הביון הגרמני: "איראן ממשיכה לרכוש ציוד לתוכנית הגרעין"

"השב"כ הגרמני" מתריע כי חרף הסכם הגרעין שנחתם בין טהרן למעצמות לפני שנה, האיראנים עדיין מפתחים תוכנית גרעין צבאית ורוכשים ציוד דרך חברות קש בסין ובטורקיה. עם זאת, 90% מניסיונות רכישת הציוד נכשלים (בעולם)

אלדד בק, ynet | כיכר השבת |
כור גרעיני באיראן (צילום מסך)

שנה לאחר חתימת ההסכם לעצירת הגרעין האיראני בתמורה להסרת העיצומים הבינלאומיים על המדינה, מתריעים היום (ג') שירותי הביון בגרמניה כי טהרן ממשיכה במאמצים אינטנסיביים לרכוש ציוד שניתן לעשות בו שימוש לפיתוח תוכנית גרעין צבאית. בין היתר, מדובר בציוד שיכול לסייע בפיתוח פצצות גרעין וטילים המסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים.

"הלשכה הפדרלית להגנת החוקה", המקבילה של שב"כ בגרמניה, קבעה בדו"ח השנתי לסיכום 2015 כי חרף המשא ומתן הנמרץ של הקהילה הבינלאומית מול נציגי משטר בטהרן על הסכם למניעת המשך התפתחות גרעינית צבאית באיראן, הרחיבה טהרן את מאמציה להשיג באופן לא חוקי ומנוגד להסכם ציוד לפיתוח תוכנית גרעין צבאית.

על פי הביון הגרמני, עיקר המאמצים הללו מתמקדים בגרמניה עצמה בשל היכולות הטכנולוגיות המפותחות של חברות מהמדינה. ניסיונות הרכישה מבוצעים על ידי חברות קש איראניות, הממוקמות בדרך כלל בסין, בטורקיה ובאיחוד האמירויות. להערכת שירותי הביון הגרמניים, 90% מכלל ניסיונות הרכש האיראניים נכשלים בגלל שיתוף פעולה הדוק בין החברות הגרמניות לזרועות הביון הגרמני.

שגריר ישראל בגרמניה, יעקב הדס-הנדלסמן, הגיב על הפרסום ואמר כי הדבר מחזק את החשד הישראלי שאיראן אכן תמשיך לפתח תוכנית גרעין צבאית, חרף ההסכם עם המעצמות. "אנחנו משוכנעים שהרשויות בגרמניה נוקטות את כל האמצעים הנדרשים", אמר השגריר הישראלי, "אך יש במידע הזה אישור לחשד שלנו, שלו שותף הצד הגרמני, שלא מספיק להאמין לאיראנים".

בשלב זה לא ברור כיצד פרסומים הללו ישפיעו על נכונותה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, לשקול הזמנה של נשיא איראן, חסן רוחאני, לביקור בברלין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות