בלי מלחמה

הסכם ויתור: הולנד ובלגיה החליפו שטחים

השבוע החליטו הולנד ובלגיה השכנות להחליף שטחים ולתקן בכך טעות בת כ-50 שנה. בלגיה מפסידה אמנם שטח גדול יותר אך למרבה הפלא היא כנראה אפילו שמחה בכך (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הסכם חילופי שטחים מעניין במיוחד נחתם השבוע בין הולנד ובלגיה. ההסכם היה על שטחים קטנים שנמצאים על גדות נהר המז שעובר בין שתי המדינות כשבלגיה שמחה להיפטר משטח בעייתי ששימש עבריינים נמלטים.

הרקע ההיסטורי להסכם מתחיל מיד אחרי שבלגיה קיבלה עצמאות מהולנד ב-1830 אז שורטט הגבול בין המדינות לאורך נהר המז. ב-1961 החליטו שתי המדינות "ליישר" את מסלול הנהר כדי להקל על הניווט, וכך שטחים קטנטנים של שתי המדינות מצאו עצמם בצד הלא נכון של הגבול ולא היו נגישים למדינה שלה היו שייכים. שתי המדינות יכלו עד כה להגיע לשטח הקטן ששייך להן בשיט בלבד מה שהפך אותם ללא נגישים.

כעת החזירה בלגיה להולנד חצי אי קטנטן שמתחבר רק לשכנתה, וקיבלה בתמורה פיסת אדמה קטנה. שני השטחים שהוחלפו אינם מיושבים. בעקבות ההסכם יקטן שטחה של בלגיה, ושטחה של הולנד יגדל אם כי מדובר בשטח קטן יחסית שלא באמת משנה משהו. בלגיה מסרה 40 דונם וקיבלה שלושה בלבד. הגבול צפוי להשתנות רשמית רק בתחילת 2018.

כאמור, למרות ההפסד הטריטוריאלי, מסבירים הפרשנים כי נראה שבלגיה שמחה להיפטר מהחלק שהיא מחזירה להולנד, שנחשב בקרב רשויות החוק למקום שאליו מגיעים סוחרי סמים ועבריינים נמלטים. "זה פשוט לא היה הגיוני שהחתיכה הקטנה הזאת היא עדיין חלק מבלגיה", אמר דובר במשרד החוץ הבלגי.

"הוכחנו שבלגיה והולנד מצליחות לשמור על שכנות טובה ומסתגלות לגבולותיהן בשלווה", אמר שר החוץ ההולנד ברט קונדרס בטקס החתימה באמסטרדם. בטקס החתימה השתתפו מלבד שרי החוץ גם המלכים של שתי המדינות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות