מחקר: אלו היתרונות המפתיעים שיש ללידה בגיל מבוגר

חוקרים בחנו 1.5 מיליון גברים ונשים שבדים, שנולדו בין השנים 1960-1991. הם מצאו כי לאנשים שנולדו לאמהות מבוגרות, כולל כאלו בנות 45, היו יתרונות רבים. מהם ומדוע זה קורה? (הריון ולידה)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

שעון ביולוגי? הנה כמה עובדות שנותנות פייט למושג הזה. מחקר שפורסם בכתב העת "Population and Development Review", מצא כי ילדים שנולדו להורים מבוגרים נוטים להיות יותר מלומדים ואף יותר גבוהים.

חוקרים במכון מקס פלאנק למחקר דמוגרפי ובבית הספר לכלכלה בלונדון, בחנו 1.5 מיליון גברים ונשים שבדים שנולדו בין השנים 1960-1991. הם מצאו כי לאנשים שנולדו לאמהות מבוגרות, כולל כאלו בנות 45, היו יתרונות רבים. הם היו גבוהים ובריאים יותר, בעלי השכלה גבוהה יותר ובעלי סיכויים גבוהים יותר להשקיע בלימודים גבוהים ואף הצליחו טוב יותר במבחנים סטנדרטיים, בהשוואה לאחיהם שנולדו לפניהם, כשהוריהם היו צעירים.

מדוע לאמהות מבוגרות יש ילדים בריאים ומשכילים יותר? החוקרים מצביעים על שיפור כולל בחברה עם השנים, עם גישה טובה יותר לבריאות ולחינוך בעולם המערבי. לכן, ככל שילדים יוולדו מאוחר יותר, כך גדלים הסיכויים שחייהם יהיו משופרים.

יצוין כי המחקר הזה עשוי להיות מוגבל, מכיוון ששבדיה "חריגה" בעולם בכך שמציעה חינוך חינם במכללות, כך שתושבים רבים במקום הם באופן טבעי יותר משכילים. אך הוא עשוי להיות ישים במדינות כמו ארה"ב ובריטניה, לדוגמה, בהן נשים מתעקשות שילדיהן יפנו ללימודים גבוהים.

בסך הכל, החוקרים אומרים כי היתרונות של הולדת ילדים בגיל בוגר שווים או עולים על ההשפעות השליליות האפשריות שיש לדבר, כמו סיכון מוגבר לתסמונת דאון וסיכון גבוה יותר למחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם ואלצהיימר בהמשך החיים.

"עלינו לפתח נקודת מבט שונה על גיל האימהות המתקדם", אמר החוקר מיקו מירסקיילה. "הורים לעתיד בדרך כלל מודעים היטב לסיכונים הקשורים להריון מאוחר, אך הם פחות מודעים להשפעות החיוביות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר