זה היקף חילולי השבת בישראל

בראש מחללי השבת: ת"א וחיפה; בירושלים שומרים שבת

מחקר של המכון לאסטרטגיה ציונית המתפרסם לראשונה ב"כיכר השבת", מפרט את היקף חילולי השבת, מבתי הקולנוע והקניונים ועד התחבורה הציבורית, בחלוקה למחוזות • כל הנתונים (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הפגנה על קדושת השבת בירושלים (צילום: יונתן זינדל - פלאש90)

המלחמה על קדושת השבת בישראל: סוגיית שמירת השבת והסטטוס קוו במדינת ישראל מעסיקה את החברה הישראלית במשך כל שנות קיומה של המדינה ומהווה את אחד מסלעי המחלוקת המרכזיים בין חילונים לחרדים, כשכל צד טוען כי ישנה הפרה של הסטטוס קוו.

המרכז לאסטרטגיה ציונית, שכבר פרסם בעבר הצעות למתווים בנושא שמירת השבת בישראל, ערך מחקר מקיף על היקף חילולי השבת במדינה, המחקר המלא מתפרסם לראשונה ב"כיכר השבת".

המחקר בדק את פעילותם של מוזיאונים, בתי קולנוע, תיאטראות, מוסדות תרבות, קניונים ותחבורה ציבורית בשבתות אולם לא בדק את פעילותם של מרכולים,בתי קפה ובריכות. כמו כן המחקר מנתח את הנתונים לפי מחוזות ואזורי מגורים, כשמהנתונים עולה כי שלא במפתיע באזור תל אביב קיים חילול השבת בפרהסיה במימדים הכי בולטים.

"כיכר השבת" מגיש את הנתונים המרכזיים בדו"ח:

בראש המחללים: בתי קולנוע ומוסדות תרבות

קולנוע: 98% מבתי הקולנוע החברים בהתאחדות בתי הקולנוע פועלים בשבת (42 מתוך 43). הסינמה סיטי בירושלים הוא בית הקולנוע היחיד שסגור בשבת.

במחוז מרכז פועלים 15 בתי קולנוע, במחוז תל אביב פועלים 13 בתי קולנוע, במחוז דרום פועלים 5 בתי קולנוע, במחוז ירושלים פועלים 5 מבתי קולנוע (מתוכם 4 פתוחים בשבת), במחוז צפון 3 בתי קולנוע ובמחוז חיפה 2 בתי קולנוע.

נוסף על כך, מתוך 14 המקומות הנוספים שבהם מוקרנים סרטים, 11 פועלים בשבת (79%). שלושת המקומות שאינם פועלים בשבת הם תיאטרון ירושלים, סינמה קלאס בראשון לציון והסינמטק בשדרות.

מוזיאונים: 65% מהמוזיאונים המוכרים פועלים בשבת (37 מתוך 57). מתוך עשרת המוזיאונים בעלי מספר המבקרים הגבוה ביותר, 9 – כלומר 90% – פועלים בשבת (רק "יד ושם" סגור בשבת).

מוסדות תרבות (היכלי תרבות ותיאטראות): 46% ממוסדות התרבות פועלים בשבת (39 מתוך 85). מתוכם, מבין היכלי התרבות 31% פועלים בשבת (17 מתוך 54), ומבין התיאטראות 71% פועלים בשבת (22 מתוך 31).

בקרב מוסדות התרבות המרכזיים והגדולים, אחוז הפתיחה בשבת גבוה בהרבה מהממוצע: מתוך 12 המוסדות שקיימים בהם מעל ל-1,000 מושבים, 10 פתוחים בשבת (83%).

הממצא הבולט הוא האחוז הגבוה של מוסדות תרבות הפועלים בשבת במחוז תל אביב: מתוך 23 מוסדות תרבות במחוז זה 20 פועלים בשבת (87%). מתוך אלו, בעיר תל אביב עצמה מתוך 14 מבני תרבות 12 פועלים בשבת (86%).

לעומת זאת, במחוז חיפה ובמחוז המרכז אחוז מבני התרבות הפועלים בשבת עומדים על כ-40%, במחוז דרום על 30% ובמחוז צפון על 21%. בולט במיוחד מחוז ירושלים שבו אחוז מבני התרבות הפועלים בשבת עומד על 20% בלבד.

ב-13 רשויות בארץ היכל התרבות העירוני ממוקם למעשה בתוך מתנ"ס. בדרך כלל אלו מועצות מקומיות או ערים קטנות יחסית הממוקמות בפריפריה. מתוך 13 היכלי תרבות אלו, רק שניים (15%) פתוחים בשבת.

סטטוס קוו: התחבורה הציבורית שומרת שבת

קניונים ומרכזי קניות: 20% מהקניונים ומרכזי הקניות פועלים בשבת (39 מתוך 196). ממצאי המחקר מצביעים על כך ששני המחוזות שבהם האחוז הגבוה ביותר של קניונים ומרכזי קניות הפועלים בשבת הם מחוז חיפה (30%) ומחוז תל אביב (29%). מנגד, המחוז שבו האחוז הנמוך ביותר של קניונים ומרכזי קניות הפועלים בשבת הוא מחוז ירושלים, שבו מתוך 15 מתחמים אף לא אחד פתוח בשבת.

תחבורה ציבורית: בתחום הזה עדיין נשמרת השבת כמעט לגמרי. פחות מ-0.75% מקווי האוטובוס בישראל פועלים בשבת (161 מתוך 2,200). מתוך 161 הקווים הפועלים בשבת 91 פועלים בקרב אזורים בעלי רוב יהודי ו-70 פועלים באזורים בעלי רוב ערבי. חלק מהקווים הפועלים בשבת עושים זאת רק למשך מספר שעות ביום ולא למשך רוב שעות היום, כמקובל בשאר ימות השבוע.

המחוז שבו פעילות קווי האוטובוס בשבת היא המשמעותית ביותר הוא מחוז חיפה, ש-49 מקווי האוטובוס הפועלים בשבת עוברים בו. מתוך זה, 28 קווים פועלים בעיר חיפה עצמה. מציאות זו היא כמובן תולדה של הסטטוס-קוו שהונהג כבר בקום המדינה שאפשר את המשך קיומה של תחבורה ציבורית בשבת בחיפה.

החוק אמנם אוסר רק על פעילות של קווי אוטובוס בשבת, אך גם פעילות מוניות השירות דרושה לאישור משרד התחבורה ותלויה במדיניות השר. למעשה, ישנו רק מספר בודד של קווי מוניות שירות שפועלים בהיתר בשבת. על פי המידע המופיע באתר "חופש", ישנם 14 קווי מוניות שירות הפועלים בשבת, מתוכם 3 קווים עירוניים הפועלים בתוך העיר תל אביב, ו-11 קווים בין עירוניים, מתוכם 9 מחברים בין תל אביב לערים אחרות בארץ (ירושלים, חיפה, פתח תקווה, נתניה, לוד, רמלה, נצרת, רחובות ועפולה), ועוד שניים הפועלים במחוז חיפה ובמחוז הצפון.

גני חיות: בישראל פועלים שבעה גני חיות החברים או שהיו חברים בארגון גני החיות הישראלי. כולם פועלים בשבת.

גנים לאומיים: בישראל ישנם 38 גנים לאומיים המופעלים באופן פעיל על ידי רשות הטבע והגנים הלאומיים. מתוכם, 37 פועלים בשבת (רק גן לאומי עיר דוד סגור בשבת).

ירושלים של (כמעט) שבת

כאמור עיון בנתונים בחלוקה לפי מחוז מלמד שמחוז תל אביב הוא המחוז הבולט בפעילות בשבת, ומנגד מחוז ירושלים (שכמעט תמיד הוא מתייחס לעיר ירושלים בלבד), הוא המחוז עם אחוז הפעילות הנמוך ביותר בשבת.

כך, 90% מהמוזיאונים במחוז תל אביב פועלים בשבת (9 מתוך 10) לעומת 44% במחוז ירושלים (4 מתוך 9), 87% ממוסדות התרבות במחוז תל אביב פועלים בשבת (20 מתוך 23) לעומת 20% במחוז ירושלים (1 מתוך 5), 100% מבתי הקולנוע במחוז תל אביב פועלים בשבת (13 מתוך 13) לעומת 80% במחוז ירושלים (4 מתוך 5) ו-29% מהקניונים ומרכזי הקניות במחוז תל אביב פועלים בשבת (9 מתוך 31) לעומת 0% במחוז ירושלים(0 מתוך 15).

כמו כן, במרבית התחומים מחוז המרכז ומחוז חיפה הם המחוזות הבולטים בפעילות בשבת לאחר מחוז תל אביב, אך בפער ניכר. במחוז צפון ובמחוז דרום הפעילות בשבת ענפה פחות מאשר במחוזות אלו, אך היא משמעותית יותר מאשר במחוז ירושלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות