"דרך ישרה"

יומא ד' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת יומא דף ד', חמישי, ג' אייר תשפ"א, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף ד

*משה רבינו בהר. *מילואים ולדורות.

א. משה רבינו בהר סיני 1. וישכון כבוד ה' על הר סיני ששת ימים, לריה''ג התורה ניתנה בששה בסיון ואח''כ היתה פרישה בששת הימים הראשונים של הארבעים יום, ולר''ע הענן היה מר''ח סיון והתורה ניתנה בשבעה בו ולכו''ע שבירת הלוחות בי''ז בתמוז היתה ביום הארבעים לעליית משה רבינו להר. 2. צורך הפרישה, לריה''ג זהו לכל מי שנכנס למחנה שכינה וי''א שהיה דווקא במתן תורה, לרבי נתן כדי למרק אכילה שבמעיו, לרבי מתיא בן חרש כדי שהתורה תינתן באימה ויראה רתת וזיע, ולר''ע לא היתה פרישה כלל. 3. ויקרא אל משה כאשר כל עמ''י שמעו כדי לחלוק לו כבוד, והא דאשכחן שרק משה רבינו שמע את הקול היה באהל מועד משא''כ בסיני, או כולם שמעו בקריאה משא''כ דיבור. 4. איכא סתירה האם משה רבינו יכל לבא בתוך הענן, ומתרצינן שה' תפסו והביאו, ולרי''ש ילפינן בגז''ש תוך שנעשה שביל כמו בים סוף.

ב. לרבי חנינא כל הכתוב במילואים אינו מעכב ולרבי יוחנן מעכב שנאמר בפרשת תצוה ככה, ומה שלא הוזכר בענין יליף בגז''ש פתח או ושמרתם או כי כן צֻויתי. ומייתי מאי בינייהו ומנלן לדורות דלא מעכבא 1. לרב יוסף סמיכה, ולדורות שנאמר וסמך ונרצה למימר שלמרות שאם לא סמך נתכפר מעלה עליו הכתוב כאילו לא כיפר. 2. לרנב''י תנופה, ולדורות שנאמר לתנופה לכפר. 3. לרב פפא פרישת שבעה, ולדורות מזה שרק מתקינין כהן אחר תחתיו וא''צ להפריש גם אותו. 4. לרבינא ריבוי שבעה ומשיחה שבעה ולדורות שנאמר אשר ימשח אותו ואשר ימלא את ידו מכל מקום, ומשיחה מדאיצטריך קרא למעוטה או דהוקש משיחה לריבוי.

שאלות לחזרה ושינון

א. משה רבינו בהר סיני (3)

ב. המח' מה במילואים לעיכובא ומאי בינייהו (4)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר