היסטוריה ואקטואליה

ה'כת' שהתפצלה בגלל מחלוקת על ה'ממשיך'

חברי כת הדונמה אינם מתחתנים לא עם מוסלמים ולא עם יהודים אך כלפי חוץ הם נראים כמוסלמים לכל דבר. בדבר אחד הם נשארו יהודים לכך דבר, במחלוקת על זהות הממשיך (טור)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
משיח השקר שבתי צבי (צילום: מתוך ויקיפדיה)

פרק ד': בפרקים הקודמים סיפרנו על החבורה השבתאית בראשות ר' יהודה חסיד וחיים מלאך, ועל מאמציה לעלות לארץ ישראל לפני 321 שנים ולהקים בית כנסת בעיר העתיקה (הלו הוא לימים בית כנסת 'החורבה'), ולאחר שר' יהודה חסיד נפטר בטרם עת, יהודי התפוצות לא תמכו בהם, כך שלא היה להם להחזיר את החובות לערבים. או אז התנפלו עליהם הערבים ועשו בהם פוגרום, והחבורה נפוצה לכל עבר, חלקם לתורכיה שם ישנם שרידים שלהם עד ימינו הידועים בשם כת ה"דוֹנְמֶה".

כת הדונמה בימינו: חברי הכת אינם מתחתנים לא עם מוסלמים ולא עם יהודים. הם מונים חמש עשרה אלף נפש בקרוב, ולטענתם ישנם עד שישים אלף במעגל אוהדי הכת.

הם חוגגים את חגי ראש השנה, יום כיפור, חנוכה, פורים, ועוד חגים ייחודים להם.

תיקון עם דמות ש"צ כמשיח, אמסטרדם שנת ה'תכ"ו (ללא קרדיט)

כלפי חוץ הם נראים כמוסלמים לכל דבר: יש להם 18 עיקרי אמונה, חלקם מהיהדות, כגון ברית מילה וקריאה בתהילים. לחלקם יש שם יהודי ותורכי. כמו כן יש להם בתי קברות נפרדים, והקפדה על גידול זקן.

חגים מיוחדים יש להם: אחד מהם המפר בריש גלי את קדושת המשפחה בסגנון שערך יעקב פרנק מנהיג כת הפרנקיסטים, והם מאמינים שמשיח יולד באחד מהחגים הללו. בעבר היה ניסיון של חלקם לחזור ליהדות אולם התעוררו הרבה בעיות, כגון ממזרות[1], וכן מפני שישנם דעות בהלכה שאסור להחזיר לעם היהודי מומרים להכעיס.

בדבר אחד הם נשארו יהודים לכך דבר, במחלוקת על זהות הממשיך...

שלוש מחלוקות עזות פרצו בין חברי הכת, על זהות הממשיך של שבתי צבי – מה שאומר שבימינו ישנן שלוש כתות משנה של שבתאים.

1: יעקוביים - הפלג הוותיק ביותר בכת, על של שם מייסדה, יעקב קרידו.

2: קאראקאשלאר - התפלגו ב-1690 למניינם. נביאם הוא ברוכיה.

3: קאקפאנג'ילאר - הללו הכי "מודרנים" ואינם מגדלים זקן.

ישנם הסבורים שמוסטפא כמאל אטאטורק נשיאה הראשון ואבי האומה התורכית (או לפחות חבריו הקרובים) הינו צאצא של הדונמה.

יעקב פרנק

בעבר התפרסם מכתב של חבר כת הדונמה בו הוא טוען שהוא אינו מאמין ששבתאי צבי המשיח, הוא חפץ לחזור לחיק היהדות האמיתית, והוא שמע שיצחק בן צבי, הנשיא השני של מדינת ישראל חפץ להעלות את חברי הכת לארץ ישראל[2].

לפני 85 שנים החוקר גרשום שלום פרסם סידור תפילות של כת הדונמה על סמך סידור תפילה שבתאי שהגיע לספריה הלאומית בירושלים, המדהים שהוא כתוב בעברית[!] ונותרו בו שרידי תפילות ליום הכיפורים ולראש השנה, ומסתבר שלכך יצחק בן צבי סבר שיש להחזירם לחיק היהדות[3].

הרב אליהו בירנבוים מוסיף[4] שספרי היסוד של הדונמה הינם ספר התהילים וספר הזוהר, אולם אין אצלם ספר תורה או תלמוד, והם גם לא נוהגים להניח תפילין.

בשנים האחרונות התורכים החלו להפיץ שמועות שווא מתוך אנטישמיות על חברי הכת, נטען עליהם שהם אשמים ברצח העם הארמני וכל שאר הצרות של תורכיה.

[1] יש לציין שהם מכחישים זאת

[2] הובא בעיתון הארץ

[3] שחר שילה

[4] הובא במדורו במקור ראשון

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר