קרב בין נתניהו ושר התחבורה

"כץ רוצה לערער את היחסים בין ראש הממשלה והחרדים"

רגע לפני כניסת השבת הודיע ראש הממשלה על ביטול העבודות שתוכננו להתבצע השבת ברכבת. רכבת ישראל הודיעה על שיבושים, ובלשכת נתניהו מחריפים את המתקפה נגד ישראל כץ (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
נתניהו וכץ (צילום: אפי שריר)

משבר השבת: אמש (שישי), דקות ספורות לפני כניסת השבת, החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו להקפיא את כל העבודות שתוכננו להתבצע ברכבת במהלך השבת, ופרסם הודעה חריפה נגד שר התחבורה ישראל כץ, אותו האשים בכך שהוא מנסה ליצור משבר בין ראש הממשלה והמפלגות החרדיות. ל"כיכר השבת" נודע כי במהלך יום שישי, שעות קודם החלטתו של נתניהו, הנציגים החרדים הפעילו לחץ אדיר על ראש הממשלה. ח"כ משה גפני חזר על הדרישה לפטר את השר ישראל כץ, ואילו השרים יעקב ליצמן ואריה דרעי איימו להתפטר מהממשלה.

בהודעה החריפה שפרסמה לשכת נתניהו דקות לפני כניסת השבת נאמר כי "רק לפני חודש נפגש כץ עם ראשי הסיעות החרדיות והבטיח להם שלא יבוצעו עבודות כלשהן בשבת. זמן קצר לאחר מכן, אחר שכץ נכשל בניסיונו להשתלט על מוסדות הליכוד, הדהים שר התחבורה את ראשי הסיעות החרדיות כשנתן הנחיות לבצע עשרות עבודות בשבת. כץ טען שהכרחי לבצע את העבודות בשבת ולא בימי חול כדי לא להפריע לתנועה. אך טענה זו נסתרת על-ידי עובדה שכץ הסתיר ממשרד ראש הממשלה, שהוא עומד להשבית בקרוב את תנועת הרכבות לשמונה ימים רצופים, לרבות בימי חול. השבתה זו צפויה ליצור עומסי תנועה רבים ולפגוע קשות בציבור הנוסעים, לרבות בנסיעות החיילים".

עוד נאמר כי "ביום רביעי האחרון הודיע מנכ"ל הרכבת בועז צפריר ש-17 מתוך 20 העבודות בשבת ניתנות לדחייה, ואילו היום נדהמו משרד ראש הממשלה והסיעות החרדיות לגלות כי השר כ"ץ הורה לבצע את כל 20 העבודות דווקא בשבת. אין דרך להבין את פעולותיו של כץ אלא כניסיון מכוון להביא למשבר מיותר עם החרדים כדי לערער את יציבות הממשלה. ככל הנראה, כץ מנסה לצבור נקודות בקרב הציבור הרחב שאינו מצוי בפרטים על-ידי חילול שבת שייצור משבר עם החרדים. השר כץ מעצים את המשבר שהוא יצר במו ידיו".

בתוך כך, כץ קיבל בסוף השבוע חיזוק משר הרווחה חיים כץ, שקרא לראש הממשלה "לא לשקול כלל את פיטוריו של שר התחבורה". שר הרווחה טען כי ישראל כץ "עושה עבודה מצוינת ונוהג בנושא העבודות ברכבת ישראל באופן ממלכתי ובהתאם לחוק ולטובת כלל הציבור במדינת ישראל".

"כשר שממונה על מתן היתרי העבודה בשבת אני קורא לראש הממשלה לשבת ולהידבר על מנת להביא לסיום המשבר ופתרון הבעיה עם המפלגות החרדיות. אני בעד שמירה על הסטטוס קוו בכל הקשור להעסקת עובדים ביום המנוחה השבועי ובכוונתי להמשיך ולהפעיל סמכויותיו בהתאם לעילות שבחוק שעות עבודה ומנוחה כפי שהיה עד כה".

כזכור, הנציגים החרדים הביאו מומחים שטענו לאחר בדיקה כי העבודות שתוכננו להתבצע בשבת אינן בגדר "פיקוח נפש", וביקשו לדחות אותן. בערב שבת, החליט נתניהו לקבל את הדרישה וביטל כליל את העבודות שתוכננו להתבצע תוך חילול שבת.

במהלך סוף השבוע הודיעו ברכבת ישראל על שיבוש הפעילות ברכבת בעקבות ביטול העבודות, מה שעלול לגרום לפגיעה קשה בחיילים שמשתמשים בשירותי הרכבת. לאור השיבושים הצפויים, במשרד הביטחון יעמידו אוטובוסים לרשות החיילים ביממה הקרובה.

הערב (מוצ"ש) החריפו גורמים בסביבת נתניהו את המתקפה נגד כץ ואמרו כי נתניהו "רותח על ההתנהלות של כץ שמעצימה את המשבר". לדבריהם: "מלכתחילה לא היה כל צורך ליזום עבודות בשבת. ניתן היה לבצע את העבודות במועדים אחרים שלא היו פוגעים לא בציבור החרדי לא בנוסעים ולא בחיילים. למשל, ניתן היה לשלב את העבודות בהשבתת הרכבת לשמונה ימים שתתקיים בשבועות הקרובים באישור משרד התחבורה".

"ישראל כץ מחזיק את ציבור הנוסעים והחיילים כבני ערובה במשבר המיותר והמלאכותי שיזם, לאחר שנכשל ניסיונו להשתלט על מוסדות הליכוד" טענו הגורמים, "ראש הממשלה מזועזע מהפגיעה הצינית של השר כץ בנוסעים ובחיילים, ועושה הכל כדי למזער למינימום את הפגיעה בציבורים הללו ביממה הקרובה. על כן סיכם ראש הממשלה עם שר הביטחון להעמיד אוטובוסים לרשות החיילים ביממה הקרובה, וכן מנחה ראש הממשלה את משרד התחבורה לתגבר את קווי התחבורה הציבורית בין תל אביב לחיפה באוטובוסים נוספים".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) התייחס בשבתרבות להחלטת נתניהו לבטל את העבודות בשבת וטען כי "נתניהו מכר את החיילים בשביל דיל עלוב עם החרדים לטובת הישרדות הקואליציה שלו. כשזה נוגע לעצמו, לנתניהו אין בעיה למכור את הכל, גם את החיילים שבמקום להגיע בצורה נוחה ובטוחה מתוזזים מהווילה בקיסריה. העובדה שעבודות התשתית יבוצעו ביום ראשון, שהוא היום הכי עמוס בשבוע תפגע בצורה חסרת תקדים בכלל משתמשי הרכבת".

"השתיקה הרועמת בליכוד מול הפארסה הזו ובכך שלא נמצא שם איש שיחזיר את נתניהו לפסים היא מבישה. במקום לשווק לנו לאומיות מזויפת דרך חוק הדגל וכל מיני חוקים הזויים ומיותרים, שמישהו שם יתייצב כבר כדי להגן על החיילים מפני הגחמות הפוליטיות המשוגעות האלו" הוסיף שמולי.

ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד תקף גם הוא את ביטול העבודות ואמר כי "חיה ותן לחיות הוא מושג זר למפלגות החרדיות, שדורשות שוב ושוב את זכות הווטו - ואנו אומרים אמן". לצד זאת הוא אמר כי "מי שלא נכנס לממשלת אחדות שלא יבכה על הווטו של החרדים בנושאי דת ומדינה - הוא האשם. הדרך היחידה לבטל את הווטו הזה היא בנטרול יכולתם להוות לשון מאזניים קואליציוני. הדבר הזה פועל נגד ההסכמות הרחבות שיש בציבור הישראלי בנוגע לשורה של נושאים בתחום דת ומדינה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות