מחקר מקיף

מספר האחים והמיקום במשפחה עשויים להשפיע על הבריאות שלכם

מחקר מקיף מאוד שנפרש על פני 25 שנה ודגם למעלה מ-2.5 מיליון נשים וגברים מצא שמספר האחים והאחיות וסדר הלידה במשפחה עשוי להשפיע על הסיכון שלכם לפתח מחלות לב וכלי דם (מחקרים, בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
כך האחים משפיעים על הבריאות שלכם (צילום: Nathan Dumlao on Unsplash)

מחקרים מצאו השפעה פסיכולוגית משמעותית של המיקום במשפחה וגודל המשפחה וכעת, מחקר חדש ועצום בהיקפו הצליח למצוא השפעה גם על הבריאות הפיזית.

חוקרים מאוניברסיטת לונד שבשוודיה ערכו מחקר תצפיתי שנפרש על פני יותר משני עשורים ודגם למעלה מ-2.5 מיליון נשים וגברים, במסגרתו הם חשפו כי מספר האחים והאחיות וסדר הלידה עשויים להשפיע על הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם.

המחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת הרפואי BMJ Open ביצע מעקב במשך 25 שנה אחר 1.32 מיליון נשים ו-1.36 מיליון גברים בגילאי 30-58. המידע נאסף מרשומות לאומיות ואף הובאו בחשבון גורמי רקע כמו סטטוס סוציו-אקונומי, המצב הבריאותי, המצב המשפחתי ורמת ההשכלה.

לפי מסקנות המחקר, נוסף על גורמי הסיכון הידועים כמו יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, השמנת יתר, סטרס, היעדר פעילות גופנית, עישון וגיל, גם המערך המשפחתי עלול להיות גורם סיכון או סיכוי עבורכם.

כך, ילדים יחידים נמצאים בסיכון גבוה יותר לתמותה ממחלות לב וכלי דם לעומת נשים או גברים שהם חלק ממשפחה של שני ילדים ומעלה. מצד שני, אם יש לכם יותר מארבעה אחים או אחיות, הסיכון שלכם שוב עולה.

אם אתם בכורים, הסיכון שלכם למחלות לב וכלי דם - נמוך יותר משאר האחים שאחריכם, אך הסיכון שלכם לתמותה כללית גבוה יותר מאחים או אחיות שנולדו שניים בסדר המשפחתי.

עם זאת, החוקרים מציינים שהמחקר אינו מצביע על סיבתיות ולכן הם ממליצים לערוך מחקרים נוספים הנוגעים בהשפעתם של המנגנונים החברתיים והביולוגיים על הסיכון למחלות לב וכלי דם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר