משטרת ישראל הגדילה באופן דרמטי את מספר דו"חות המהירות שחילקה לנהגים במהלך עשרת החודשים הראשונים של השנה. מתחילת ינואר ועד סוף חודש אוקטובר ניתנו לנהגים בארץ 266 אלף דו"חות מהירות, זינוק של 134% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
במקביל חלה ירידה - למרות השימוש האינטנסיבי במצלמות אוטומטיות - של עשרות אחוזים בדו"חות שניתנו לנהגים החוצים צמתים באור אדום. ירידה מפתיעה נרשמה גם במספר הדו"חות שחולקו לנהגים שנתפסו תחת השפעת אלכוהול וסמים. כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" שפורסמו הבוקר ב'ידיעות אחרונות'.
לזינוק אחראית החלטתו של ראש אגף התנועה החדש, ניצב דורון ידיד, להנמיך את רף האכיפה שלפיו מכוונות מצלמות המהירות האוטומטיות (א3). יש להזכיר כי בעבר קבעה המשטרה סף אכיפה גבוה למצלמות, אך בעקבות חוסר יכולתם של בתי המשפט לתעבורה לטפל בכל ערעורי נהגים על דו"חות שקיבלו. ניצב ידיד החליט לחזור לסף אכיפה נמוך יותר, גם במחיר של הארכת זמני ההמתנה למשפט. במקביל נמשכת האכיפה גם באמצעות מכמונות לייזר וניידות מוסוות.
בעשרת החודשים הראשונים נרשמה גם עלייה של 33% (יותר מ-80 אלף) במספר הדו"חות על שימוש בסלולרי במהלך נסיעה. למרות הגידול, המשטרה עדיין מנפיקה פי 3 דו"חות מהירות למרות שלפי הערכותיה-היא, שימוש אסור בטלפון נייד אחראי ל-20-50 אחוזים מהתאונות הקטלניות, שיעור גבוה בהרבה מחלקה של נהיגה במהירות מופרזת באותן תאונות.
שינוי השנה במתן דוחות לעומת אשתקד:
- מהירות מופרזת - 134%+
- עבירות חנייה - 8%+
- שימוש בסלולרי - 33%+
- תקינות משאיות - 30%+
- אי מתן זכות קדימה - 61%+
- רמזור (באמצעות מצלמות א3) - 31%-
- נהיגה בנתיבי תחבורה ציבוריים - 14%-
- רכיבה שלא כחוק על אופניים חשמליים - 80%+
- נהיגה בשכרות - 4%-
- סך הכל - 38%+
יצוין, כי למרות העלייה המשמעותית במתן הדוחות לא חלה ירידה משמעותית במספר הנפגעים בתאונות דרכים ומדובר בירידה נמוכה במיוחד בתחום סטיית התקן מה שמלמד שככל הנראה הקנסות לא בהכרח הפתרון היעיל לקטל בדרכים.