היסטוריה ואקטואליה

מדוע הנשיא טרומן תמך בהקמת מדינת ישראל?

הארי ס. טרומן, היה נשיאה ה-33 של ארצות הברית. לאחר הקמתה של מדינת ישראל, היה טרומן למנהיג הזר הראשון שהכיר במדינה; למה הוא עשה זאת? הנה ההסבר שנתן (ארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
דיוקן רשמי של הנשיא הארי טרומן (צילום: הארכיון הלאומי ומינהל הרשומות, משרד הספריות הנשיאותיות)

הארי ס. טרומן, היה נשיאה ה-33 של ארצות הברית. דקות ספורות לאחר הקמתה של מדינת ישראל, הכיר טרומן במדינת ישראל, בעודו המנהיג הזר הראשון לעשות כן.

עדות מבהילה מובאת בספר 'רפאים יקומו': אוצר סיפורי מופת וחיזוק (בהסכמת ובהמלצת גדולי ישראל הגר"י אדלשטיין, הגר"א גניחובסקי ועוד)

סיפר הנשיא טרומן בשיחה עם רבנים יהודים, שהוא שמח להסביר מדוע הוא הכיר במדינת ישראל, דבר שהיה בניגוד לאינטרס של ארה"ב להכריע לטובת שש מאות אלף יהודים הרוצים במדינה משלהם, כאשר מסביב להם מיליוני ערבים המתנגדים. החלטה שהביאה עיתון בעיר מגוריו של טרומן לצאת בכותרת: 'טרומן בוגד'.

דיוקן רשמי של הנשיא הארי טרומן (צילום: הארכיון הלאומי ומינהל הרשומות, משרד הספריות הנשיאותיות)

ממשיך לספר הנשיא טרומן: "בילדותי גדלתי בשכנותן של משפחות יהודיות שמאד הערכתי, בשבתות הדלקתי וכיביתי את האור אצל משפחה יהודית – וכשכר קיבלתי פרוסת חלה. מנהגו של אבי היה לקרוא איתי כל יום ראשון בתנ"ך, וכאשר קראנו אודות כורש, מלך פרס, שנתן ליהודים רשות לחזור לארץ יהודה ולבנות את בית המקדש בירושלים, חשבתי לעצמי: 'יום יבוא ואהיה נשיא ארה"ב של אמריקה, ואעשה גם אני כמו המלך כורש בזמנו'".

חוגגים בצפת (צילום: David Cohen/Flash90)

החלום התגשם, ממשיך ומספר הנשיא טרומן, וכאשר הגיע הנציג שלכם, ויצמן, עם מתנה בידו, ספר תורה ובקשה שאתן הוראה לשגריר שלי באו"ם לתמוך במדינתכם, נזכרתי בכל מה שהיה בילדותי, והחלטתי כנגד האינטרסים של אמריקה - רק מפני שאני מאמין שאתם היהודים, לפני כשלוש אלפים שנה, אתם היהודים הצלתם את האנושות מבני האדם הפראים, על ידי התורה שלכם, כך אני מאמין ומצפה שגם בזמן הזה, אתם העם היהודי, תצליחו שוב להאיר ולרפא את הלבבות האכזרים שבתקופתנו, ותצילו את העולם מחורבן מוחלט.

- לקריאה נוספת, 'רפאים יקומו', ר' אפרים שרגא שוורץ, בני ברק תשע"ב

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר