מכתב נדיר נחשף

דעת הרב קנייבסקי: פאה - עדיפה ממטפחת

מכתב בכתב ידו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, מציג את עמדתו באחד הפולמוסים הכי רגישים במגזר החרדי - מה עדיף יותר, פאה או מטפחת? הנוסח המלא. לא נגענו (חרדים, יהדות)

|
261
| כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פר חדש שעוסק בענייני נישואין, ומופיע בימים אלו, שופך אור על עמדת מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי באחד הנושאים ההלכתיים בנפיצים במגזר החרדי - פאה או מטפחת - מה טוב יותר? על פי העלון דברי שי"ח, שמצטט מתוך הספר 'תורת חיים', עמדתו של הגר"ח קנייבסקי נחרצת בנושא.

הספר מביא מכתב בכתב ידו של מרן הגר"ח קנייבסקי שבו נאמר: "כל גדולי ליטא הלכו נשותיהם בפאה נכרית, אבל צריך שיהא ניכר למסתכל שזה פאה, ואם אין ניכר כלל ודאי אסור, אבל אם כשמסתכלים אפשר להכיר מותר, ולפעמים זה יותר טוב ממטפחת כי בזה אפשר לכסות את כל השערות, מיהו הנוהגים להחמיר יש להם להחמיר כמנהגם כמש"כ המ"ב בסימן ע"ב ס"ק ט"ו עכ"ל".

"הרי להדיא: אם כשמסתכלים אפשר להכיר שזה פיאה מותר וכך נהגו כל גדולי ליטא, ולפעמים זה יותר טוב ממטפחת" נאמר בעלון.

"בענין זה", מוסיפים בעלון, "נוסיף קטע ממכתב שקיבלנו מאחד מחשובי תלמידי רבינו שליט"א: לאחרונה רווח אצל גורמים מסויימים מקרב עמי הארץ להתעטף באיצטלה של קדושה וצניעות, ולשבש בלב ההמון כאילו ציבור החרדים ויראי ד' אינם הולכים בדרך הישר, וכביכול עולם התורה נוהג הפקר בדברים שהם בבסיס קיום עם ישראל, ומערבבים ומעוותים בין חובת הצניעות למחלוקת בסוגיית פאה נכרית, כביכול מי שמתיר אכילת קטניות בפסח קל בעיניו איסור חמץ".

"לא זו בלבד שהמטרה היחידה שלהם היא לעשות קטגוריה בת"ח, עוד חורה להם שגדולי ישראל נחרצים בדעת תורתם ומביעים את דעתם נכוחה לכל חפץ בדבר ה' זו הלכה, וחושבים שבמודעות רחוב בסיסמאות מדקרות ניתן לטשטש את האמת, והאמת עדה לעצמה!".

"עוד מובא בספר הנ"ל בשם מרן החזון איש שהעידו משמו שמוטב ללבוש פאה נכרית אע"פ שנראה כעין שערותי' (דמ"מ ניכר) מללבוש מטפחת שקשה ליזהר בזה לכסות כל השער (והוא כדעת המתירין פאה נכרית עי' מ"ב סי' ע"ה סק"א וכן נהגו בביתו)" נכתב לסיום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

261 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

62
חזקה עליו שהוא לא צנוע!!!!!! גבר צנוע מדבר על כך אך ורק עם אשתו, והיא, ורק היא, מדברת עם בנותיו. גבר שמתעסק עם צניעות של אחרות = פרוץ וחשוד על עריות. כל הגברים שמגיבים פה, לכל צד שהוא = בהמות!!! תאמרו לאישה שלכם את דעתכם, לא לכל אדם אחר. ולא, אין לכם חובת "הוכיח תוכיח" באינטרנט, אלו סתם תרוצים לה
חרדעת מלידה
61
הנכד של מרן שה"ת שליטא שהוא גם נינו של הרב שטיינמן אמר לי בשם סבו-רובם המוחלט של הנשים פעם לא כיסו את הראש !! ומי שכן עם פאה .וזאת פאה ה' ירחם..היום אפילו בפורים לא הולכים אתם.וכי ר חיים דיבר על הפאות של היום?? מי שאומר זאת פשוט לא מבין עיניין..אז לבוא ולהתיר פאות של ימינו? כל הפוסקים שהב
דבליו f
שרבי חיים דיבר על הפאות של שנה שעברה, אבל הפאות של השנה זה משהו מיוחד
קונטרול אנד
סיפורי סבתא. בכמה מקומות נקט הגרח"ק לשון ש"כל ליטא נהגו בפאה" (בספר מאיר עוז סימן ע"ה) או "כל גדולי ליטא הלכו נשותיהם בפאה נכרית" (דרך אמונה סימן קע"ה). ובוודאי שר' חיים דיבר על הפאות של ימינו, הוא אומר במפורש שאברך לא צריך להכיר מה זה, אבל הנשים יודעות.
אליהו
60
מתוך הפריצות הנוראה של השיער כמו טבעי , אנחנו לעג וקלס בעיני הציבור החילוני, תראו את נשות המזרחי כולם עם כיסוי ראש. היום משיח בא, איך אישה עם פאה תעמוד לפניו כולם ירצו בבהלה לשים מטפחת כמו כל הנשים הצדקניות. בושה וחרפה המכתב הזה
שי ב
כולם ירוצו לשים מטפחת... הרי מטפחת היא בדיעבד גדול, הפוסקים התירו בדיעבד לאחר שנהגו כך. ומה ההבדל בין פאה למטפחת. אדרבה, מטפחת מפורש ברמב"ם ושו"ע שאסור באיסור מוחלט. וכן בגמרא, קלתה = מטפחת. הלעג וקלס אצל החילוניים הוא הרפיסות המוחית של החרדים, שכל הזמן חושבים "מה יגידו עלינו". אף אחד לא מתייחס אלי
מונה רוזנבלום
לא הבנתי למה אשה עם פאה תצטרך להתחבא מהמשיח, הרי יש לה מאות פוסקים לסמוך עליהם. סביר להניח ש"הנשים הצדקניות" שחובשות מטפחת נגד איסור מפורש ברמב"ם ובשו"ע, מטפחת שלהדיא לא מכסה כראוי, אותן נשים יברחו בבושת פנים עם החצי מטפחת שלהן.
יחיאל
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות