בוטלה הרשעה בעבירה של העסקת עובד זר: טעות חד-פעמית

בית המשפט החליט שלא להכתים אדם נורמטיבי שעבד קשה כל חייו בהרשעה פלילית שעשויה למנוע ממנו להמשיך לפרנס את משפחתו (משפט)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בית משפט השלום בפתח תקווה ביטל לאחרונה הרשעה של בעל עסק בתחום הניקיון בעבירה של העסקת תושב זר שלא כדין. השופט דרור קלייטמן השתכנע כי הייתה זו טעות חד-פעמית, וכי ההרשעה תפגע בנאשם ובמשפחתו קשות מאחר שתמנע ממנו לעזוב את תחום הניקיון, שבגילו (59) כבר מקשה עליו פיזית, ולהמשיך לפרנס את משפחתו בכבוד אחרי שנים של מחסור. על כן נקבע כי הנאשם יבצע 150 שעות שירות לתועלת הציבור ויחתום על התחייבות של 1,500 שקל שלא לחזור על העבירה.

הנאשם (59) עבד ברוב הזמן לבדו בעסק ומדי פעם, כשהיה זקוק לעזרה, העסיק עובדים. כתב האישום הוגש נגדו לאחר שהעסיק עובד פלסטיני ללא אישור כניסה לישראל אך עם אישור לעבודה בקו התפר, ובשנה שעברה הוא הודה והורשע בעבירה של העסקת תושב זר שלא כדין.

מאחר שלא הייתה הסכמה לעניין העונש נשלח הנאשם לשירות המבחן. התסקיר שהוגש בעניינו היה חיובי ותיאר נסיבות חיים קשות. הנאשם גדל למשפחה קשת יום ולמציאות חיים מורכבת אך הצליח להקים משפחה, שירת בצה"ל וגידל ארבעה ילדים מוצלחים – שלושה מהם קצינים בצה"ל.

צוין כי הנאשם שיתף פעולה ולקח אחריות על ביצוע העבירה תוך שמסר כי כיום הוא נוקט באמצעים הדרושים כדי להימנע מלחזור על עבירה כזו.

עוד צוין כי הנאשם כבר לא מסוגל פיזית לעבוד בניקיון ולכן הוא מעוניין להוציא רישיון הדברה אך לא יקבל אותו אם תהיה לחובתו הרשעה פלילית. לפיכך המליץ השירות לבטל את ההרשעה ולהסתפק בעונש של שירות לתועלת הציבור בהיקף של 150 שעות.

המדינה ביקשה לדחות את המלצה וטענה כי אף שהנאשם לקח אחריות על מעשיו אין הצדקה לבטל את ההרשעה.

סניגורו של הנאשם ביקש לעומת זאת לאמץ את עמדת שירות המבחן תוך שהזכיר כי הנאשם אדם נורמטיבי שכל חייו הושקעו במאמצים לפרנס את משפחתו בכבוד והפנים את הטעות שעשה. הסניגור אף ציין כי בניגוד לעמדת המדינה, שטענה כי הרשעה לא תסב לנאשם נזק, הרי שהיא תמנע ממנו לעבוד במקצוע חלופי שיאפשר לו להמשיך לתמוך כלכלית במשפחתו.

לא מידתי

השופט דרור קלייטמן ציין כי אמנם, בדרך כלל רצון להחליף מקצוע לא מוגדר כ"פגיעה ממשית" שמצדיקה הימנעות מהרשעה, ואולם המקרה של הנאשם חריג. השופט ציין כי הנאשם אדם שנלחם כל חייו בקשיים כלכליים ובכל זאת הצליח לנהל חיים נורמטיביים ומועילים לחברה, ללא הנחות.

השופט אף שוכנע שבגילו של הנאשם המאמץ הפיזי שדורשות עבודות הניקיון מקשה עליו ואין לו אפשרויות כלכליות נרחבות, כך שהוא זקוק לרישיון ההדברה.

השופט הדגיש כי אינו מתעלם מחומרת העבירה בה הנאשם הורשע אך בצד זאת יש להתחשב בכך שלעובד הזר שהעסיק היה אישור לעבוד בקו התפר כך שהוא עבר בדיקה בטחונית ולא סיכן את הציבור.

בנסיבות אלה השופט קבע כי לא יהיה זה מידתי להכתים את הנאשם בהרשעה פלילית שעשויה למנוע ממנו להמשיך לפרנס את משפחתו בשל טעות חד-פעמית.

לפיכך השופט הורה על ביטול ההרשעה והטיל על הנאשם 150 שעות שירות לתועלת הציבור בעמותת עזר מציון והורה לו לחתום על התחייבות בסך 1,500 שקל שלא לעבור עבירה על חוק הכניסה לישראל בשנה הקרובה.

  • ב"כ המאשימה: עו"ד קרן פינקלס - לשכת תביעות פתח תקווה
  • ב"כ הנאשם: רן אלון, עו"ד פלילי

עו"ד גלינה דוסקליוק עוסק/ת ב- דיני עבודה

** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה פורסמה באתר המשפט הישראלי "פסקדין"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר