתרוג הוא הפרי היחיד שטעם עצו ופריו שווים, ועל ידי כך מתפללים על הילדים שיגדלו כפי ההורים, באותה דרך, ובאותו הטעם, בדיוק כמו האתרוג.

כמה סוגי פירות אוכלים?

בעניין סוגי הפירות, ברוב המקומות נהגו לאכול בעיקר פירות משבעת המינים, אך ישנם מנהגים רבים נוספים, בהם מנהג שכתב בספרו רבי חיים ויטאל, שנהגו לאכול 30 סוגי פירות. 10 סוגי פירות ללא קליפה בכלל, 10 סוגי פירות שיש להם קליפה פנימית - דהיינו פרי עם גרעין שלא נאכל, ו. 10 סוגי פירות שיש להם קליפה חיצונית.

עוד נהגו בחלק מהמקומות לאכול י"ג פירות כמניין אח"ד, ועוד שלל מנהגים שמקורם בספרים ובמקורות החסידיים.

יצוין, כי על אף המנהגים הרבים ישנם חסידויות שלא נוהגים ביום זה מנהגים יוצאי דופן, מלבד כמובן אכילת פירות משבעת המינים בצורה מצומצמת, ואפילו ללא עריכת 'טיש' כלשהו.

יה"ר רצון שנזכה כולנו לפירות מתוקים!

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

8 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

4
יש שנוהגים לזמר השקדיה פורחת.
יעל
3
"והייתם לי סגולה מכל העמים," אין לנו על מי לסמוך אלא על הסגולות.כי תפילה לפעמים מתקבלת, ולפעמים איננה מתקבלת בגלל חטאי החרדי. אבל סגולה תמיד פועלת.
נביא אמת
2
טו בשבט לא מוזכר כלל אצל רבי חיים ויטאל בניגוד לנאמר במאמר
ליטאי
בספר "חמדת ימים" שם הוא מביא את סדר ט"ו בשבט כפי שנהגו לערוך מקובלי צפת, ושם הוא מביא במפורש את רבי חיים ויטאל, ואת הנהגותיו.
חבל שלא בודקים
1. ספר חמדת הימים שנוי במחלוקת 2. מה שמובא שם בשם רבי חיים ויטאל לא קשור לט"ו בשבט 3. בכל מקרה בכתבי רבי חיים ויטאל עצמו לא מוזכר ט"ו בשבט
ליטאי
אצלכם הליטאים כל מה שלא מוצא חן בעיניכם הופך לשנוי במחלוקת. עלאק אתם נצמדים להלכות בזמן שאתם מתנהגים בניגוד גמור להלכה בשלל עניינים ונושאים שאין כאן המקום לפרט. מדהים שמה שמפריע לכם זה ט"ו בשבט, חג שנכתב במפורש בהלכה. צביעות
אחד שיודע
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות