בעוד פחות מ-24 שעות ייסגרו הקלפיות והמלחמה חסרת הרסן שמתחוללת בתוככי הפלג הליטאי, תגיע אל סיומה. כשזו תסתיים, ישאלו רבים מה היה כאן? ולכך יש תשובה אחת ברורה: "פילוג אלים". בשבוע האחרון היינו עדים לאלימות פיזית כלפי תומכי המפלגות השונות: אלו הוותיקות ואלו החדשות.
הבוקר (שני), הגבול נחצה כשהונח פתק על רכבו של הגר"ש אויערבך מנהיגה הרוחני של מפלגת "בני תורה" שסימנה "עץ", ובו מסר תקיף במיוחד שאף גובל בעבירה פלילית: "שמוליק אוירבעך, תסגור את מפלגתך, ולא – דמך בראשך".
במעבר חד מהאיום החריף הזה, נשוב להתקוטטויות שלעיתים הביאו לכדי אלימות פיזית בעקבות תלישת שלטי חוצות של המפלגה המתחרה. אותם פעילים לומדים בישיבות, ומשום כך, בשאלות הלכתיות הם מעיינים בספרי הלכה, בשאלות רוחניות - הם נשמעים לגדולי ישראל. לאור זאת יצאנו לבדוק מניין ההיתר לאותם תלמידים לתלוש שלטים של מפלגה מתחרה. את השאלה הזו הבאנו לפתחם של רבני ומורי הלכה, הדעות חלוקות.
האם מותר להשחית שלטי בחירות על פי ההלכה?
"יש מפלגות שהולכות נגד גדולי התורה, האם מותר לתלוש את השלטים שלהם לפי ההלכה?" שאלנו את הרב אביגדור נבנצאל, פוסק הלכה ידוע בירושלים שהשיב תשובה ברורה וחד משמעית: "מותר לתלוש את השלטים שלהם, אבל תיזהר מהמשטרה, למרות שיש כאן עניין של היזק, אבל הם מזיקים. מפלגות נגד התורה הם מזיקות".
לאחר כמה דקות, הרב חזר בו מדבריו וביקש להבהיר כי לא התכוון למפלגות חרדיות: "מפלגות חרדיות, אני לא צריך להתערב, לא צריך לעשות להם כלום. מחר בערב יהיה סוף למלחמה הזו".
הרב נבנצאל מבהיר כי הוא לא תומך במפלגת "עץ" כי כך הורו גדולי ישראל: "אני לא תומך בהם, אני מצביע יהדות התורה בגלל שרוב גדולי התורה הורו להצביע להם. אין לי מה לעשות, ה' יעזור".
הרב דוד זיכרמן, שבאי הכותל מכירים אותו ממסירת שיעורי דף היומי מידי לילה, ובתקופת הבחירות הוא נמנה על תומכי "עץ", סבור כי אסור לתלוש שלטים: "חלילה, אסור לתלוש. אנחנו לא אלימים, לא באלימות ולא בגזילה. התוצאה לא מקדשת את האמצעים. אמצעים צריכים להיות כשרים".
מהסקרים שלא מחמיאים בלשון המעטה למפלגתם, הוא מסרב להתרגש, ומביא דוגמא נוסטלגית שהתרחשה לפני עשרות שנים עם אותם אותיות "עץ" המסמלות אבן דרך ביהדות החרדית: "גם בשנת תשמ"ט הציבור חשב שמפלגתו של הרב שך לא תעבור את אחוז החסימה, בסופו של דבר היה שהם עברו. גם לנו תהיה הצלחה".
"הרבנים הם מעל לאלימות, הם ארון הקודש"
הרב זיכרמן מתייחס לאיום ברצח כנגד הגר"ש אויערבך ואומר: "חמור מאוד הדבר הזה, אנשים צריכים לדעת שאם גדול בישראל פותח מפלגה לא נוהגים כלפיו באלימות בשום מצב שהוא. הרבנים הם מעל לאלימות, הם ארון הקודש. אסור לפגוע באף רב מכל מפלגה שהיא".
הערב, פרסמנו את דבריו החריפים של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי בשיחה עם ראש כולל חשוב, בדבר מפלגת "בני תורה", הרב קנייבסקי אמר בציניות כי צריך לתלות אותם על "עץ", על כך השיב הרב זיכרמן בצורה לא אופיינית לו: "נו מה נעשה, אז אמר. ה' יעיר עינינו. גם הרב אויערבך בצער, אז שכל אחד ילך לפי רבותיו".
"אני חושב שלפי ההלכה חל איסור לעשות כך"
את שאלת "תלישת השלטים" העברנו גם לרב ומורה הלכה ידוע באחרת השכונות המוכרות והגדולות בירושלים, וכך הוא השיב: "יש כאן בעיה עם המדינה ומבחינה חוקית זה אסור, אז אני חושב שלפי ההלכה חל איסור לעשות כך. אנחנו חיים במדינה שהחוק קבוע, מה אתה רוצה שבחורים ואברכים יישבו בבית סוהר בגלל זה?".
"צריך לחשוב, מי שמזיק לרבים בוודאי שצריך לעשות הכול כדי למנוע ממנו לנהוג כך". הוסיף. ומה יעשה האדם שרוצה למחות כנגד מפלגת "בני תורה"? "את המחאה אפשר לעשות על יד כך שמצביעים כפי שגדולי ישראל אמרו, זאת המחאה הטובה והמוצלחת ביותר" אמר הרב הירושלמי.
הרב, המזוהה עם מפלגת "יהדות התורה", תוקף נחרצות את ריצת המפלגה המתחרה: "הכעס שלנו הוא כל כך גדול, ככה לבגוד בגדולי התורה, בגדולי ישראל, ולגרום לכזאת מהומה, מה יהיה עם חינוך בני הישיבות וחינוך הילדים. על כל זה לא חשבו, הכול שווה בשביל הרצון הזה להקים מפלגה מתחרה נגד גדולי ישראל?".
הרב סבור כי באם בניגוד לכל התחזיות, מפלגתם תצליח להיכנס למועצת העיר, יקום אדם מתוכם ויעשה בדיוק מה שהם עושים כיום בעת ריצתם כנגד דעתם של גדולי ישראל: "מחר יעשו את זה לרבי שמואל עצמו. תזכור מה שאני אומר לך, יקום שם איזה "גדול" מתוכם ויגיד שרבי שמואל פשרן והוא בעצמו יקים ויילחם. ואם ישאלו אותו איך הוא עושה כך הוא יגיד כי ראש הישיבה בעצמו עשה את זה. זה מידה כנגד מידה".
"איך אפשר להסכים לדבר כזה, איך אפשר להסכים. למה בכלל צריך לשמוע את דעתו, הרי יש מועצת גדולי התורה, תביע את דעתך ויכול להיות שדעתך תתקבל ואם לא אז אחרי רבים להטות, אבל כל אחד שלא מקבלים את דעתו ילך ויקים מפלגה?, איפה אנחנו, מה זה הדבר הזה". תהה הרב בזעם.
לדברי אותו רב חשוב ומוכר בבירה, ריצת "עץ" תגרור אחריה מפלגות חרדיות נוספות שעלולים לקום בבחירות הבאות: "זה יגרור עוד רבנים שיגידו אנחנו לא שומעים לגדולי ישראל. כל אדם גדול נבחן בזה שהוא מחליט החלטה הוא לוקח בחשבון את כל ההשלכות, לא רק את ההשלכה העכשווית אלא את ההשלכות של המריבות והמחלוקות, אני שואל האם הצר שווה בנזק המלך?"
"נגיד שהוא יצליח להכניס מנדט או שתיים בעירייה, נו אז מה הלאה? פתאום ובא לציון גואל, מה הוא השיג. זה לא כבוד. נניח שעשרת אלפים איש יבחרו אז מה יגידו זה מה ששווה רבי שמואל? זה מה שיגידו. גדולי תורה לא ניתנים לבחירה. כל המהלך שלהם הזוי, בושה. אני כאוב מאוד מכל זה. ממש אני חולה מזה". הוסיף.
למרות שבראשית השיחה הוא הסכים להיחשף ואף ידע כי הוא מוקלט, בסיומה הביע הרב את סירובו להיחשף בשמו, בנימוק כי הוא חושש למקום עבודתו בו אסור להתבטאות בנושאים פוליטיים: "תעשה לי טובה מילה לא. הייתי בכנס של דגל והם אחר כעסו עלי והתלוננו איך אני מתערב בבחירות כשאני רב שכונה".