מתי תינוקות מתחילים ללכת? (ואיך לעזור להם להגיע לשם)

התהפכות, ישיבה, זחילה - כל דבר שהתינוק שלכם מתחיל לעשות - מרגש, אך כלום לא משתווה לצעדים הראשונים על הקרקע. אז מתי ניתן לצפות שזה יקרה ומה עושים אם הוא 'לוקח את הזמן'? (משפחה)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

התינוק שלכם מגיע להרבה אבני דרך מיום היוולדו - מהחיוך הקטן הראשון שלו, הוצאת הברות מפיו, זחילה ועוד. אבל הצעדים הראשונים שהוא יעשה, עלולים להיות המרגשים ביותר.

אז מתי ניתן לצפות לחזות ברגליו הקטנות פוסעות על הקרקע? רוב התינוקות עושים את הצעדים הראשונים שלהם סביב גיל 12 חודשים, אך "כל ילד שונה וחלקם עשויים להתחיל קצת לפני גיל שנה או מעט מאוחר יותר", אומרת ד"ר שרלין קצ'יני, רופאת ילדים מניו יורק.

האם התינוק שלכם יתחיל ללכת בקרוב?

לפני שילד יכול לעשות את הצעדים הראשונים שלו, הוא צריך לעבור סדרה של אבני דרך התפתחותיות כדי להתכונן לכך, כי, אתם יודעים, צריך ללמוד איך לזחול לפני שאפשר ללכת. בדרך כלל, תינוקות מתחילים לזחול בין גיל שבעה לעשרה חודשים.

כדי לעודד זאת, ד"ר קצ'יני אומרת שהורים יכולים למקם צעצועים מחוץ להישג ידו של התינוק שלהם ב"זמן הבטן" (כאשר התינוק שוכב על הבטן ומתאמן על איזון בשכיבה על הבטן שלו). "'זמן הבטן' מסייע לחזק את שרירי הבטן המרכזיים ואת האיזון הכולל ולכן זוהי דרך מצוינת לעזור להכין תינוקות לזחול וללכת".

בסביבות גיל תשעה חודשים, תינוקות יתחילו למשוך את עצמם, תוך שימוש ברהיטים שיעזרו להם לעמוד (לכן, הקפידו לאבטח חפצים מתנודדים שינסו לתפוס). "זהו סימן אחד שהוא מתכונן ללכת בקרוב", מסבירה ד"ר קצ'יני.

"ברגע שהתינוק מרגיש נוח לעמוד, הוא עשוי להתחיל לעשות צעדים קטנים, תוך החזקת יד או חפצים. זה נקרא 'שיוט'. בשלב זה, התינוק שלכם יתחיל לנוע בין רהיט אחד למשנהו ויכול להיות מסוגל לשחרר ולעמוד ללא תמיכה. (זהו גם השלב לטפל בקצוות ופינות חדים.)

אז התינוק שלכם כנראה גם ישתופף ויתפוס צעצוע מהרצפה, כשהוא עומד. בשלב זה, הוא עשוי אפילו לקחת כמה צעדים, תוך כדי החזקת היד שלכם, אבל לא יהיה מוכן לצעוד בכוחות עצמו עדיין.

בתוך שבועות ספורים לאחר מכן, קרוב לוודאי שיעשה את הצעד הראשון שלו. זה יכול להיות רק צעד אחד בהתחלה, אבל בקרוב זה יגיע לכמה צעדים בכל פעם, ככל הנראה, לתוך הזרועות הממתינות שלכם. רוב התינוקות מתקדמים מהצעדים הראשונים האלה והולכים עם יותר ביטחון בתוך ימים ובסופו של דבר, ילמדו איך לעצור ולשנות כיוונים. בהתחלה, התינוק שלכם ילך כשהרגליים שלו רחוקות זו מזו כדי לשמור על יציבות.

כפי שציינו, הצעדים הראשונים בדרך כלל מתרחשים סביב יום ההולדת הראשון, עם הליכה בטוחה בגיל 14 או 15 חודשים. אבל כמה תינוקות לא מתחילים ללכת עד שהם מגיעים לגיל 16 או 17 חודשים, או אפילו מבוגרים יותר.
זכרו כי כמה ילדים מדלגים על שלב אחד. "הורים רבים מצפים שהתינוק שלהם ישב, יזחל ואז ילך, אבל לפעמים זה לא המקרה", מסבירה ד"ר בריטני אודום, רופאת ילדים מאורלנדו. "חלק מהתינוקות מדלגים על שלב הזחילה ובמקום זאת מחליקים על הבטן שלהם ואז עוברים ישר לשיוט והליכה".

איך לעזור לתינוקכם ללמוד ללכת?

בעוד שאתם לא יכולים "ללמד" את הילד ללכת, אתם יכולים לעודד התנהגויות מסוימות ולהציע תמיכה. לדוגמה, כאשר תינוקות לומדים להזדקף למעלה כדי לעמוד, "לפעמים הם לא ממש יודעים איך להרשות לעצמם לרדת והם עלולים להתעצבן כאשר הם "תקועים" בעמדתם החדשה", אומרת ד"ר אודום. אם התינוק שלכם בוכה לעזרה, פיזית הראו לו איך לכופף את הברכיים שלו, כך שהוא יוכל להוריד את עצמו למטה.

כמו כן, פשוט כרעו ברכיים לפניו עם זרועות מושטות ועודדו אותם ללכת לכיוון שלכם, או החזיקו את ידיו והנחו אותו לעברכם - זו עשויה להיות כל העזרה שהוא צריך כדי לעשות את הצעדים הראשונים שלו.

ואף על פי שאתם עשויים להתפתות לרכוש לו הליכון תינוקות, האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים (AAP) לא ממליצה להשתמש בו, שכן, הוא יכול למעשה להרתיע את הילד ללמוד ללכת ויכול להיות מסוכן לחלוטין. "למעשה, הליכונים עלולים להאט את התפתחות ההליכה ועשויים לגרום לפציעות חמורות", אומרת ד"ר קצ'יני. "תינוקות המשתמשים בהליכונים יכולים לנסוע ולרדת במדרגות או להיכנס למקומות מסוכנים שאחרת לא היו בהישג ידם".

במקום זאת, נסו הליכון נייח או מרכז פעילות, שאין להם גלגלים, רק מושבים שמסתובבים ומקפיצים. אבל כדי לעודד תנועה, תנו לתינוק לסרוק, לקום ולחקור בעצמו ככל האפשר. זה גם אומר לשאת אותו פחות בידיים כדי להחדיר בו יותר מוטיבציה לזוז.

כמו כן, אנו יודעים כי אין דבר חמוד יותר מאשר זוג נעליים קטנטנות, אבל זה באמת הכי טוב לתת לתינוק שלכם ללכת יחף. זה עוזר לו לפתח איזון ותיאום ומציע יותר יציבות בזכות האחיזה על ידי האצבעות. לדברי AAP, "תינוקות לומדים ללכת על ידי לפיתת הקרקע עם הבהונות שלהם ושימוש בעקב שלהם ליציבות. זה עוזר לפתח את השרירים הדרושים להליכה וקל יותר לעשות זאת בלי גרביים או נעליים".

כמובן, אם התינוק שלכם מתחיל להסתובב בחוץ או על משטחים לא אחידים, חמים או קרים, נעלו לו נעליים, אבל בחרו זוג עם מרחב נשימה וסוליות גמישות, קל משקל וודאו שיש לו מקום לזוז ולצמוח.

למה כמה תינוקות מתחילים ללכת מאוחר יותר?

"כל תינוק שונה, מנווט ולומד לנוע ברחבי העולם בקצב שלו", אומרת ד"ר אודום. "כל אבן דרך (ישיבה, זחילה, הליכה) דורשת קצת יותר כוח ומיומנויות התפתחותיות. אם התינוק שלכם לא רכש מספיק כוח או את הכישורים הדרושים, הוא עשוי לא לפגוש את אבן הדרך".

ואם התינוק שלכם מזדקף וזוחל בגיל 15 חודשים, אבל לא לוקח את הצעדים הראשונים שלו עדיין, לא להיכנס לפאניקה, הוא עשוי להיות רק קצת איטי. אבל כדאי לבדוק עם רופא הילדים שלכם לגבי כל חשש שיש לכם כי יתכן שיהיה צורך בבדיקה נוספת.

"חשוב לבדוק איך התינוק שלכם מתפקד באופן כללי, על פני כל תחומי ההתפתחות. אם ילדכם אינו הולך בגיל 18 חודשים, שוחחו עם הרופא שלכם על השאלה האם התינוק שלכם זקוק להערכה התפתחותית מקיפה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר