היסטוריה בחיל האוויר: מטוס החמקן העתידני מדגם F-35, 'אדיר' - בכינויו העברי, יועבר היום בערב (רביעי) לרשות מדינת ישראל, בטקס רשמי שייערך במפעל של לוקהיד מרטין - היצרנית - בטקסס.
ראשוני המטוסים הללו צפויים להגיע לארץ לקראת סוף השנה הנוכחית, ובבסיס נבטים ממשיכים בהכנות לקליטת המערך שאין דומה לו בעולם. סגן-אלוף יותם נבחר לפקד על טייסת החמקן הראשונה מתוך שתיים שחיל האוויר יקים.
"ההצלחה של ה'אדיר' לא תבוא לידי ביטוי בתקיפה ברצועת עזה, שם הכול קרוב ואורבני, אלא תהיה שמירת העליונות האווירית מול החזית המזרחית", הצהיר סא"ל יותם, כשהוא מתייחס לאיום מאיראן.
בטקס, בהשתתפות אביגדור ליברמן שר הביטחון, ראש מטה חיל האוויר תא"ל טל קלמן, ו-400 אורחים נוספים, יטלו חלק גם בכירי הפנטגון וחברת לוקהיד מרטין. המטוס הראשון, יחד עם אדיר נוסף, יוטסו על ידי טייסים אמריקנים לבסיס הטייסת בנבטים בחודש דצמבר, ויוכלו תוך זמן קצר להשתלב במשימות מבצעיות ראשונות. בסך הכול תקבל ישראל במסגרת הרכישה 33 חמקנים, שבעה בשנה הבאה והשאר, שישה מדי שנה, עד 2021 שירכיבו שתי טייסות. יכולתו העיקרית של המטוס היא טיסה בעומק שטח האויב ללא זיהוי על ידי מכ"מים, תוך נשיאה אפשרית של כ-16 טונות של פצצות, טילים ודלק.
בפס הייצור במפעל הגדול ביותר בארצות הברית לייצור מטוסי קרב של לוקהיד מרטין מיוצרים כעת ארבעה מטוסי אדיר נוספים. הטרי שבהם בשלבי הרכבת חלקים ראשונית, כאשר הליך הייצור של כל מטוס נמשך 14 חודשים. בסיומו, כל מטוס עובר בפועל לממשל האמריקני עד להטסתו למדינה שרכשה אותו. במהלך תקופת טיסות המבחן שעורך הממשל למטוס, שנמשכת 75 ימים, עוברים במקביל טייסי הקרב הראשונים של האדיר את הסמכת ההסבה למטוס החדש, שכוללת גיחות בסימולטור בלבד. ממשלת ישראל תצטרך להחליט, בין היתר על בסיס הסכם הסיוע הרב-שנתי החדש שמתגבש במשא ומתן בין ירושלים לוושינגטון, אם הטייסת השלישית תהיה של F-35 - או F-15 של החברה המתחרה בואינג, והנטייה היא להעדיף את המטוס החדש מבין השניים.
השקת האדיר מגיעה לאחר שבחודשים האחרונים נערמו בפנטגון דו"חות ביקורת נוספים שהצביעו על מאות ליקויים בפרויקט השאפתני שבו השקיעה ארצות הברית כ-400 מיליון דולר מאז תחילת המילניום. הפרויקט ידע לא מעט עיכובים, תקלות וחבלי לידה. בחיל האוויר הסבירו בשנה האחרונה כי מדובר במטוס הקרב המתקדם ביותר בעולם שלא היה קודם בגרסתו, והוא ישדרג ללא היכר את יכולות הלחימה של צה"ל, בעיקר בחזית המזרחית והצפונית. בחיל האוויר הוסיפו כי בכל פרויקט חדש בהיקף כזה מתגלים ליקויים שמתוקנים ומטופלים תוך כדי תנועה ובמהלך מימוש התוכנית.
בעיה נוספת שליוותה את הפרויקט נגעה למחיר האסטרונומי של כל מטוס. בלוקהיד מרטין הסבירו בשיחה עם כתבים ישראלים, כי בשל התייעלות והגדלת פס הייצור, מחיר כל מטוס ירד מ-250 מיליון דולר ב-2008 לכ-90 מיליון אשתקד, והמטרה היא להפחית את המחיר ל-85 מיליון. יחד עם זאת, מחירו של כל מטוס שיימכר לישראל יהיה יקר יותר בשל ההתאמות הייחודיות שדורשים בחיל האוויר ומבחינות את האדיר ממקביליו בשאר הצבאות שהצטיידו בו. הייחודיות של המטוס הישראלי נוגעת למערכות הלחימה האלקטרונית שלו ולסוגי החימוש שיישא. 35 אלף דולר עולה כל שעת טיסה בחמקן, לעומת כ-20 אלף דולר למשל במטוס F-16, זאת בשל מערכות הלחימה המיוחדות של החמקן, שלא קיימות במטוסי הקרב הקודמים.
