מיזם חדש: הכשרת מטפלים כמחנכי סוכרת

מחלת הסוכרת מצריכה סיוע ייחודי לחולים בה ולצורך כך מכשיר מיזם מיוחד רופאים ומטפלים שיסייעו לחולים להתמודד עם המחלה בצורה נכונה שתשמור על בריאותם (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מחלת הסוכרת היא אחת הגורמים העיקריים בעולם לשלל בעיות רפואיות חמורות החל במחלות לב וכלי דם, קטיעת גפיים ועיוורון ואפילו מוות. פעמים רבות המחלה וההתדרדרות נגרמים כתוצאה מהתנהלות לא מסודרת של החולים. יוזמה חדשה מכשירה צוותים רפואיים, בהם רופאים, אחיות ודיאטנים שיסייעו לחולי סוכרת לעמוד בהזרקות האינסולין, במעקבים ובאורח החיים הבריא, הנדרשים כדי למנוע את סיבוכי הסוכרת.

בישראל חיים למעלה מחצי מיליון חולי סוכרת, שהוגדרה על ידי ארגון הבריאות העולמי כמגפה, ועוד כמיליון איש במצב טרום סוכרת. מערכת הבריאות מתקשה לתת מענה מלא לטיפול ולליווי החולים במהלך מחלתם, ולכן נולד תפקיד חדש: "מחנך הסוכרת" - מקצוע שקיים במדינות רבות באירופה ובאמריקה הצפונית, וכעת נמצא בהליכי מיסוד גם בישראל.

מאחורי היוזמה החדשה עומד מיזם עוצמ"ה (היענות והיצמדות לטיפול בסוכרת, מניעת סוכרת והכשרת מחנכי סוכרת). זה גוף שהוקם בעקבות הסכם פשרה עם חברת גלקסו-סמית-קליין (GSK) בישראל, על תשלום כ-12 מיליון ₪ לקידום תוכניות למניעה ולטיפול בחולי הסוכרת. הסכם הפשרה אושר בביהמ"ש המחוזי בתל אביב ב-2013, בתביעה ייצוגית שהגיש חולה סוכרת נגד החברה בשל העובדה שהיא הסתירה את הסיכון למחלות לב בשל השימוש בתרופה שלה, ומאז משמש הכסף לקידום יוזמות ותוכניות שונות.

מחנכי הסוכרת שהוכשרו הם אנשים ממקצועות הבריאות שכוללים רופאים, אחיות, דיאטניות, פיזיותרפיסטים, עובדים סוציאליים, רוקחים ופסיכולוגים רפואיים. לאחר הכשרה ייעודית של 140 שעות שכוללת הקניית ידע עדכני בתחום הסוכרת ותרגול כלים להגברת מוטיבציה לטיפול ומיומנויות תקשורת, הם מקבלים תעודה שהוכשרו לתפקיד "מחנכי סוכרת", ויכולים ללוות חולים ומשפחותיהם לטובת העצמה והגברת המוטיבציה שלהם להיצמד לתוכנית הטיפולית.

אף שמחנכי הסוכרת קיבלו תעודה מטעם משרד הבריאות, עדיין לא הוגדר מחנך הסוכרת כמקצוע רשמי. בימים אלה עוסק משרד הבריאות בכתיבת חוזר מנהל רפואה שמגדיר את התפקיד על כל היבטיו, וראשי המיזם מקווים כי המקצוע גם יתוקצב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות