בשנת 2011 הוגשה בביהמ"ש המחוזי בתל-אביב בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חברה "פרטנר".
לייעוץ בענייני צרכנות:
במסגרת הבקשה התובעים טענו, בין היתר, כי פרטנר מחייבת את המנויים שביקשו להתנייד אליה מרשת אחרת בתשלומים שונים, עוד לפני השלמת ניוד הקו ובטרם קיבלו ממנה שירותים.
פרטנר טענה בתשובתה, בין השאר, כי היא מיד עם ההצטרפות היא מעמידה לרשות מנוי חדש קו פעיל הכולל מספר וכרטיס SIM, המאפשר לו לקבל את השירותים שבגינם מחויב המנוי, וכי החיוב בדמי שימוש קבועים עד להשלמת הניוד מבוצע בהתאם להוראות הדין והרישיון.
בשנת 2013 אישר בית המשפט את התובענה כייצוגית. בהסכמת הצדדים מונה רו"ח כמומחה מטעם בית המשפט, על מנת לבדוק מהם התשלומים שנגבו ממנויי החברה בגין שירותים שונים לפני השלמת ניוד הקו, בתקופה שבין 2007 ועד 2014.
על בסיס חוות דעת המומחה, ולאחר דין ודברים הגיעו הצדדים להסכמה, שלפיה לחברי הקבוצה יוחזר סכום של ששה מיליון שקלים, כשמגדר הזכאים לזיכוי יוחרגו "מקרי קיצון" – מי שניודם לא הושלם תוך 100 ימים – באופן שיאפשר להם להגיש תביעות אישיות, אם יהיו מעוניינים בכך.
הצדדים הגישו בבית המשפט בקשה לאישור הסדר פשרה, במסגרתו הוסכם, בין היתר, כי בתוך 60 יום פרטנר תזכה את החשבון החודשי של הלקוחות הפעילים הזכאים לזיכוי.
בנוסף, הוסכם שהחברה תשלח צ'קים לחברי הקבוצה הזכאים שאינם לקוחות פעילים, בסכום מינימאלי של 30 שקלים לכל אחד. סכום ההחזר שלא ייפדה על ידי לקוחות אלו עד לתום תוקף ההמחאות, יחולק שווה בשווה בין הלקוחות הפעילים הזכאים לזיכוי.
בהסדר פורטו שלוש קבוצות זכאויות שונות שחבריה יקבלו סכומים שונים, בהתאם לתקופה שנמשך הניוד.
חלק ניכר מהסכומים
לפני כארבעה חודשים, סגן הנשיאה השופט יצחק ענבר הורה לפרסם את הצעת ההסדר, ולמסור אותה גם ליועץ המשפטי לממשלה ולממונה על הגנת הצרכן.
"בהינתן כל המקובץ, בהיעדר התנגדויות ונוכח הסכמת היועמ"ש, ומאחר שבהתאם להסכם הפשרה מושב לחברי הקבוצה חלק ניכר מהסכומים שנגבו מהם קודם להשלמת הניוד, אני סבור, כי הסדר הפשרה הינו ראוי, הוגן וסביר בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה, וכי סיום ההליך בפשרה הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת", קבע השופט ענבר לפני מספר ימים.
השופט אף אישר את המלצת הצדדים שלפיה פרנטר תשלם לתובעים המייצגים גמול של 300,000 שקל, ושכ"ט עו"ד בסך 1.1 מיליון שקל לבא כוחם.
בהקשר זה, ומעבר לכך שההליך נמשך כארבע שנים וחצי, כתב השופט: "התובענה הייצוגית בענייננו היא תובענה ראויה בעלת חשיבות ציבורית, והיא הגשימה את תכליתה; חברי הקבוצה יזכו לקבל חלק ניכר מהסכומים שנגבו מהם קודם להשלמת הניוד; בעקבות הגשת בקשת האישור דנן הוגשו בקשות דומות נגד חברות תקשורת נוספות; התובענה הובילה להפסקת גביית תשלומים על ידי פרטנר טרם השלמת ניוד הקווים ובכך הוסדרה התנהלות פרטנר גם באשר לעתיד".
משכך, השופט אישר את ההסדר, והורה לצדדים להגיש תוך 14 יום נוסח למודעה בדבר ההסדר, שלאחר מכן תפורסם בשני עיתונים יומיים נפוצים.
- ב"כ התובעים: עו"ד רענן בשן ועו"ד בת־חן פארי־סבאג
- ב"כ הנתבעת: עו"ד מוטי ארד ועו"ד מירב אליהו
עורכי דין דיני צרכנות • לפסק הדין לחץ כאן
הכותב: עורך דין עמוס האוזנר עוסק בתביעות ייצוגיות
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"
* הכותב לא ייצג בתיק.
** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.