במפעל רחב הידיים של לוקהיד מרטין, בין המדבריות של צפון טקסס, פס הייצור של ה-F-35 נמתח לאורך שני קילומטרים, ושם השלימו את ההכנות האחרונות למסירת המטוס הראשון לישראל. לאורך המקטע בפס הייצור שבו מיוצרים כעת שאר המטוסים, דגלי ישראל מתנוססים מבעד לעמדות העבודה, ועובדי הייצור משלבים במטוס העתיד חלקים מרחבי העולם: כנפיים ישראליות מתוצרת התעשייה האווירית, קסדה מתקדמת תוצרת אלביט, חלקים מרוכבים לציפת המטוס ישראליים גם הם, ואלמנטים נוספים מטורקיה ומבריטניה.
החלק המסווג ביותר טמון בשלב המתקדם של הייצור: באולם נפרד, בתוך חדר גדול ואטום עם מעט חלונות וגישה מוגבלת, רובוטים זריזים צובעים את המטוס שבפס הייצור היה ירקרק, לגוון אפור. המשמעות העיקרית של הפעולה הזו, שנמשכת שמונה ימים: הפיכת המטוס לבלתי נראה על ידי האויב, באמצעות צבע מיוחד בתהליך שמכונה קידוד. כל שכבת צבע מכילה כ-1,500 ליטרים. בשלב הבא להעצמת החמקנות, מערכות אלקטרוניות סורקות כל פינה בחלקו החיצוני של המטוס ומשוות לו צורה שגורמת לגלי הקרינה מהמכ"ם של האויב שלא לזהותו. בשלב הבא, עובדי לוקהיד מוודאים ידנית שאין אף בליטה לאורך ציפת המטוס. גם התהליך הזה נועד לוודא שהמטוס לא יתגלה על-ידי האויב. מדי חודש מסיימת לוקהיד מרטין לייצר חמישה מטוסי קרב בפרויקט הרב-לאומי. עד כה יוצרו 225 מטוסים והוזמנו 160 נוספים.
המדינה הבאה באזור שתצטייד בחמקנים היא טורקיה, שתקבל בעוד כשנתיים עשרה מטוסים ראשונים. בלוקהיד ציינו כי חמקנים מסוג F-22 שכבר הוכרזו כמבצעיים בצבא ארצות הברית רשמו 250 הצלחות בקרבות אוויר מול מטוסי קרב ותיקים בתרגיל ה"רד פלג" הבינלאומי שנערך לאחרונה בארצות הברית. "אין עוד מטוס קרב שישרוד כמו F-35 מול מערכות נ"מ מתקדמות כמו S-300 ו-S-400 מתוצרת רוסיה", אמרו בלוקהיד מרטין.
בחודש מרס השנה הטילו מטוסי F-35 לראשונה פצצות מונחות לייזר במהלך אימון. זו הפעם הראשונה שפצצות כאלו שוגרו מהמטוס לאחר ההכרזה על "יכולת מבצעית ראשונית". מטוסי ה-F-35 הראשונים הוכרזו כמבצעיים באוגוסט האחרון. זה היה אמור לקרות כבר ב-2012, אבל תאריך היעד נדחה פעם אחר פעם - ובינתיים תקציב הפרויקט תפח ותפח. תג המחיר הנוכחי של הפרויקט היקר בכל הזמנים כבר הגיע ל-400 מיליארד דולר.
טכנולוגיית ה-F-35 נחשבת לאחת המתקדמות בעולם - היא מיועדת לקרבות אוויר, לתקיפות קרקעיות ולמשימות סיור, מודיעין וריגול. מטוס הקרב תוכנן גם כדי לאפשר לטייסים לחלוק במידע זה עם זה ועם מפקדיהם. ה-F-35 יכול לחדור לשטח האויב מבלי להתגלות, והקסדה המתקדמת שלו מעניקה לטייסים זווית ראייה של 360 מעלות.