שר הדתות בנאום חייו

דוד אזולאי יוצא לקרב: החלטת הממשלה היא הכרה ברפורמים

"לא היינו צריכים לפחד מבג"צ" • "החלטת הממשלה היא בסופו של דבר הכרה ברפורמים" • "עצרנו מינויים במועצות דתיות כדי לחסום רפורמים" • צפו בנאום חסר התקדים של השר אזולאי (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |

יוצא לקרב: שר הדתות דוד אזולאי (ש"ס) מקיים בימים אלו סדרת פגישות עם רבני ערים ומנהיגי ציבור בכדי להסביר להם את הנזק הרוחני הגדול שיש בהכרה ברפורמים ויוצא במאבק עיקש וחד משמעי נגד מתווה הכותל הרפורמי. בנאום תוקפני ביותר הוא מצהיר כי החלטת הממשלה היא הכרה רשמית ברפורמית, ומפריך את הטענות כי בלעדי החלטת הממשלה בג"צ היה מקבל החלטה קשה יותר.

בפגישה שקיים היום (חמישי) עם רבני ערים וישובים בעכו, התייחס אזולאי לפשרה עם הרפורמים וחשף את האמת מאחורי הקלעים במתווה הכותל והסכנות שבו. בפתח דבריו רמז אזולאי כי אם היה יודע שתיק הכותל הרפורמי ייפול במשמרת שלו, הוא היה מסרב לקבל את תיק הדתות: "אם הייתי יודע מראש שהנושא הזה יפול במשמרת שלי, מה אני צריך את זה... באמת אני לא צריך את זה, הייתי מסיק מסקנות. אבל זה נפל במשמרת שלי. אני מודה, זה לא פשוט".

על השרים הדתיים שהצביעו בעד המתווה: "טעו"

אזולאי הודה כי הרפורמים לא מהווים בעיה למגזר החרדי, אלא לאזרח היהודי התמים: "הבעיה הקשה שלנו זה 'עמך ישראל', אותם יהודים פשוטי עם, זה הפחד הגדול".

"יש הכרה ברפורמים. הם ירובעם בן נבט" (יונתן זינדל, פלאש 90)

בשלב זה הסביר אזולאי את הסכנה הגדולה במתווה הכותל הרפורמי שאישרה הממשלה, זאת למרות שלרפורמים כבר היה את הרחבה: "יש היום החלטת ממשלה, דבר שלא היה עד היום. המשמעות היא שהחלטת הממשלה היא הכרה, נרצה או לא נרצה". אזולאי תקף את השרים הדתיים שהצביעו בעד המתווה: "נכון, אנחנו שישה שרים דתיים. ארבעה התנגדו, שניים תמכו, נשים את זה על השולחן, לצערי הרב, יכול להיות שהם טעו, הם הצביעו בעד, ארבעה נגד ושניים תמכו".

שר הדתות הסביר לרבנים עד כמה המתווה הנוכחי מסוכן מאוד: "אחד הדברים שהדיר שינה מעיניי, הם הולכים לעשות שלוש כניסות, לשנות את הכניסה הנוכחית. צריכה להיות כניסה מעורבת שבעצם זה המסלול שמוביל לקטע של הרפורמים. פה נדלקו לי נורות אדומות, מה יקרה? בא יהודי פשוט, בא לעשות בר מצווה לבן שלו, הוא רואה שהוא יכול ללכת עם האשה... אנשים יבואו לעשות בר מצווה, ויש שם קבוצה נחמדה בצד... עם מסלול מיוחד, גם מחבקים, גם האישה יכולה לשבת על ידי... ה'עמך' לא מבין בהבחנות האלה".

"התקנות שאני אמור לחתום עליהם - הכרה ברפורמים"

השר אזולאי המשיך לתקוף את המתווה והגיב לטוענים כי הכותל הרפורמי קיים כבר שנים: "נכון, הקטע שמדובר עליו הוא בכותל הדרומי ורחוק מהכותל. אבל הולכים להרחיב את זה, הולכים לסדר את זה. יש השקעה, יש תקציב של שלושים מיליון שקל שאמור להתחלק בין כל מיני גורמים כדי לעשות את הדבר הזה".

בשלב הזה עבר אזולאי להתייחס לתקנות שהוא אמור לחתום עליהן לכותל הרפורמי, וחשף כי התקנות שלו אמורות למעשה להכיר ברפורמים: "התקנות בעצם זה דבר שבסופו של דבר יתן הכרה בקבוצה הזו". אזולאי הצהיר שיעשה מה שמועצת חכמי התורה תורה לו: "אני אין לי בעיה, בטוח בעז"ה. אני מתפלל שלא תצא תקלה תחת ידי, מועצת החכמים... אני חייב ואני אשמע להם ואעשה רק מה שהם יגידו לי. ואני מתכוון לשמוע אך ורק לדעת מועצת החכמים והרבנים הראשיים".

אזולאי לצד דרעי (יונתן זינדל, פלאש 90)

על בנימין נתניהו אמר אזולאי: "ראש הממשלה מאוד מחובר לקבוצה הזו של הרפורמים. הוא רואה שהוא ראש הממשלה של כולם והוא צריך לתת ייצוג הולם לכולם, אני לא רוצה להגיד שזו השקפת עולמו חלילה. מבחינתנו, אני חושב, זה יהרג ואל יעבור. הדבר הזה - אסור לתת להם דריסת רגל בעם ישראל. הכותל במשך שנים רבות מתנהל כפי שהוא מתנהל, מקום של אחדות ואין מחלוקת" הצהיר השר.

אזולאי ביקש לחדד שוב את הסכנה במתווה הקיים ואמר לרבנים שהסיפור של 'הכניסה החדשה' רק מוכיח עד כמה אנשים לא מודעים למה שכלול במתווה הנוכחי: "יש חוסר מודעות מי הם הרפורמים. זו הנקודה. אני נתקל באנשים שלא מבינים את המשמעויות. אני בטוח שמה שאמרתי עכשיו בקשר לכניסה כבוד הרבנים פה לא מכירים את המציאות הזו, לא הבינו. אני רק הבאתי דוגמא קטנה ממה שעלול לקרות".

"לא מרכיבים מועצות דתיות כדי שהרפורמים לא יכנסו"

השר קרא לרבנים לארגן כינוס גדול נגד המתווה: "אני חושב שהדבר הכי חשוב זו עצרת תפילה. זה לא התפקיד שלי. זה תפקידם של הרבנים לצאת ולזעוק. מדובר בפגיעה בנשמה. בגוש קטיף הייתה פגיעה בגוף, פה זו פגיעה בנשמה. אנחנו צריכים לעשות מעשה".

השר אזולאי חשף כי במסגרת תפקידו כשר הדתות הוא מסרב למנות רבנים ומעצות דתיות מחשש שיכנסו נציגים רפורמים: "יש מקומות שאנחנו לא מרכיבים מועצות דתיות, לא בוחרים רבני ערים, לא בוחרים רבני שכונות. הכל מחשש שנאלץ להכיר ברפורמים ויכנסו מהדלת האחורית".

"לא מפחד מבג"צ. מיליון איש יעמדו" (יונתן זינדל, פלאש 90)

אחת הטענות המרכזיות של הנציגים החרדים שלא פירקו את הממשלה בעקבות המתווה היה ההסבר שבג"צ יכול לקבוע בפסיקתו מתווה חמור יותר. אזולאי יוצא בצורה חד משמעית נגד הטענה ואומר: "אני אומר לכם את האמת, כולם פוחדים מבג"צ, כולם מדברים על בג"צ, ואחד הדברים שאמרו לי שבג"צ עלול לפסוק דברים שיהיו בניגוד למה שאנחנו חושבים ויכול להיות יותר גרוע ובוא נעשה דבר שנמנע את זה. רבותי, אני אומר לכם - אני לא מפחד מבג"צ. אני אומר בוא נראה איך מתמודדים. נזכיר לכולנו, זוכרים את העצרת הגדולה של ה-900 אלף איש נגד בג"צ? מה עשינו שם? התכנסו ואמרנו 'שמע ישראל' והלכנו, זה מה שעינו, לא שעשינו כלום".

"זה עשה משהו בצד השני, שלא יהיה ספק, כל העוצמה של בג"צ זה מכוח הציבור. שמיליון איש יעמדו ויגידו 'שמע ישראל', זו העוצמה שלנו".

"גדולי הדור צריכים לקבל החלטה אם לצאת להפגנה"

השר חזר והדגיש את הצורך להסביר לציבור את הסכנה במתווה וברפורמים: "התפקיד שלנו להביא את זה למודעות שלהם, הרפורמי הוא יהודי שטועה ומטעה, ירובעם בן נבט, עם יהודי חילוני אין לי בעיה, הוא לא רוצה לעצמו רק, אלה רוצה לפגוע בכל הקדוש לעם ישראל". אזולאי אמר כי "זכה" לנזיפה מראש הממשלה נתניהו בעקבות דבריו על הרפורמים אך הדגיש כי לא יחשוש: "אני לא מפחד להגיד את זה, ואמרתי את זה גם לרוה"מ".

"הצד השני מפעיל עוצמה אדירה, עוצמה של כסף, הם יודעים להפעיל מערכות, הם יודעים לחדור לתקשורת. הם יודעים למשוך את אותם בעלי השפעה לכיוון שלהם" הוסיף השר מש"ס.

שר הדתות חזר וקרא לרבנים לצאת לציבור בהבהרה על חומרת הנושא: "צריכה לצאת אמירה, מעבר לאמירה של השבוע שעבר (בישיבת מועצת הרבנות הראשית. י-כ), לצאת לציבור במערך הסברה, יש יהודים בעלי לב חם שמוכנים להתגייס לטובת הנושא הזה ולסייע. עיקר הדברים זה הסברה, וגדולי הדור צריכים לקבל החלטה אם לצאת להפגנה או לא".

לא מפחד מראש הממשלה (יונתן זינדל, פלאש 90)

שר הדתות סיפר כי הציעו לו להעביר את הסמכויות לכל הממשלה, כפי שביקש אריה דרעי לעשות עם סעיף 52 במתווה הגז: "אמרתי רבותי, אני יודע לחתום, לא מעביר שום סמכויות, מתכוון לנצל את הסמכויות, אין לי כוונה לוותר, זו סמכות שניתנה לי ואני אשתמש בה בדרך הראויה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות