אמש (שני) צעדו - בהיתר רבותיהם - כארבעת אלפים סטודנטים חרדים (גברים) לאקדמיה. חלקם ילמדו במכללות חרדיות וחלקם בקמפוסים נפרדים שע"י מוסדות אקדמים ידועים כמכללות ואוניברסיטאות שונות. המקצועות המובילים, בסדר יורד, הם משפטים, מדעי החברה לסוגיהם, מינהל עסקים ומדעי המחשב, כאשר כמות הגברים שיילכו ללימודי מדעי ההנדסה, רפואה ומקצועות מדוייקים אחרים הינה נמוכה וכמעט בלתי נספרת. למותר לציין, כי רובם ככולם יצטרכו לעבור מכינה קדם אקדמית שבה ישלימו את מקצועות האנגלית, מתמטיקה ועברית ולעיתים גם פיזיקה.
עוד בחרדים:
- בלב השכונה היהודית: מתקפת זיקוקים על ילדות
- עוקצת הבנקים טוענת: "בני אלבז סחט אותי"
- מרדכי בן דוד הוכיח: המוזיקה החסידית גוססת
ניתן לדבר רבות על חלקה של המדינה בעניין, על האווירה הציבורית שגרמה להאטה בכניסת סטודנטים חדשים לאחר גזרות לפיד וכהנה וכהנה, אך דומה שהנקודה הכואבת ביותר הינה הנשירה הבלתי פרופורציונלית ממסלולי הלימוד שדווקא כן הותאמו לחרדים. שיעורי הנשירה נכון לשנה האחרונה (2016) היו 51% מהאקדמיה ו30% מהמכינות הקדם אקדמיות.
אמנם נכון, שנים רבות של לימוד גמרא בעיון מחדדות את המוח וגורמות לו להבין נושאים מורכבים, אך מנגד ישנם נושאים שחייבים להכיר ולשים לב אליהם - הכרות מעמיקה עימם תימנע נשירה ושברון לב.
בכתבה שפורסמה בעיתון "הארץ" נשאלו ראשי אוניברסיטאות ומכללות מה לדעתם הגורמים לתופעה והם הצביעו בעיקר על הנושא של הרגלי הלמידה כגון כתיבת עבודות, חשיבה מתמטית, הצבת יעדי למידה והקניית השפה האנגלית שאמנם מתבצעת במכינות, אך תהליך רכישת השפה הינו מורכב מאוד ונמשך שנים רבות. לצד הנושאים האמורים, יש לציין שמחקרים שנערכו מצאו כי הסטודנט החרדי לרוב שונה שוני מהותי ממקביליו החילונים והדתיים לאומיים - בגילו המבוגר יחסית ומצבו המשפחתי, שכן רובם המוחלט הולכים בעצת רבותיהם ללמוד באקדמיה רק כאשר ישנו קושי כלכלי רב.
אז איך נמנע את הנשירה? הנה מספר טיפים
התאמה
1. יש לערוך ייעוץ מקצועי במכונים מוסמכים שנמצאים בכל עיר חרדית (מפתח, הכוון או קמ"ח) למידת ההתאמה בין המקצוע המבוקש ליכולותיו של הסטודנט העתידי - אלו מוקדים מצויינים שבמידת הצורך הם יפנו אתכם לאבחונים ומבחנים נוספים.
2. במידת הצורך יש לערוך אבחונים לבדיקת קיומן או אי קיומן של הפרעות קשב וריכוז שלא אובחנו.
3. התאמה רוחנית - האם המקצוע אותו אתם דורשים ללמוד מחייב לעבוד במקומות בהם תוכלו או לא תוכלו לעבוד.
4. התחלתם מכינה? עדיין לא מאוחר פנו בהקדם לגורמי המקצוע.
משאבים
1. האם יש בידכם אמצעים כלכליים לממן לימודים, האם ישנן קרנות שימננו או יתמכו במימון הלימודים – אם כן באיזה סכומים והאם אתם יודעים בוודאות שאכן תקבלו את המלגות האמורות.
2. האם תוכלו לשלב עבודה או לימודים בכולל יחד עם הלימודים האקדמיים?
3. מה מרחק מקום הלימודים מבתיכם וממקום עבודתכם?
4. האם יהיה לכם פנאי למשפחה ולשיעורי הבית הרבים אותם תצטרכו להכין במסגרת הביתית.
5. האם ישנה תמיכה של נשותיכם במהלך והאם הן מודעות לעובדה שתיאלצו במשך מספר שנים כמעט לא להיות שותפים במטלות הבית?
תכנון עתידי
1. מה תהיה יכולת ההשתכרות שלכם מהמקצוע אותו תלמדו?
2. מה תהיה מידת ההשקעה בשעות עבודה אותן תצטרכו להשקיע בעתיד?
3. האם תידרשו לתקופת סטאז' בה תצטרכו לערוך את ההתמחות בשעות הבוקר
4. תכנון זמן ללמידה עצמית וכתיבת עבודות במהלך הלימודים.
לסיכום: לימודים אקדמיים אינם הלימודים המוכרים והידועים. הם מתנהלים בצורה שונה ובקצב שונה, אתם תחשפו לדרישות שלא הורגלתם אליהן ולתרבות למידה שונה. בדיקה מדוקדקת של מידת התאמתכם, כמות וזמינות המשאבים להם תידרשו ותכנון עתידי מדוקדק לצד שיח כנה עם נשותיכם על האתגרים הצפויים, תקטין בצורה משמעותית מאוד את הסיכוי לנשירה ויגדילו את סיכוייכם לסיים את התואר בהצלחה.