איך להפסיק לבזבז כסף בגלל רגש ולהתחיל לקנות חכם

אפילו אנשים המבוססים כלכלית עלולים לבצע החלטות כספיות שגויות ויתכן שהאינסטינקטים הטבעיים שלנו אשמים בכך. המוח האנושי בבסיסו אינו טוב בהתנהלות עם כסף. כך תלמדו לרכוש נכון (כלכלה וצרכנות)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אחת התופעות שצברו תאוצה בזמן הסגרים שנכפו עלינו בשנה האחרונה, היתה הוצאות רגשיות. עבור רבים מאיתנו, קניות מקוונות - והדופמין שאנו מקבלים מרכישה המתבצעת בכמה לחיצות בודדות - הפכו למנגנון התמודדות ודרך להחיות מחדש את המונוטוניות של החיים.

מעקב אחר התנהגות צרכנים שערכה חברת "מינטל", בחודש ינואר 2021, מראה כי 53% מהמבוגרים הבריטיים קונים יותר באינטרנט כעת מאשר בתחילת אשתקד. מנתוני חברת "ברקלייקארד", שפורסמו ביולי, נמצא כי הם הוציאו 40.6 מיליארד ליש"ט באופן מקוון על פריטים לא חיוניים במהלך הסגרים - כ-770 ליש"ט לאדם. אוכל ושתייה בטייק אווי היו הרכישות הפופולריות ביותר ואחריהם בגדים וצמחים.

אפילו אנשים המבוססים כלכלית עלולים לבצע החלטות כספיות שגויות - ויכול להיות שהאינסטינקטים הטבעיים שלנו אשמים בכך. על פי הפסיכולוג ההתנהגותי דן אריאלי, מחבר הספר "שינוי קטן: תקלות בכסף וכיצד להימנע מהן", המוח האנושי, בבסיסו, אינו טוב בהתנהלות עם כסף. אך למידה להכיר התנהגויות המובילות להוצאות חסרות שליטה, תסייע לכם להפוך למומחים פיננסיים.

חוק מספר אחד: לא מערבבים כסף ורגשות

אנו מתוכנתים לפעול בהתאם לרגשותינו, אומר אריאלי. על פי מחקר שערכה חברת "אסדה מאני", 19 מיליון אנשים מוציאים כסף מסיבות רגשיות בלבד, בין אם זו פרידה, פרישה או התמודדות עם מוות. זהו מנגנון הבטיחות של הטבע, שמוודא שאנו מגיבים כראוי במצבים מסוכנים.

תארו לעצמכם, הוא אומר, שאתם רואים נמר בצעידה ביער. "הטבע לא רוצה שאנשים, בשלב זה, יתחילו לחשוב על עלות ותועלת... יכינו גיליון אלקטרוני של אקסל ויתחילו לחשוב מה לעשות. הטבע רוצה שנתחיל לרוץ מהר ככל האפשר".

מעקב אחר הרגשות שלכם יכול לגרום להוצאות אימפולסיביות. משהו שכל דבר, החל ממודעות באינטרנט ועד אנשי מכירות בחנויות וכלה באלגוריתמים המשמשים את המדיה החברתית, ששים לנצל.

הפתרון

במקום לקנות משהו באופן מיידי, קחו צעד אחורה ובדקו אם אתם עדיין רוצים אותו בחלוף חצי שעה. ככל שהרכישה תהיה גדולה יותר, כך תזדקקו לזמן ארוך יותר ליישב את הרגשות שלכם.

עיינו בפירוט העו"ש וחיובי האשראי שלכם מדי חודש ובדקו אילו קניות רגשיות ביצעתם. האם, למשל, אתם רוכשים הרבה בגדים באופן מקוון בשעות הערב המאוחרות, כשמשעמם לכם?

השתמשו באפליקציות חינמיות לטלפון, כמו "מונזו", המפרקות את הוצאותיכם לקטגוריות, כך שתוכלו לראות בדיוק לאן הכסף שלכם הולך מדי חודש. היא אפילו מספקת פירוטים מועילים של כמה אתם מוציאים בממוצע בחנות או ברשת מסוימת וגם בקטגוריות כמו נסיעות או אוכל בחוץ.

לאחר שזיהיתם את ההרגלים הרעים שלכם, החליטו באילו דרכי פעולה אתם הולכים לנקוט כדי לשבור אותם, כגון: אין קניות מקוונות רק כדי להעביר את הזמן או אחרי זמן מסוים ביום.

בהצלחה.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית