לא ניתן לערוך אבחון גרפולוגי על פי סְפָרוֹת בלבד, אולם הן מעניקות לגרפולוג כלי נוסף שיכול להעמיק את הניתוח מזווית נוספת. השוני המהותי בין אבחון הכתב לאבחון הספרות הוא שמוכרחים לכתוב את המספרים באופן קריא וברור.
בניגוד לכתיבת אותיות, לא ניתן לקרוא ולהבין ספרות לא ברורות לפי המיכלול וההקשר בו נכתבו באופן אסוציאטיבי, אלא כל ספרה עומדת בפני עצמה.
בניתוח הספרות מתייחסים יותר לעיצוב הצורה, ופחות ללחץ הכתיבה, הארגון ועוד - כמו בסימני הכתב האחרים.
כל ספרה ניתן לחלק לאזורים, כמו באותיות. האזור העליון שניתן לראות באותיות ל, ץ, ף (כאשר נכתבות בכתב ולא בדפוס), מסמל את אזור החשיבה, הרוח, הערכים, השאיפות, המוסר ועוד. ואילו האזור התחתון של אותיות כמו ק, ך הוא אזור החומר, ההנאות וכדומה. חלוקה זו מקבילה לחלוקה בין ה"איד" וה"סופר אגו", של פרויד.
ניקח לדוגמה את הספרה 5:
5 - א': פיתוח האזור העליון
מצביעה אנשים רוחניים, אינטלקטואליים ושאפתנים.
5 - ב': פיתוח האזור התחתון
מצביעה על רגשנות, אנשים שאוהבים ל"כייף" וליהנות.
כגרפולוגית שנחשפת לשלל כתבים, בין השאר למטרת הכוונה מקצועית, אני נתקלת בלא מעט אנשים שמקפידים במיוחד על עיצוב ודיוק של ספרות. לרוב, אלה אנשים עם נטייה להתעסק בחישובים, וכאלה שהתחום המקצועי שלהם עוסק יותר במספרים ובכספים.
לדוגמה, אדריכלים ושרטטים נוטים ל"שרטט" את הספרה 8 כשני עיגולים מחוברים, אחד מעל השני, ואת הספרה 4 בצורת משולש למעלה.
אצל רואי חשבון ומנהלי חשבונות רואים, לא פעם אותיות שנראות כמו ספרות. כמו האות ב' שנראית כמו הספרה 2 או את האות ד' שנראית כמו הספרה 3, מתוך ההרגל שלהם בכתיבת ספרות.
בנוסף, ניתן לראות לא פעם סימנים מחשידים בעניין אי יושר בספרות.
לסיכום, כתיבת ספרות מוסיפה לנו עוד סימנים גרפולוגיים בנוסף לכתב, אולם אין לאבחן אותן בפני עצמן ולהסיק מסקנות חותכות על סמך אופן כתיבתן.
>> לכל הטורים של תמר פינקלשטיין על גרפולוגיה ופענוח ציורים
תמר פינקלשטיין - גרפולוגית מוסמכת מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית בישראל. מרצה ויועצת על פי איבחון כתב-יד וציורים.
טל': 052-801-2031 | tamarf.grapho@gmail.com