בנתונים רשמיים שמתפרסמים היום (שני) נחשף שיעורם של הישראלים שערכו בשנת 2017 את קניותיהם באינטרנט.
מתבבר, כך לפי הדיווח ב'ממון', כי נרשמה עלייה של 11.5% בכמות העסקאות שהתבצעו מרחוק באמצעות כרטיסי אשראי. חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) המפעילה את מערכת הסליקה המרכזית של כרטיסי האשראי בישראל, סיפקה גם מספרים: בוצעו 396.7 מיליון עסקאות מרחוק, לעומת 360.1 מיליון בשנת 2016.
ההוצאה הכוללת בעסקאות שכאלו הגיעה ב-2017 ל-139.36 מיליארד ש"ח, לעומת כ-125 מיליארד שקל בשנה שלפני כן. עם זאת, סכום העסקה הממוצע ברכישה מרחוק דווקא ירד: מ-397.2 שקל ל-351.3 שקל בשנה האחרונה.
כמו כן, העסקאות מרחוק ב-2017 היוו 28.3 אחוזים מסך העסקאות באשראי לעומת 28 אחוזים ב-2016. ההוצאה בעסקאות מרחוק היוותה 46.7 אחוזים מסך הרכישות באשראי במהלך 2017, לעומת 45.3 אחוזים ב-2016. בחישוב כללי, כמות העסקאות באשראי עלתה ב-2017 ב־9% לעומת 2016.
במהלך השנה החולפת סלקה מערכת "אשראית" של שב"א כ-1.4 מיליארד עסקאות, כשב-2016 היו 1.29 מיליארד כאלו. חודש השיא בפעילות העסקית ב-2017 היה אוגוסט, תקופת החופשה, אז נסלקו 125.4 מיליון עסקאות בכרטיסי אשראי, עלייה של 10.1 אחוזים לעומת אוגוסט אשתקד אז בוצעו 113.8 מיליון עסקאות.
סך היקף העסקאות בכרטיסי אשראי ב-2017 עלה ב־7.9% ל-298.1 מיליארד שקל, לעומת 276.24 מיליארד שקל ב-2016. באוגוסט 2017 גיהצו הישראלים את כרטיסי האשראי ב-26.5 מיליארד שקל, לעומת 24.3 מיליארד שקל באוגוסט 2016.
עם זאת, סכום העסקה הממוצע עמד ב-2017 על 212.59 שקל, לעומת 213.9 שקל ב-2016: ירידה של 0.7%.
נתונים נוספים שחושפת שב"א כוללים את משיכות הכספים במכשירי הכספומטים הפרטיים (ATM) שעוברים דרך שב"א ומהווים את רוב הענף: ב-2017 בוצעו בשב"א 70.17 מיליון משיכות, לעומת 64.9 מיליון ב-2016: עלייה של כ-8%. בסה"כ נמשכו כ-44.1 מיליארד שקל, לעומת 39.9 מיליארד שקל ב-2016: עלייה של כ-10.5%. סכום המשיכה הממוצע ממכשיר כספומט פרטי עמד ב-2017 על כ-628 שקל, לעומת 617.2 שקל ב-2016: עלייה של כ-1.7%.