כבוד למגזר

הגלריה הניו-יורקית המציגה אמנות חסידית

"כשאני רואה יוצרים חסיידים המציגים אמנות כה מרשימה זה מצית בי אש", אומר ליפא שמלצר ל'כיכר', על הגלריה החדשה שנפתחה בניו יורק ומציגה אמנות חסידית • תיעוד (אקטואליה)

איציק אוחנה | כיכר השבת |
הגלריה בניו יורק (צילום: esther babad)

כבוד למגזר: גלריה חדשה המציגה אמנות חסידית בלבד, נפתחה בשבוע שעבר סמוך לשכונת ויליאמסבורג בארצות הברית, והיא מציגה למעלה מ-40 יצירות אמנות ייחודיות ומגוונות בין קוצים של קיפודי ים מחד, וציור בצבע מלא של 'החפץ חיים' כשהוא בדרכו לכנסיה הגדולה בווינה בשנת 1923.

הגלריה לאמנות ממוקמת בחלל ששימש במקור אולם הנשפים של מלון קונדור. פתיחת הגלריה מעוררת עניין רב בארה"ב והיא מהווה מוקד משיכה לקהל רב ביניהם בכירי הממשל בארצות הברית שהגיעו להתרשם מהמקום.

הגלריה מציגה את עבודתם של אמנים חסידיים, מחצרות שונות כשהמכנה המשותף ביניהם הוא אהבת אמנות.

בעל הגלריה זלמן גלאובר הציג את מגוון הרחב של סגנונות היצירה, חלקם מפתיעים ובלתי צפויים. בין היצירות מיצב המציג את הקשת הרחבה של החסידות באמצעות גיטרות וכובעים צבועים מכל הסוגים.

היצירות של פיני סגל לנדאו גישרו את הפער בין אמנות עכשווית לנושאים מסורתיים עם דימויים שהיו בו זמנית נצחיים ונוסטלגיים.

גם היוצר המוערך כוכב הזמר החסידי ליפא שמלצר המוכר כמלחין ומבצע ססגוני, נוטל חלק בתערוכה כשהוא מביא לידי ביטוי את יכולותיו ללהטט בין הקו הרגשי לעליז ובאמצעות האמנות העניק פרשנות ליצירותיו.

האמנות של ינקי וולדמן, שהחליפה מדיומים מסורתיים כמו צבעי שמן ופחם ליופי סביבתי, הורכבה כולה מפריטים טבעיים, דוגמת קליפת עצים, קוצי דורבנים ושורות מסודרות של קליפות ביצה שעברו עיבוד ייחודי.

מרשימים לא פחות הם צבעי המים ביצירתו של הלל וייזר היוצרים צורות מופלאות. השימוש בצבעים מעניקות ליצירה תחושת חיים וחיוניות.

הגלריה פתוחה במשך השבוע, והיא מהווה סנונית ראשונה בבמה הניתנת לאמנים צעירים חסידיים להביא את כשרונותיהם ולמכור את יצירותיהם.

"כשאני רואה יוצרים חסיידים המציגים אמנות כה מרשימה זה מצית בי אש," אומר ליפא שמעלצר ל'כיכר השבת', "לראות את החסידים משתלבים בעולם האמנות זה לא פחות ממהפך".

גלאובר, בעל הגלריה סיפר כי ציור בצבעי מים אחד נמכר מיד עם בפתיחת הגלריה, ולמעלה מחמש יצירות נמכרו בימים שלאחר מכן. הוא מקווה שגלריית האמנות "שטעטל", שתציג יצירות אמנות שנעשו על ידי חסידים או מתארות אותן, תעודד את בעלי הכשרון להמשיך וליצור.

"אני רואה בגלריה מקום שייקח את חובבי האמנות למסע מרגש מלא הפתעות ויפתח להם צוהר לעולמם העשיר והמסתורי של חסידים וינגיש להם אמנות עכשוית מופלאה ומעוררת השראה", אמר גלאובר ל'כיכר השבת'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר