מי שלא נרדם בשיעורי הפיזיקה בתיכון בוודאי זוכר שבמרחבי החלל אין אוויר, אלא ואקום. בדיוק כמו שחושך הוא היעדר של אור, כך גם ואקום הוא היעדר של אוויר. ולהן, היה חסר אוויר לנשימה במשך הרבה מאד זמן.
שומרים על הנר • הפרקים הקודמים >>
- סקר: רוב הציבור החרדי חושש מסכנה רוחנית • פרק 1
- ההתמודדות עם המתמודדים; "יש מחסום של בושה" • פרק 2
- איך מונעים נשירה? "מוכרחים לחסן מפני תחלואה רוחנית" • פרק 3
הרבה מאד זמן הן חיכו לחזור למוסדות הלימודים, לסמינרים, התיכונים והחטיבות, אבל אף גוף חזק לא נלחם עבורן. הן הרי לא חשובות כמו מסעדות או קניונים. הן יכולות לדאוג ולהעסיק את עצמן, בניגוד לילדות הגן או כיתות א', ב'.
אז זהו שלא.
כשהבור ריק ממים חיים, יש בו נחשים ועקרבים. אין ואקום. החושך מופיע במלוא הדרו, כשנעלם האור. וכך מצאו את עצמן, בנות טובות, מסמינרים מעולים - בתוך חושך. מתמודדות עם אפילה שלא הכירו קודם.
וכבר כשסוף סוף פתחו מחדש את שערי הסמינרים, לרבות מהן לא היה לאן לחזור.
אנחנו מארחים לדיון על מצוקת בנות הסמינרים ודרכי הטיפול את הרב אלחנן רוזנפלד, רב כפר הנוער שירה חדשה ומנהל ישיבת "אור תורה" בעפולה בראשות הרב אברהם טויטו, ואשתו הגב' אסתי רוזנפלד, מנהלת כפר הנוער "שירה חדשה", מיסודה של הגברת ציפורה גוטמן.
האם לדעתכם הקורונה יצרה את הבעיה הזו, או רק העצימה וכבר הייתה שם קודם?
"ברור שהאתגרים קיימים תמיד והקורונה העצימה אותם באופן משמעותי".
היכן עיקר הקושי, לשכנע את הבנות להגיע למוסד חינוכי מחוץ לבית או לשכנע את ההורים לשלוח את הבת היקרה המצוינת שלהם למקום שהם לא חלמו עליו בחלומות השחורים?
"הבנות בדרך כלל מחפשות את היציאה והריחוק מהבית, בסופו של דבר המריבות והחיכוכים בבית לא נוחים להן. אמנם גם להורים לא נח במצבים כאלו אבל הם חוששים יותר מלהוציא את הבת החוצה, בשונה מבנים שזה ממש מקובל בכל הגילאים והמגזרים – הוצאת בת מהבית משמעה פרסום בראש חוצות שההורים לא מתמודדים".
מה עוברים ההורים כשהם מבינים שהם לא מצליחים להתמודד עם הקושי הזה?
"המשבר קשה מאוד, בעיקר כי זה לא מקובל חברתית שבת יוצאת מהבית, אך גם בגלל שהבת חוזרת לשכונה וכולם רואים עליה את המרד".
האם הבן/הבת יורדים כשהם מגיעים למסגרת 'פתוחה'?
"זו אינה ירידה זו התאמה חברתית, לאחר ההתאמה, הנערה מגיעה לשלווה ואז ניתן להתחיל עמה תהליך".
האם אתם מעודדים את הבנות להישאר בקשר עם ההורים, או שדווקא הניתוק מהמשפחה הוא חלק מהתהליך?
"הקשר עם הבית הוא חובה וחיוני לתהליך, לעיתים נדירות מומלץ להמתין עם חידוש הקשר".
כיצד הורים יכולים לקבל את הבת לשבתות או חופשות כאשר יש בבית ילדים נוספים והחשש הוא שהבת תשמש להם מודל?
"לא להתכחש למה שרואים, כשלילד כואב הראש או הבטן ההורים רצים לבדיקות גם אם הילד אומר שהכל טוב".
מה הסיכוי שיחזור הביתה, לקהילה?
"אהבה, רק אם הנער/ה חווים אהבה שאינה תלויה בדבר - הם יחזרו".
באופן מעשי, איך מתאימים לבנות את הפתרון הטוב ביותר עבורן? אלו עוד מוסדות קיימים להורים שמתעניינים?
"יש בכמה מקומות, וזה החלק הכי חשוב - התאמה של הבת למוסד וכדאי לפנות לגורמים שיודעים לאפיין את המוסדות".