האח נפטר, החתונה תתקיים בזמנה?

בבית משפחת אנגל בביתר עילית קמו מימי ה'שבעה' על בנם, הבחור משה אנגל ז"ל שנפטר ממחלה קשה ערב חתונת אחיו בארה"ב. המשפחה שהייתה בדילמה, פנתה לגדולי הרבנים בשאלה אם לקיים את החתונה בזמנה (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי, פלאש 90)

בבית משפחת אנגל בביתר עילית קמו מימי ה'שבעה' על בנם, הבחור משה אנגל ז"ל שנפטר ממחלה קשה ערב חתונת אחיו בארה"ב, כאשר כל בני המשפחה נמצאים בחו"ל לרגל השמחה. הטרגדיה עוררה שאלה הלכתית לא מצויה: האם מותר לקיים את חתונת האח בזמנה?

בני המשפחה העבירו את השאלה בבהילות, שעות אחדות לפני החתונה, לשני פוסקים מוערכים בעולם ההלכה: ללונדון - למעונו של הראב"ד הגאון רבי אהרן דוד דונר, ולישראל - לביתו של ראש בית הוראה הכללי ירושלים, הגאון רבי בן ציון הכהן קוק, שהוציא לאחרונה את הספר 'ציוני הלכה – אבלות' ונחשב מומחה בהלכות אלה.

הרב בן ציון הכהן קוק (באדיבות המצלם)

הרבנים התייעצו בנושא והעבירו תשובה מפורטת בה התירו לקיים את החתונה בזמנה. בפתח הדברים הדגישו, כי הטוב ביותר היה לא לבשר לחתן השוהה בארה"ב על פטירת אחיו בארץ ישראל, אך בטעות גילו זאת, ובמצב כזה, מותר לקיים את החתונה. בצירוף ההיתרים הביאו הרבנים דין 'הפסד מרובה', כאשר בני המשפחה שילמו הון על כרטיסי טיסה מהארץ, וכן שהיות והחתן נמצא במדינה אחרת מהנפטר – אזי יש מקום לפטרו מדיני אנינות, זאת כפי ששמע הגרב"צ קוק ממורו ורבו מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל.

גם לאחר קיום החתונה, המשיכו הגרא"ד והגרב"צ בהתכתבות הלכתית ענפה בנושא, כאשר התשובה ההלכתית המפורטת תפורסם אי"ה לקראת הפסח בקובץ הלכתי של בית הוראה הכללי - ירושלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות