דף לג
*כותי נשוי וטומאת בנותיהם. *צדוקין.
א. הכותים הנושאים דינם כבועלי נדות שמטמאין ומשכב שתחתיהם מטמא אוכלים ומשקין כמו עליונו של זב, ומפרשינן מנלן 1. נאמר בזב וכל הנוגע בכל אשר יהיה תחתיו יטמא וזהו מה שנמצא מעל הזב, וניתק מטומאה חמורה לטומאה קלה, ואינו מטמא אדם ובגדים רק אוכלין ומשקין שנאמר יטמא דמשמע טומאה קלה. 2. בועל נדה טמא שבעה ימים ונאמר בו ותהי נדתה עליו שמטמא אדם וכלי חרס, ומשכבו ומושבו מטמאין רק אוכלין ומשקין שנאמר וכל המשכב והכתוב נתקו לטומאה קלה. ואין לומר דהוי כלל ופרט משום דהם מרוחקין זה מזה או דכל ריבויא, ואין להקל גם במגעו כיון דעליו מטמא להטעינו.
ב. בנות כותים יושבות על כל דם והיינו שמשלימות דם אדום לדם ירוק או שהיום שפסקה מלראות בו מונה לשבעה נקיים, וטומאתן ספק ולא שורפין את התרומה. והקושיות 1. אין לספור את היום שפוסקת בו אף שמקצת היום ככולו דאל''כ לא משכחת שכבת זרע שסותרת בזיבה, ואמרינן דפולטת ש''ז אינה סותרת בזיבה דהויא כנוגעת ורק זיבה הויא הפסקה. 2. אין שורפין תרומה על מגע כותי תיפוק ליה דתשרף כדין מגע בגדי ע''ה, ותירץ להו''א בכותי חבר ולמסקנא שטבל ונגע בבגדי חבר דהוי ספק ספיקא שמא לא בעל בקרוב ושמא לא השלימה דם ירוק לדם נדה.
ג. צדוקין 1. בנות צדוקין שפירשו ללכת בדרכי אבותיהן הרי הן ככותיות ואם פירשו ללכת בדרכי ישראל הוו כישראלית, וסתמא לת''ק ככותיות ולרבי יוסי כישראל. 2. צדוקי דיבר עם כה''ג בשוק וצנורא מפיו נפלה על בגדי כה''ג ואשת הצדוקי אמרה לו שהם מתיראות מן הפרושים ומראות דם לחכמים, וליכא צינורא של ע''ה להו''א בכותי חבר ולמסקנא ברגל.
שאלות לחזרה ושינון
א. דיני הכותים הנשואים ומנלן (2)
ב. מ"ט בנות כותים טמאות והקושיות (2)
ג. המקרים בצדוקים (2)